Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kostar att transferera pengar mellan olika thaibanker."ledarn " sa:En annan liten fundering jag har så här på morgonkvisten sittandes i min "snömobil"....
Macke har ju fått fram att det dras lite extra bath när man har med BKK Bank att göra.. Att dom tar pengar för att föra vidare till "våran" bank som är en annan..
Inte kostar det väl något att överföra mellan Thaibanker inte ??
Och inte kostar det något att öppna konto heller va ??
Alltså man skaffar ett konto i BKK Bank och skickar dit SEK.
Sen gör du en överföring till önskad Thaibank där du vill ha dina pengar..
Var det inte 350 bath varje gång som dom "snodde"..??
Kör du över pengar varje månad blir det ju en schysst liten summa..
Och tid finns det ju gott om bland er som bor där nere![]()
![]()
"ledarn " sa:En annan liten fundering jag har så här på morgonkvisten sittandes i min "snömobil"....
Macke har ju fått fram att det dras lite extra bath när man har med BKK Bank att göra.. Att dom tar pengar för att föra vidare till "våran" bank som är en annan..
Inte kostar det väl något att överföra mellan Thaibanker inte ??
Och inte kostar det något att öppna konto heller va ??
Alltså man skaffar ett konto i BKK Bank och skickar dit SEK.
Sen gör du en överföring till önskad Thaibank där du vill ha dina pengar..
Var det inte 350 bath varje gång som dom "snodde"..??
Kör du över pengar varje månad blir det ju en schysst liten summa..
Och tid finns det ju gott om bland er som bor där nere![]()
![]()
"ledarn " sa:Tjänar man något på att låta Thaibanken ta alla kostnader (även dom Svenska) ?
Cypern går samma väg som Grekland, man har kanske inte festat upp pengarna som i Grekland men man har rätt mycket investeringar där. Vilket Europeiskt land i ordningen är detta och hur stort är förtroendet nu?"ledarn " sa:Det är väl eländet på Cypern som påverkar värdet på Krona + Euro..??
Kolla in börsen får du se..![]()
![]()
"mackes " sa:Det var så jag tänkte göra, en överföring från KTB kostar 25 Baht, jag antar att det är samma åt andra hållet.
Bangkok Bank tar 0,25% (min 200 max 500 Baht) för att ta emot pengar Internationellt
vilket är 40 Bath mer än KTB men slutsumman blir att du tjänar 800 SEK om året om du skickar under 18 000 SEK i månaden. Det är dessutom pengar man tar från banken ;D
Glöm inte att skicka Bath från Sverige om du vill slippa kurspåslag i Thailand
Artiklar om köp resp säljläge tror jag handlar om lobbing, någon vill sälja då sprider man att det är köpläge för att trissa kursen. Jag tror inte det är köpläge i väst ... men man kan ju aldrig veta ...."mackes " sa:Cypern går samma väg som Grekland, man har kanske inte festat upp pengarna som i Grekland men man har rätt mycket investeringar där. Vilket Europeiskt land i ordningen är detta och hur stort är förtroendet nu?
Om ni tittar på bifogade bild över hur New York börsen sett ut de senaste 20 åren så går konjukturen i 7 års cykler och jag kan då inte se att det är köpläge nu som DI med flera hävdar, snarare tvärtom. Det har köpts i 3,5 år och nu är det tid att sälja.
Jag tror vi kommer att få se en riktigt djup dal denna gången, speciellt när det ekonomiska samarbetet i Europa krackelerar och USA inte kan eller får låna till sin tillväxt längre. Läge för börsfall alltså, den kommer alltid när euforin är som störst.
"Janne " sa:Hur fick du till att du tjänar 800 SEK per år.
Snodde inte Bangkok bank 350 Bath, om du har ett konto på Bangkok bank och skickar under 18 000 så tar de 200 Bath, sen kostar det 25 Bath om du ska skicka vidare dessa till din bank, dvs du tjänar 125 Bath varje gång, det blir väl 12*125 Bath = 1500 Bath, hur blir detta 800 SEK, så svag är väl inte kronan, eller missade jag någon avgift nu (många siffror i tråden)?
Angående att låta Thaibanken ta svenska bankens avgifter, går det om du skickar från Sverige. Om det skulle gå vill ju alla banker ha motsvarande vad det kostar ... så jag tror inte det blir någon vinst där eller?
Precis så går det till, jag har sett ett otal gånger att en mäklare som gått ut med köprekommendationer säljer samma papper för det vilda när börsen öppnar - eller tvärtom. Nu vill mäklarna dessutom att informationen om vem som säljer eller köper skall tas bort från börsen, det håller redan på att ske."Janne " sa:Artiklar om köp resp säljläge tror jag handlar om lobbing, någon vill sälja då sprider man att det är köpläge för att trissa kursen. Jag tror inte det är köpläge i väst ... men man kan ju aldrig veta ....
"ledarn " sa:Sålde iväg mina USA fonder för ett par veckor sedan...![]()
Tyvärr vet man ju inte var man ska lägga dom stålarna ??
Får väl bli madrassen ??![]()
Just nu ligger dom och ger lite tillbaka i Asien i alla fall...
Men som sagt är det väl bara en tidsfråga innan det rasar ordentligt..??
"legolas " sa:Så länge som jag hållit på med att transferera pengar utomlands hit till Thailand, så har det ALLTID varit lönsamt att låta den mottagande banken i Thailand debitera mig sina kostnader.
Det har ALLTID varit MYCKET dyrare att lägga dessa kostnader på en 3.e part som ju den svenska banken representerar.... Är detta nu också ställt på högkant??
legolas
"ledarn " sa:Vad tar den Thailändska banken om dom också får debitera kostnaden i Sverige ??
Lägger dom på extra över dom 200:- nu Swedbank tar här i Sverige ??
Att den Svenska banken tar mer än dom 200 bath Thaibanken tar vet jag..
Tror dom tar 100-150:- för den mottagandes kostander..??
"magnusjansson " sa:Jag sitter här och tänker på thai bath!
vad händer med bath kursen om svenska
företag som exporterar varor från sverige får som dom vill.
försvaga den starka kronkursen!
om vi tittar på pund sterling
20 mars 2013 100 pund 4400thb
20 mars 2012 100 pund 4900thb
20mars 2009 100pund 5200thb
20 mars 2006 100pund 6800 thb
det skiljer på 7 år 2400 bath på 100 pund
100 pund är idag 973 kronor
dvs 2400bath mindre 2013 mot 2006 dvs 550 kr mindre för
inväxlat 973 kr
åsikter om detta!
Jag skickade thaibath med Swedbank den 22:e ock fick då kursen 4.458.Thaibanken snodde 270 bath. ;D"legolas " sa:Har nu fått klart med min egna lilla koll, som inte alls är vetenskaplig, men den är korrekt och definitivt verklighetsbaserad. Jag har gjort följande transaktioner
a - Skickade SEK: 1.000:- till KTB, kom fram 22 mars 4,219 baht kurs. 4,219
b - Skickade 4.000 baht till KTB, 22 mars (SEK:9023.650 baht kurs. 3,925
minus ytterligare 110 baht (B.N.fee)
c - ATM AEON 5.000 baht 22 mars kurs: 4,405
Så vad skall jag säga nu då? Mina siffror påvisar helt klart, och nu är det utan vetenskapliga namn på alla möjliga och omöjliga avdrag hit och dit. Det visar att det lönsamma för min del i alla fall med NORDEA som bas är att skicka eller ta ut i denna ordning:
a - ATM AEON med bästa kursen 4,405
b - Skicka svenska kronor med kursen 4,219
c - Köp och skicka thailändska baht med kursen 3,92
Ja gör som ni vill, men ingenting har förändrats för min del i alla fall. Jag vet inget om dessa spotkurser och fagra namn, och bankernas tingel tangel. Jag vet bara hur man enkelt tar fram korrekta verklighetsbaserade uppgifter. Varsegod detta är dessutom gratis...
legolas