Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Berätta istället allting gunnarg, hur mycket satt det på kontot när pengarna väl kom fram, berätta om ALLA avdrag, berätta om summan du skickade....

Jag fick kursen 4,4346, men när jag skrev 3,92 så har jag räknat med de avgifter som thaibankerna tar ifrånd e pengar som jag skickade...

legolas
Jag sickade 13000 skr och fick efter alla avgifter 57270,78 bath som kom in på kontot idag.

"gunnarg " sa:
Jag sickade 13000 skr och fick efter alla avgifter 57270,78 bath som kom in på kontot idag.

Om ni skall jämföra inklusive avgifterna måste ni ju jämföra samma belopp!
Eftersom avgifterna är fasta blir det bättre kurs ju mer man skickar annars.

Det verkar som jag bara lyckats skapa en större förvirring, eller också är bankerna ruskigt duktiga på att dölja sina avgifter. Jag försöker en gång till:

1. Nordea och Swedbank har exakt samma policy, när du växlar pengar för överföring får du den absolut bästa kursen. Inga konstigheter, du betalar bara de fasta avgifterna. Det tillkommer dock en "dold" avgift på 350 Baht från Bangkok Bank som tar emot alla utlandsöverföringar till Thailand. Denna avgift redovisas ingenstans!

2. Om du överför Svenska kronor får du inte Nordeas kurs utan då växlar den mottagande banken till Baht och den kursen är ca 5 öre sämre än Nordeas (marknadskurs). Det är den kurs som redovisas i denna tråden

3. Om du tar ut pengarna med Visa eller Mastercardkort tar Visa ca 1% och Nordea eller Swedbank ca 1,5%, alltså totalt 2,5% sämre kurs plus fasta avgifter. (ICA-banken har inget påslag)

Eftersom de fasta avgifterna för överföring är mycket högre än för kortuttag så är låga belopp (< 5000 SEK) bättre att ta ut i automat.

När det gäller större belopp så är det absolut bäst att använda överföring och låta den Svenska banken växla till Thai Baht. (endast Nordea och Swedbank har svarat på mina frågor och båda har inga påslag)

hur förhåller sig USD mot THB?
Det är i den valutan som jag kommer att ha min utkomst när jag ev. planterar bopålarna där.
Jag är för lat och för okunnig för att ta reda på det själv så om någon kan ge ett enkelt svar....

"ledarn " sa:
Till midsommar ligger den på 3,80 mot kronan... :nod: :nod:

Välkomna hem :laugh: :laugh:

Jadu...har varit med om det också..3.77 tror jag kursen låg på en gång jag växlade ...tror det var 2009. Och kan nog hända igen!Thaibathen är stark mot SVKR trots att kronan är starkare än på länge. :nod:

Usch och fy på mig... Bara avundsjuk på er som lever där nere :nod: :nod:

"Sir One " sa:
hur förhåller sig USD mot THB?
Det är i den valutan som jag kommer att ha min utkomst när jag ev. planterar bopålarna där.
Jag är för lat och för okunnig för att ta reda på det själv så om någon kan ge ett enkelt svar....

De senaste två åren ser du här http://ycharts.com/indicators/thai_baht ... =&endDate=

Tycker inte det var läng sen man fick 40 Bath för en dollar men det var kanske 10 år sen ... :)

Jag har nu testat att överföra Baht till Bangkok bank. De tog 200 Baht för att ta emot pengarna och de tar 25 Baht om man vill skicka dem vidare till annan Thailändsk bank, ingen fördröjning.

Alltså 300 baht i att tjäna på varje överföring, inte att förakta.

"mackes " sa:
Jag har nu testat att överföra Baht till Bangkok bank. De tog 200 Baht för att ta emot pengarna och de tar 25 Baht om man vill skicka dem vidare till annan Thailändsk bank, ingen fördröjning.

Alltså 300 baht i att tjäna på varje överföring, inte att förakta.
Hur fungerar det i praktiken?Du skaffar ett konto i Kkk bank och har sedan en stående överföring till din thaibank....eller?

På Swedbank accepterar de inte automatisk överföring till ett Thaikonto, tror inte att de andra Svenska bankerna heller gör det .. Nån som vet ....

"gunnarg " sa:
Inte garantipensionen. :police:

Jag har vanlig folkpension samt avtalspension from denna månad. Läste på pensionsmyndighetens sida och det verkade inte vara några problem att föra över till Thailändsk bank även om man inte var utskriven ur Sverige. Var går skillnaden mellan garantipension och folkpension? ???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp