Thaiairways med rullstol

Baggen

Medlem
Mycket har ju hänt med Thaiair och deras service de senaste åren och har en fråga.
Min fru har numera rullstol som måste med på flyget, är det någon som har erfarenhet eller vet var de gör med rullstolen,
hamnar den i bagageutrymmet eller i kabinen?
Rullstolen är av typen aktiv stol som är lätt och smidig och går att packa ihop.
Har tagit kontakt med Thaiair sthlm men de var bara intresserade av bokning av assistent och jag fick inte svar på dessa frågor från dem.
Bara att vi skall checka in stolen, vilket är självklart.
Läser man på andra flygbolag så får man köra sin egen rullstol ända fram till flygplanet om man vill.
Nu kan hon stå och gå men inte så långt så assistans behövs inte inne i planet!

Åkte med rullator en gång och den fick gå som specialbagage, sedan hade jag beställt rullstol av Thai till och från planet, allt fungerade bra.
Ja det blir spännande att se hur det fungerar i morgon vid incheckningen. Här i Sverige är jag inte orolig men kan tänka mig att det blir rörigt när vi skall hem i mitten på mars.

Är verkligen Thailand rätt ställe att åka till om man måste ha rullstol för att ta sig fram?
Dom har ju överdrivet höga trottoarkanter.
Eftersom frugan är Thai och åker till sitt hemland så är det rätt!
Hon måste inte ha rullstol överallt, det är bara när det blir längre sträckor då över 100-200 meter hon måste vila och inte överanstränga vissa muskelgrupper.
Nu är det så att 70% av de som har rullstol kan gå.

Trottoarkanterna är ett problem men det finns teknik att övervinna de med.

Eftersom frugan är Thai och åker till sitt hemland så är det rätt!
Hon måste inte ha rullstol överallt, det är bara när det blir längre sträckor då över 100-200 meter hon måste vila och inte överanstränga vissa muskelgrupper.
Nu är det så att 70% av de som har rullstol kan gå.

Trottoarkanterna är ett problem men det finns teknik att övervinna de med.
Ja det förklarar ju det hela, men annars så måste det ju vara ett elände att vara handikappad i Thailand.
Jag och tre andra var ute en kväll och råkade träffa på ett par där karln satt i rullstol.
Dom ville korsa en väg och bad om hjälp, och lotten föl på mig och en Dansk karl.
Han som satt i rullstolen kunde inte gå en meter så vi fick ta i på var sin sida och lyfta rullstolen med man och allt.
Detta var en sådan där väg med någon slags upphöjd mittremsa.

Åh fy fan så tungt det var.
Vare sig jag eller Dansken var speciellt små, men det var knappt att vi orkade.
Hur bär de sig åt där i Thailand?
Det kändes ju nästan som om trottoarkanterna var bortåt 35-40 cm.
Och inga avfasade kanter där inte.
Däremot verkar dom ganska duktiga på att ha olika räfflade och prickiga mönster i relief som mönster på trottoarerna som hjälp för blinda.

Nu har jag iofs aldrig sett någon blind som vågat sig ut i den där trafiken, men ändå...

Ja det förklarar ju det hela, men annars så måste det ju vara ett elände att vara handikappad i Thailand.
Jag och tre andra var ute en kväll och råkade träffa på ett par där karln satt i rullstol.
Dom ville korsa en väg och bad om hjälp, och lotten föl på mig och en Dansk karl.
Han som satt i rullstolen kunde inte gå en meter så vi fick ta i på var sin sida och lyfta rullstolen med man och allt.
Detta var en sådan där väg med någon slags upphöjd mittremsa.

Åh fy fan så tungt det var.
Vare sig jag eller Dansken var speciellt små, men det var knappt att vi orkade.
Hur bär de sig åt där i Thailand?
Det kändes ju nästan som om trottoarkanterna var bortåt 35-40 cm.
Och inga avfasade kanter där inte.
Däremot verkar dom ganska duktiga på att ha olika räfflade och prickiga mönster i relief som mönster på trottoarerna som hjälp för blinda.

Nu har jag iofs aldrig sett någon blind som vågat sig ut i den där trafiken, men ändå...

Är du säker på att folket i trafiken inte är blinda?
Ibland kan man ju undra om inte åtminstone 50% har en kraftig synskada åtminstone.

Uppdaterar tråden med egen erfarenhet nu.
På Arlanda blev rullstolen incheckad som bagage.
Frugan använde sin egen stol hela vägen till flygplanets dörr där vi fick gå ombord först.
Där tog flygpersonalen hand om stolen och den placerades med övrigt bagage.
Väl framme i Bangkok så fick vi vänta direkt utanför flygplans dörren och efter kort stund så kom de med hennes stol.
Därefter så var det som vanligt långa vägen till migrationen. Till höger där Thai skall gå fanns skylt för handikappad, vi gick genom tillsammans där.
Återkommer med hur det funkar när vi åker hem i mitten på mars.

Tillbaka
Topp