När var du där? Mer än 25 år sedan?
Sen hur kunde se vapen mycket vapen, i vilka kretsar umgicks du? Knarkkvarteren i Manila och Angles kanske?
Själv har jag aldrig sett något vapen annat än hos polisen, militär och väktare.
Vänligare folk finns inte, artiga och hjälpsamma mot utlänningar.
Inte ens läst om rån mot turister annat än på Boracay där några ligor opererar.
Hej
Du har nästan rätt, det är i vart fall ca 20 år sen jag var där, så jag vet inte hur det ser ut med fattigdomen nu, men på den tiden var den helt klart på en besvärande nivå i ex.vis Manilla, mängder av folk som levde bland sopor på gatan och då även barn.
En kompis till mig råkade stöta till en kille inne på ett hak när dom passerade varandra, den killen drog genast upp en revolver som han körde in i munnen på min kompis, så det var hårda tag
Själv var jag och några kompisar ute på en båttur, vi hade gjort upp ett pris och hade en trevlig dag, på vägen hem drog en av killarna på båten upp tröjan och visade en revolver inkörd i midjan på jeansen, nu ville dom ha dubbelt så mycket betalt, vi vägrade naturligtvis, när vi kom iland stack mina kompisar och ropade det här fixar du, jag gjorde en snabb kalkyl och kom fram till att dom nog bluffade och stranden var full med folk o.s.v, så jag sa att det blir inga mer pengar och vände ryggen till dom och gick, det small inte och där stod han med sin revolver, förmodligen räknade dom väl med att det skulle räcka att visa den för att turisterna skulle betala, men det sket sig den här gången.
När vi kom till Angeles City som väl är Fillipinernas svar på Pattaya checkade vi in på ett förbokat hotell, det var en Britt som ägde det, han sa att vi skulle vara försiktiga på stan, i onsdags sköt dom tre personer utanför hotellet på gatan här, ska ni ta ut pengar ifrån en ATM eller liknande så sig till mig så kör jag er dit med min bil.
Det går inte att ta ut pengar utan att riskera att bli rånad, dom står och väntar när ni tar ut pengar och följer sen efter er, vi åkte med honom till banken en dag och där stod en vakt bredvid deras ATM han hade skottsäker väst och en rejäl bössa i handen, han vaktade dom som tog ut pengar.
På mini marts och liknande hade dom också beväpnade vakter med västar och pumphagelgevär, risken för rån var tydligen stor överallt, där träffade jag en trevlig sjöman ifrån Skärhamn, han var en van Filippin resenär som kände området väl, han visade runt och berättade vad vi skulle se upp med och så.
Många hade vapen på mindre hak och biljardhallar, på några ställen satt förbudsskyltar vid entrén med en överkryssad revolver på, men inte många verkade bry sig om den och man kunde se att en del hade vapen på sig.
Jag kände mig klart mer oytrgg i det här landet än på lite skumma ställen i Thailand, dels p.g.a den i mina ögon större fattigdomen, mer vapen och den hårda machoattityden, sen känner man ju sig förstås lite mer hemma i Thailand och förstår vad folk säjer, hur det fungerar o.s.v.
Vi kom först till Manilla, sen Subic Bay, Olongapo och vidare till Angeles City, vi åkte sen och besökte vulkanen och lite andra sevärdheter innan vi återvände till Manilla lagom för att få uppleva en jordbävning på 6.7 på richterskalan, det var en upplevelse som jag gärna hade stått över.
Mvh isan lover