Blev av med jobbet vill ha råd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

lubo68

Gäst
Jag har varit arbetslös i över ett år.
i mitten av juni så fick jag medelande av arbetsförmedlingen att jag var tvungen att söka ett jobb, vilket jag gjorde och detta var på en rekuteringsfirma, det slutade att jag fick jobbet, det gick ut på att jag skulle vara anställd av rekuteriningfirman i 6 månader, efter det skulle jag slussas över till företaget.

Eftersom jag har varit arbetslös över 1år så hamnar jag i facket som nystartarjobb, vilket innebär att ungefär om jag har en månadslön på 25000, så står företaget med 10 000kr och staten med resten.
det är för att man ska slussas in lånsammare samt att det tar lite längre att komma in i arbeten.

Jag började på företaget 28/6 träffade min kolega som jag skulle jobba med han var införstådd att det tar längre tid att komma igång,

I onsdags 3/9 var jag ganska stel i nacken så på tordag i fredags var jag jag hemma pga att jag hade nackspärr (var hos läkaren på tors fick medicin)

fredags fick jag mindre trevligt samtal av min kontaktman på rekuteringsfirman att dom ville avsluta min anstälning, vilket jag blev förvånad,
så jag tog kontakt med o pratade med verkmästaren vilket han sade att att jobben jag har gjort har tagit för lång tid samt att jag inte har utveklas under tiden jag var där.
När jag började så hade verkmästaren semester så han kom 3 veckor efter jag hade börjat, så jag har känt honnom i nu ca 3 veckor.
Jo ett jobb tog lite längre tid för det var ganska avanserat,

när ett företag tar in en anställd från en rekuteringsfirma så får dom betala lite mer för en anställd,
som jag tror så har rekuteringsfirman tagit fullt betalt av mig samt att dom tar mitt bidrag från nystartarbidrag, som inte företaget vet om.

min fråga är är om jag ska berätta för företaget att jag har nystartarbidrag?
Jag har skrivit på att jag inte få yppa mig för andra vad jag tjärnar,
men jag har ju inte skrivit på nått att jag inte får yppa mig att jag nystartarbidrag,

vad säger ni här på Cm??

kanske blev luddit skrivit men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
Är legitimerad dyslektiker

Lubo68

Varför berätta om något som dom redan känner till?

Straxt efter att Du lämnat arbetsplatsen, så kommer det en ny som tar din
plats, och historien upprepar sig, det moderna sättet att nästintill ha "gratis"
arbetskraft, och statistiken om arbetslösa i Regeringens siffror blir bättre....

Jag hade absolut frågat och om det visar sig att du har rätt polisanmält rekryteringsbolaget.

Det viktigaste här är väl om du är en "död potatis" för företaget, alltså en stor utgift och ingen inkomst, eller om du var en tillgång, som du borde vara som anställd.

Var det som så att du inte utvecklades, och inte var en tillgång, så kanske det är lika bra att du söker dig ett jobb som passar bättre...

lycka till...

Jag skulle köra som bson, tala om att rekryteringsbolaget får en slant och kolla om de får del av den. Annars anmäla både till polis och sen lämna detta till arbetsförmedlingen. Först bör man dock kolla vem som har rätt till bidraget, de kanske inte gör juridisk fel. Men upp till ytan ska det.

Vad är det för avtal att du inte ska få yppa din lön, låter falskt och diktaturmässigt.

Nej sånt köper jag inte att våra skattepengar går till, se till att bolaget inte får mer billig arbetskraft, vilket bolag det nu är som skor sig på detta.

"lubo68 " sa:
i mitten av juni så fick jag medelande av arbetsförmedlingen att jag var tvungen att söka ett jobb, vilket jag gjorde och detta var på en rekuteringsfirma, det slutade att jag fick jobbet, det gick ut på att jag skulle vara anställd av rekuteriningfirman i 6 månader, efter det skulle jag slussas över till företaget.

Eftersom jag har varit arbetslös över 1år så hamnar jag i facket som nystartarjobb, vilket innebär att ungefär om jag har en månadslön på 25000, så står företaget med 10 000kr och staten med resten.
det är för att man ska slussas in lånsammare samt att det tar lite längre att komma in i arbeten.

Jag började på företaget 28/6 träffade min kolega som jag skulle jobba med han var införstådd att det tar längre tid att komma igång,

I onsdags 3/9 var jag ganska stel i nacken så på tordag i fredags var jag jag hemma pga att jag hade nackspärr (var hos läkaren på tors fick medicin)

fredags fick jag mindre trevligt samtal av min kontaktman på rekuteringsfirman att dom ville avsluta min anstälning, vilket jag blev förvånad,
så jag tog kontakt med o pratade med verkmästaren vilket han sade att att jobben jag har gjort har tagit för lång tid samt att jag inte har utveklas under tiden jag var där.
När jag började så hade verkmästaren semester så han kom 3 veckor efter jag hade börjat, så jag har känt honnom i nu ca 3 veckor.

när ett företag tar in en anställd från en rekuteringsfirma så får dom betala lite mer för en anställd,
som jag tror så har rekuteringsfirman tagit fullt betalt av mig samt att dom tar mitt bidrag från nystartarbidrag, som inte företaget vet om.

men jag har ju inte skrivit på nått att jag inte får yppa mig att jag nystartarbidrag,

vad säger ni här på Cm??

jag såg att jag har skrivit fel på datumet när jag började jag började där 28 juli så det är inte ens 2 månader jag har jobbat där.

"lubo68 " sa:
jag såg att jag har skrivit fel på datumet när jag började jag började där 28 juli så det är inte ens 2 månader jag har jobbat där.

Hur tycker du själv att det går på jobbet?

Är jobbet någonting för dig?

Om ett företag ska se på en långsiktig investering i personal så är det bäst att hitta den mannen på en gång. Om dom anser att du aldrig kommer att fixa jobbet så är det nog bättre att dom hittar en som kan utföra jobbet oavsett subventioner eller ej.

"andrejsdenruskige " sa:

Jag tycker att jobbet har gått bra samt att jag har lärt mig mycket varje dag,
jo jobbet är ju nått för mig det är ungefär som jag har jobbat med tidigare o har erfarenhet med fast det är olika maskiner med div reperationer/ hydraulik/samt motor.
det tar ju kanske lite längre att sätta in sig i maskinerna eftersom detta e en ny maskintyp .
jag påtalade om det för kontaktmannen samt verkmästaren vad jag har gjort tidigare vilket dom sade att det är ju ungefär samma och accepterade det. quote]

"lubo68 " sa:
"andrejsdenruskige " sa:

Jag tycker att jobbet har gått bra samt att jag har lärt mig mycket varje dag,
jo jobbet är ju nått för mig det är ungefär som jag har jobbat med tidigare o har erfarenhet med fast det är olika maskiner med div reperationer/ hydraulik/samt motor.
det tar ju kanske lite längre att sätta in sig i maskinerna eftersom detta e en ny maskintyp .
jag påtalade om det för kontaktmannen samt verkmästaren vad jag har gjort tidigare vilket dom sade att det är ju ungefär samma och accepterade det.

Vädigt oetiskt att lura dig att skriva på att du inte får prata om din lön. Jag hade absolut tagit ett snack med arbetsgivaren och kollat vems ficka ditt bidrag går i. Tanken är ju givetvis att det är arbetsgivaren som ska ha dom men i detta fallet är du ju eg anställd av rekryteringsbolaget så troligtvis dom som gör kosing här. Oetiskt och bör komma fram till samtliga parter inkl arbetsförmedlingen.

"lubo68 " sa:

vad säger ni här på Cm??

