Thaipolisen har fatt noya

Hur länge får man vara där då om man inte är gift med Phillipinska
Upp till tre år som turist.
Jag tror förlängningsstegen är, 1 månad, 1 månad förlängning, 2 månaders förlängning och sen i 6 månaders intervaller.
Efter 6 månader som turist måste man ha ett ACR-card som är en form av ID.
Efter 5 år som gift och bosatt i landet kan man skaffa permanent uppehållstillstånd, visa-typ 13A och slippa krångel resten av livet.
Kostar motsvarande 60.000 baht och ger en del fördelar att jobba legalt inom ett familjeföretag.

Tror många i boende i Thailand med glädje skulle pynta in 60.000 baht för ett permanent uppehållstillstånd och slippa övervakningen varje tre månader och slippa resorna till Svenska Ambassaden i Bangkok en gång per år :):):)

Senast ändrad:
Jag tror förlängningsstegen är, 1 månad, 1 månad förlängning, 2 månaders förlängning och sen i 6 månaders intervaller.
Efter 5 år som gift och bosatt i landet kan man skaffa permanent uppehållstillstånd, visa-typ 13A och slippa krångel resten av livet.
Kostar motsvarande 60.000 baht och ger en del fördelar att jobba legalt inom ett familjeföretag.

Tror många i boende i Thailand med glädje skulle pynta in 60.000 baht för ett permanent uppehållstillstånd och slippa övervakningen varje tre månader och slippa resorna till Svenska Ambassaden i Bangkok en gång per år :):):)

"slippa krångel för resten av livet" vad gäller för det permanenta uppehållstillståndet om det blir en separation av något slag? finns den kvar? eller dras den in? det finns andra sätt att skiljas på än en äktenskapsupplösning.

"slippa krångel för resten av livet" vad gäller för det permanenta uppehållstillståndet om det blir en separation av något slag? finns den kvar? eller dras den in? det finns andra sätt att skiljas på än en äktenskapsupplösning.
I Filippinerna skiljer sig man inte, man separerar och fortsätter på vart sitt håll så tillståndet förfaller inte.

Vill du skiljas på riktigt måste du gå till domstol via advokater och begära att äktenskapet ska annulleras för att det skedde på oriktiga grunder.
Ett par hundra tusen i advokatkostnader och tre till fem år tar processen.

Skilsmässa kan bli verklighet snart, fattas bara en omröstning i parlamentet. Två har gått igenom.

Så då skulle man kunna vara där i 6 månadr på raken utan att behöva åka ur landet Inte som i Thailand om man barra har turisvisa måste ut efter 90 dagar och söka nytt visum

Eller så är det de rätta för tillfället när nästa börsnedgång kommer om par år.
Att rekomendera någon att gå in på börsen med korttidssparande vilket man måste anse det vara när man är 68, var väl lite som att rekomendera någon att gå all in 2007 ;)
Korttid i 20 bast ??, alla min släkt har blivit nätt upp 90 bast 555;)

I Filippinerna skiljer sig man inte, man separerar och fortsätter på vart sitt håll så tillståndet förfaller inte.

Vill du skiljas på riktigt måste du gå till domstol via advokater och begära att äktenskapet ska annulleras för att det skedde på oriktiga grunder.
Ett par hundra tusen i advokatkostnader och tre till fem år tar processen.

Skilsmässa kan bli verklighet snart, fattas bara en omröstning i parlamentet. Två har gått igenom.

Jag skrev att det finns andra sätt att skiljas åt, dödsfall, om nu rätten går igenom att man kan skiljas, vad kommer att gälla, ang. dödsfall/skilsmässa när det gäller permanent upphållstillstånd?

Jag skrev att det finns andra sätt att skiljas åt, dödsfall, om nu rätten går igenom att man kan skiljas, vad kommer att gälla, ang. dödsfall/skilsmässa när det gäller permanent upphållstillstånd?
Nu blir du inte av med ditt permanenta tillstånd om frun dör. Du behåller det.
Även rätten till att gifta om dig utan besvär.
Har du ett hus med mark skrivet på frun ärver du detta och blir laglig ägare.
Faktiskt enda sättet för en utlänning att äga mark och hus här.

Här kastas man inte ut som änkeman.

Ja du kan säkert bli 110 bast det tvivlar jag inte på, men man börjar väl inte med långsiktigt sparande när man är 68, sätta i 20 årigt sparande och spendera dom 88-90?
nä precis .och därför har du rätt PanPan , jag spenderar dessa slantar på det som faller mig in :)

Verkar ju vettigare där än vad vi kan skryta med här :thumbsup:

Många fördelar i paradiset, inte bara språket, alfabetet och högertrafik. :cool:
Hur kommer det sig att du hänger här Kurant ?? Inte för att jag inte gillar det utan mest nyfiken ,, finns det inga Phillipinforum att hänga på , kanske för oss som bor i Thailand ;)

Laglig ägare, änkling, hur blir det i nästa arvsskifte? när änkligen avlider? säg att det finns arvingar i Sverige, sedan tidigare fru och barn, bara en fundering.

Många fördelar i paradiset, inte bara språket, alfabetet och högertrafik. :cool:
Har många Norska kollegor som bor/bott på Filippinerna 3 av dom har tagit familjen och flyttat till Norge nu i år, en 4:de funderar på det, 1 av 5 som väljer att bo kvar, fast han är inte direkt positiv till landet.
Dom har bott där många många år och dom är inte lika positiva till Fillipinerna som du försöker få det att framstå.
Par av dom ångra att dom inte valde Thailand istället, dom ser det som mycket mer utvecklat och säkrare.
Ene Norrmannen som bor på Mactan utanför Cebu har alltid en pistol i handskfacket när han kör runt där.

Inte så säker på att gräset är så mycket grönare på den sidan.

Har många Norska kollegor som bor/bott på Filippinerna 3 av dom har tagit familjen och flyttat till Norge nu i år, en 4:de funderar på det, 1 av 5 som väljer att bo kvar, fast han är inte direkt positiv till landet.
Dom har bott där många många år och dom är inte lika positiva till Fillipinerna som du försöker få det att framstå.
Par av dom ångra att dom inte valde Thailand istället, dom ser det som mycket mer utvecklat och säkrare.
Ene Norrmannen som bor på Mactan utanför Cebu har alltid en pistol i handskfacket när han kör runt där.

Inte så säker på att gräset är så mycket grönare på den sidan.

Ja, Mactan och Cebu city är inga ställen jag väljer.
Finns fler ställen som ingen "vit" ska bo i.

Det flyttar hem ganska många svenskar från Filippinerna regelbundet och det är främst av ekonomiska skäl.
Skolgång för barnen och sjukvård överstiger deras budget.
Men påfyllningen av faranger från Thailand sker hela tiden.
Det är också av ekonomiska skäl.
Singelgubbar in och familjer ut.
I Norden får man gratis välfärd för familjen.
UT direkt med gemensamma barn efter två år i paradiset....
Hur man värderar och lever sin tillvaro beror på intresse och val av bostadsområde.
Mycket norrmän här som lever ett mycket hårt liv, många är under 50 år.

Du har ju också valt att bo i ett lugnare område.

Precis som i Thailand är det inte lätt att bosätta sig i fruns hemby.....
Spenaten suger.....

Ja, Mactan och Cebu city är inga ställen jag väljer.
Finns fler ställen som ingen "vit" ska bo i.

Det flyttar hem ganska många svenskar från Filippinerna regelbundet och det är främst av ekonomiska skäl.
Skolgång för barnen och sjukvård överstiger deras budget.
Men påfyllningen av faranger från Thailand sker hela tiden.
Det är också av ekonomiska skäl.
Singelgubbar in och familjer ut.
I Norden får man gratis välfärd för familjen.
UT direkt med gemensamma barn efter två år i paradiset....
Hur man värderar och lever sin tillvaro beror på intresse och val av bostadsområde.
Mycket norrmän här som lever ett mycket hårt liv, många är under 50 år.

Du har ju också valt att bo i ett lugnare område.

Precis som i Thailand är det inte lätt att bosätta sig i fruns hemby.....
Spenaten suger.....
Ekonomin är knappast ett problem för dom, dom är allt från 2ndre styrman, överstyrman och chief engineer i samma rederi som jag och har det bra ställt ekonomiskt.
Dom har alla familjer fru och barn och dom har bra många mer års erfarenhet av landet än du har.
Sen är det bara 1 som bor på Mactan han som bor kvar, dom bor/bodde på olika ställen i landet.
Det är landet i sig och så långt efter som det ligger tex Thailand som dom klagar mest över.

Senast ändrad:
Ekonomin är knappast ett problem för dom, dom är allt från 2ndre styrman, överstyrman och chief engineer i samma rederi som jag och har det bra ställt ekonomiskt.
Dom har alla familjer fru och barn och dom har bra många mer års erfarenhet av landet än du har.
Sen är det bara 1 som bor på Mactan han som bor kvar dom bor/bodde på olika ställen i landet.
Det är landet i sig och så långt efter som det ligger tex Thailand som dom klagar mest över.
har en polare i Sverige som är gift med en Phillipinska sedan många år , till hennses stora förtret så gillar han Thailand bättre än Phillipinerna , han anser som Pan Pan att Thailand är ett tryggt land att vara i , De bor annars i Cebo när de är nere Han anser att kriminaliteten är alldeles för utbredd , ett rått och hänsynslöst våld , som sagt han väljer Thailand trots sin Phillipinfru

Sen är det bara 1 som bor på Mactan han som bor kvar dom bor/bodde på olika ställen i landet.

Där har du en poäng att landet ligger 10-20 år efter Thailand i utveckling, det är sant. Thailand vinner i de flesta lägen men språket och kulturen passar västerlänningar bättre i Filippinerna.
I Thailand skulle också vi kunna bo i om det inte var för detta med visumkrångel, jag får de visum jag vill ha men inte frun.
Thailand har inte familjevisum för gifta utlänningar. Visum är individuella och hon blev nekad allt annat än turistvisum på thai-ambassaden i Manila.
Vi har provat i 6 månader tillsammans i Thailand men det är bara att ge upp att bosätta sig där. Frun älskade Pranburi väldigt mycket ska erkännas.

Nu går utvecklingen olika fort i Filippinerna och där jag bor skiljer sig det inte alls mot tex. i Hua Hin med omnejd när det gäller standard.
Men det kostar mer förstås på samma sätt som stad kontra risby i Thailand.

Thailand suger mest när det gäller visum och kontrollen av utlänningar, titta på dig själv, du har familj och eget hus men måste åka till Laos eller Kambodja och skaffa visum för att få bo och vistas i landet med din egen familj.
Du kommer aldrig att få ett permanent uppehållstillstånd.

Därför är detta ett paradis för det är mycket enklare, sen om man gillar ett jämnare klimat, klart vatten och bananer är det också mycket bättre...

Bara att undvika de värsta rövhålen som Cebu City och Manilas alla sunkområden.

Där har du en poäng att landet ligger 10-20 år efter Thailand i utveckling, det är sant. Thailand vinner i de flesta lägen men språket och kulturen passar västerlänningar bättre i Filippinerna.
I Thailand skulle också vi kunna bo i om det inte var för detta med visumkrångel, jag får de visum jag vill ha men inte frun.
Thailand har inte familjevisum för gifta utlänningar. Visum är individuella och hon blev nekad allt annat än turistvisum på thai-ambassaden i Manila.
Vi har provat i 6 månader tillsammans i Thailand men det är bara att ge upp att bosätta sig där. Frun älskade Pranburi väldigt mycket ska erkännas.

Nu går utvecklingen olika fort i Filippinerna och där jag bor skiljer sig det inte alls mot tex. i Hua Hin med omnejd när det gäller standard.
Men det kostar mer förstås på samma sätt som stad kontra risby i Thailand.

Thailand suger mest när det gäller visum och kontrollen av utlänningar, titta på dig själv, du har familj och eget hus men måste åka till Laos eller Kambodja och skaffa visum för att få bo och vistas i landet med din egen familj.
Du kommer aldrig att få ett permanent uppehållstillstånd.

Därför är detta ett paradis för det är mycket enklare, sen om man gillar ett jämnare klimat, klart vatten och bananer är det också mycket bättre...

Bara att undvika de värsta rövhålen som Cebu City och Manilas alla sunkområden.
Ja visum är den jobbiga biten för tillfället har jag inget visum då det blivit så korta ledigheter det sista så har åkt på 30 days on arrival.
Nästa gång dock tror jag ja åker ner till immigration och ordnar med 90 dagars rapportering, nu har man ju inte problemet att man hyr av en utlänning utan wp som sist.

Vad gäller klimatet så var det de den ena klagade mest på men han bodde nere på boracay, han tyckte det regna för mycket och där har dom ju tyfoner i hans område iallafall.

Finns för och nackdelar med allt.

Tillbaka
Topp