Du är anställd via ett bemanningsföretag, du sökte läkare och fick medicin för din ryggvärk efter några dagar, -du borde bett om ett läkarintyg om du inte gjorde det, normalt kan man vara hemma 7 dagar utan intyg, men ändå...En månads uppsägningstid borde gälla, gå dit bara när du är frisk, - kontakta någon facklig representant om de vägrar....Beträffande bidraget, spelar ingen roll för dig, det går dock troligen till rekryteringsbolaget/bemanningsföretaget.
Du har någon form av "provanställning" så bollen ligger egentligen helt och hållet hos rekryteringsfirman som agerar på uppdrag av företaget du arbetade åt. Trist för dig, du har blivit orättvist behandlad, bit ihop och gå vidare.

jo rekuteringsföretagen tjänar bra på mig 180 000kr + deras avg mot företaget.

jag är med i metall normalt så har metall avtal med provanstälning i 6 månader o företaget kan inte göra nått genom låta mig gå tidigare. sen om jag hittar ett annat jobb under tiden så har jag 1 månads uppsägningstid, om man inte kommer överens med arbetgivaren.

Men avtalet mellan metall o bemanningsföretagen har skrivit så gäller inte det med 6 månadsreglen. utan dom har rätt att säga upp på vilken tid som helst under 6 månader, men dom måste säga till mig 2 veckor före innan jag slutar.

"lubo68 " sa:
jo rekuteringsföretagen tjänar bra på mig 180 000kr + deras avg mot företaget.

jag är med i metall normalt så har metall avtal med provanstälning i 6 månader o företaget kan inte göra nått genom låta mig gå tidigare. sen om jag hittar ett annat jobb under tiden så har jag 1 månads uppsägningstid, om man inte kommer överens med arbetgivaren.

Men avtalet mellan metall o bemanningsföretagen har skrivit så gäller inte det med 6 månadsreglen. utan dom har rätt att säga upp på vilken tid som helst under 6 månader, men dom måste säga till mig 2 veckor före innan jag slutar.
Vad de tjänar saknar betydelse för dig, - 2 veckors uppsägningstid låter litet, gissar på en månad, men kolla med Metall, 2 veckor eller 1 månad spelar inte någon roll.
Har själv problem med ryggen, det gäller att göra ngt åt det, en pillatussboll kan göra underverk och litet gymnastik, promenader givetvis.
Du verkar ha någon form av verkstadsutbildning, det måste vara tufft för arbetsgivarna att rekrytera med tanke på hur få som utbildas, de flesta unga idag är otroligt lata så du borde sitta i ett guldläge.
Det du beskriver är baksidan med svensk arbetsmarknad idag, de borde ge dig en chans, särskilt om de har låga kostnader för dig. Ser att du är 45 år, du får ta dig i kragen innan det är försent. Lycka till!

"Hans Svensson " sa:
Vad de tjänar saknar betydelse för dig, - 2 veckors uppsägningstid låter litet, gissar på en månad, men kolla med Metall, 2 veckor eller 1 månad spelar inte någon roll.
Har själv problem med ryggen, det gäller att göra ngt åt det, en pillatussboll kan göra underverk och litet gymnastik, promenader givetvis.
Du verkar ha någon form av verkstadsutbildning, det måste vara tufft för arbetsgivarna att rekrytera med tanke på hur få som utbildas, de flesta unga idag är otroligt lata så du borde sitta i ett guldläge.
Det du beskriver är baksidan med svensk arbetsmarknad idag, de borde ge dig en chans, särskilt om de har låga kostnader för dig. Ser att du är 45 år, du får ta dig i kragen innan det är försent. Lycka till!

!8000krnor /månad + deras avgifter mot rekryteringsföretaget . de snacka just om dessa företag igår på rapport , djäkla myglare är de och synas nu av skatteverketm, den värsta var en ägare "" som nu skulle krävas på ett par miljoner ............

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
52
Visningar
7 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp