Thaipolisen har fatt noya

Ja visum är den jobbiga biten för tillfället har jag inget visum då det blivit så korta ledigheter det sista så har åkt på 30 days on arrival.
Nästa gång dock tror jag ja åker ner till immigration och ordnar med 90 dagars rapportering, nu har man ju inte problemet att man hyr av en utlänning utan wp som sist.

Vad gäller klimatet så var det de den ena klagade mest på men han bodde nere på boracay, han tyckte det regna för mycket och där har dom ju tyfoner i hans område iallafall.

Finns för och nackdelar med allt.

Regnsäsongen är 2-3 månader ( regn någon timma ett par dagar i veckan) och den nästan helt utan regn är hela 6 månader.
September är precis som i Thailand den blötaste, lokala åskväder kan ge 1 dm vatten på vägarna på kort tid , med det går fort över.
Elen och bortfall av el är vanligt vid regn och irriterar.
Inte så svårt att planera vädret, i år rekordtorrt och ingen kraftig vind utom i nordöstra Luzon som fick en rejäl omgång vid ett tillfälle.
Nog bästa året på ett tag.

Det behagliga är att det inte blir kallare än 23 grader och inte varmare än 32 grader om man inte nu väljer att bo 100km från kusten.

Internet ligger på den nivå Thailand hade 2012 och förbättras hela tiden så nu kan även folk i byarna få tillgång via mobilnätet.
Här har jag 4G med +20 mb/s i city och ingen signal alls 10km bort.

Fattigpankis har väl med pensionen att göra , dvs det som staten återbetalar till mig i form av pension , Det har inget med en bra affär i Stockholms skärgård att göra , två mille Thbt är en skitsumma räknat i Sek , och med tanke på hela affären så är det skitslantar , vad tror du själv ? 5500 m2 sjönära med en gammal fin timrad renoverad kåk på 110 m2 , 30 min bilväg från Stockholms centrum . Lite mer än 500,000sek blev det ju över . Köpte för 900,000 sek x antal år tidigare

Ok 500k sek är en skitsumma men att t.ex. betala mer än 500B/natt för ett hotelrum är onödigt då man ändå inte spenderar så mycket tid där :-)
Det jag tyckte var roligt var alltså inte om du var fattigpancho eller om du har Fort Knox i källaren utan hur (ditt, mitt och säkert de flesta andras) synsätt på pengar varierar beroende på område.
Jag hajar att det bara var jag som tyckte liknelsen var kul, inget illa menat, kul att du gjorde en bra affär.

/ SatanG

Ekonomin är knappast ett problem för dom, dom är allt från 2ndre styrman, överstyrman och chief engineer i samma rederi som jag och har det bra ställt ekonomiskt.
Dom har alla familjer fru och barn och dom har bra många mer års erfarenhet av landet än du har.
Sen är det bara 1 som bor på Mactan han som bor kvar, dom bor/bodde på olika ställen i landet.
Det är landet i sig och så långt efter som det ligger tex Thailand som dom klagar mest över.

Gissar på detsamma. Nu har jag bara varit i Manila de 4 gånger jag varit där men då kändes det, för mig, mer efter samt mer desperation efter pengar och större fattigdom.
Båda mina bröder är gifta med filippinskor, han som bott där lär knappast flytta tillbaka.
Han som inte bott där har sagt att han ville flytta dit, det kommer dock inte hända.
Tror Kurant annars har en poäng i "Singlar in, familjer ut" samt visumfrågor, språk/alfabet.

/ SatanG

Sant , det har vi exempel på nyligen , nej , det bästa är att ha en fulltäckande försäkring , samt att ens bästa vänner har koll på detta , jag har tillex en kopia på försäkringsbrev i min plånbok , där står det på Thai vad som gäller samt vart de kan ringa ,(min fru eller min bästa vän i Sverige ) . Där finns även min blodgrupp , någon med huvet på skaft har yttrade detta , Tack för det :) Det första de tittar i är en plånbok samt telefonen , där finns min hustru som ICE 1 Wife ...... samt ICE 2 ..... min vän i Sverige , var väl fn om dessa smarta Thai skall missa allt då , men man vet ju aldrig :rolleyes:

En fråga angående dina kontakter under ICE, hur får någon fram dessa?
Har du en gammal mobil utan kod/fingeravtryck/ansiktsavläsning?

ICE kommer alla åt direkt utan att öppna telefonen. Samma som med 112...

Vill du vara snäll och förklara hur man löser detta?
Min senaste mobil kräver något av: kod/fingeravtryck/ansiktsavläsning för att man ska kunna göra något alls förutom 112.
Edit: Kameran går också att få igång.

Ok 500k sek är en skitsumma men att t.ex. betala mer än 500B/natt för ett hotelrum är onödigt då man ändå inte spenderar så mycket tid där :)
Det jag tyckte var roligt var alltså inte om du var fattigpancho eller om du har Fort Knox i källaren utan hur (ditt, mitt och säkert de flesta andras) synsätt på pengar varierar beroende på område.
Jag hajar att det bara var jag som tyckte liknelsen var kul, inget illa menat, kul att du gjorde en bra affär.

/ SatanG
Bara för att man har en sudd undanstoppat så innebär väl det inte att man behöver slösa på löjligt dyra boenden , Som jag skrev , jag sover i mitt hotellrum , en bra säng är det viktigaste , sen vill jag kanske vara säker på min ekonomi, tänk efter , Sveriges ekonomi totalhavererar inom ett år , pensioner fryser inne , då kan det nog vara djäkligt bra att ha dessa slantar orörda och inga lån på något .. Jag litar inte ett smack på Sverige och dess vilja att värna de som arbetat upp landet , just nu tycks fokus vara på att sko sig och skaffa så mycket makt som möjligt , och det gör man genom att fjanta med FN avtal och annat samhällsomstörtande .. Så jag håller hårt i mina slantar och bor gärna i 500 bath hotell

Bara för att man har en sudd undanstoppat så innebär väl det inte att man behöver slösa på löjligt dyra boenden , Som jag skrev , jag sover i mitt hotellrum , en bra säng är det viktigaste , sen vill jag kanske vara säker på min ekonomi, tänk efter , Sveriges ekonomi totalhavererar inom ett år , pensioner fryser inne , då kan det nog vara djäkligt bra att ha dessa slantar orörda och inga lån på något .. Jag litar inte ett smack på Sverige och dess vilja att värna de som arbetat upp landet , just nu tycks fokus vara på att sko sig och skaffa så mycket makt som möjligt , och det gör man genom att fjanta med FN avtal och annat samhällsomstörtande .. Så jag håller hårt i mina slantar och bor gärna i 500 bath hotell
Jag hoppas bara att du @Joker tar inte dina undanstoppade pengar med dig i graven.
:eek:

Jag hoppas bara att du @Joker tar inte dina undanstoppade pengar med dig i graven.
:eek:
Jag har barn , fem stycken i Sverige ,samt en hustru även hon i Sverige , det där snacket har jag hört till leda , mestadels av folk som inget har att luta sig på eller helt enkelt tappar slantarna på flaska under sina sista år , träffar alltför många härnere som tappat all framtidstro , jag har alltid en framtid , den blir vad jag gör den till , hur länge däremot vet jag inte . men åka hoj är ett av de saker jag trivs med , tror det är mer hälsosamt än att som många gör här nere supa upp mina slantar .. Och oavsett man är 68 eller 48 år så kan det sluta väldigt snabbt , man kan göra det man kan genom att sköta sin kropp så gott det går .

Jag har barn , fem stycken i Sverige ,samt en hustru även hon i Sverige , det där snacket har jag hört till leda , mestadels av folk som inget har att luta sig på eller helt enkelt tappar slantarna på flaska under sina sista år , träffar alltför många härnere som tappat all framtidstro , jag har alltid en framtid , den blir vad jag gör den till , hur länge däremot vet jag inte . men åka hoj är ett av de saker jag trivs med , tror det är mer hälsosamt än att som många gör här nere supa upp mina slantar .. Och oavsett man är 68 eller 48 år så kan det sluta väldigt snabbt , man kan göra det man kan genom att sköta sin kropp så gott det går .
Ja tror precis som du nr 1 att sköta sin kropp. sen att man har livs lust och framtids tro, ja gillar att pyssla hemma med mina bilar trädgården och huset. Sen att ta med frugan ut och äta lite gott är inte fel. Men sen som du skriver att vara lite försiktig med slantarna de är nog ganska viktigt, min far lärde mej att om man har så pass att man inte är beroende av någon så mår man bättre

Ja tror precis som du nr 1 att sköta sin kropp. sen att man har livs lust och framtids tro, ja gillar att pyssla hemma med mina bilar trädgården och huset. Sen att ta med frugan ut och äta lite gott är inte fel. Men sen som du skriver att vara lite försiktig med slantarna de är nog ganska viktigt, min far lärde mej att om man har så pass att man inte är beroende av någon så mår man bättre
:nod::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::)

Gissar på detsamma. Nu har jag bara varit i Manila de 4 gånger jag varit där men då kändes det, för mig, mer efter samt mer desperation efter pengar och större fattigdom.
Båda mina bröder är gifta med filippinskor, han som bott där lär knappast flytta tillbaka.
Han som inte bott där har sagt att han ville flytta dit, det kommer dock inte hända.
Tror Kurant annars har en poäng i "Singlar in, familjer ut" samt visumfrågor, språk/alfabet.

/ SatanG

Hej

Själv fann jag fattigdomen än mer besvärande och stötande i Fillipinerna än Thailand, sen var det ett brutalare klimat med en utpräglad machokultur och mycket mer vapen i omlopp, det var väl dom två största skillnaderna tycker jag.

Mvh isan lover

Hej

Själv fann jag fattigdomen än mer besvärande och stötande i Fillipinerna än Thailand, sen var det ett brutalare klimat med en utpräglad machokultur och mycket mer vapen i omlopp, det var väl dom två största skillnaderna tycker jag.

Mvh isan lover
När var du där? Mer än 25 år sedan?
Sen hur kunde du se vapen, mycket vapen, i vilka kretsar umgicks du? Knarkkvarteren i Manila och Angles kanske?

Själv har jag aldrig sett något vapen annat än hos polisen, militär och väktare.
Vänligare folk finns inte, artiga och hjälpsamma mot utlänningar.
Inte ens läst om rån mot turister annat än på Boracay där några ligor opererar.

När var du där? Mer än 25 år sedan?
Sen hur kunde se vapen mycket vapen, i vilka kretsar umgicks du? Knarkkvarteren i Manila och Angles kanske?

Själv har jag aldrig sett något vapen annat än hos polisen, militär och väktare.
Vänligare folk finns inte, artiga och hjälpsamma mot utlänningar.
Inte ens läst om rån mot turister annat än på Boracay där några ligor opererar.

Hej

Du har nästan rätt, det är i vart fall ca 20 år sen jag var där, så jag vet inte hur det ser ut med fattigdomen nu, men på den tiden var den helt klart på en besvärande nivå i ex.vis Manilla, mängder av folk som levde bland sopor på gatan och då även barn.

En kompis till mig råkade stöta till en kille inne på ett hak när dom passerade varandra, den killen drog genast upp en revolver som han körde in i munnen på min kompis, så det var hårda tag

Själv var jag och några kompisar ute på en båttur, vi hade gjort upp ett pris och hade en trevlig dag, på vägen hem drog en av killarna på båten upp tröjan och visade en revolver inkörd i midjan på jeansen, nu ville dom ha dubbelt så mycket betalt, vi vägrade naturligtvis, när vi kom iland stack mina kompisar och ropade det här fixar du, jag gjorde en snabb kalkyl och kom fram till att dom nog bluffade och stranden var full med folk o.s.v, så jag sa att det blir inga mer pengar och vände ryggen till dom och gick, det small inte och där stod han med sin revolver, förmodligen räknade dom väl med att det skulle räcka att visa den för att turisterna skulle betala, men det sket sig den här gången.

När vi kom till Angeles City som väl är Fillipinernas svar på Pattaya checkade vi in på ett förbokat hotell, det var en Britt som ägde det, han sa att vi skulle vara försiktiga på stan, i onsdags sköt dom tre personer utanför hotellet på gatan här, ska ni ta ut pengar ifrån en ATM eller liknande så sig till mig så kör jag er dit med min bil.

Det går inte att ta ut pengar utan att riskera att bli rånad, dom står och väntar när ni tar ut pengar och följer sen efter er, vi åkte med honom till banken en dag och där stod en vakt bredvid deras ATM han hade skottsäker väst och en rejäl bössa i handen, han vaktade dom som tog ut pengar.

På mini marts och liknande hade dom också beväpnade vakter med västar och pumphagelgevär, risken för rån var tydligen stor överallt, där träffade jag en trevlig sjöman ifrån Skärhamn, han var en van Filippin resenär som kände området väl, han visade runt och berättade vad vi skulle se upp med och så.

Många hade vapen på mindre hak och biljardhallar, på några ställen satt förbudsskyltar vid entrén med en överkryssad revolver på, men inte många verkade bry sig om den och man kunde se att en del hade vapen på sig.

Jag kände mig klart mer oytrgg i det här landet än på lite skumma ställen i Thailand, dels p.g.a den i mina ögon större fattigdomen, mer vapen och den hårda machoattityden, sen känner man ju sig förstås lite mer hemma i Thailand och förstår vad folk säjer, hur det fungerar o.s.v.

Vi kom först till Manilla, sen Subic Bay, Olongapo och vidare till Angeles City, vi åkte sen och besökte vulkanen och lite andra sevärdheter innan vi återvände till Manilla lagom för att få uppleva en jordbävning på 6.7 på richterskalan, det var en upplevelse som jag gärna hade stått över.

Mvh isan lover

Hej Kurant

Så här beskriver Plan International läget i Fillipinerna, enligt dom har fattigdomen inte påverkats nämnvärt trots en ekonomisk uppgång

Filippinerna är en önation i Sydostasien. Landet blev självständigt 1946 efter att ha varit under både spansk och amerikansk kolonialmakt. Filippinerna ligger mitt i tyfonbältet som dominerar Stilla havet och är ett av de länder i världen som oftast och hårdast drabbas av naturkatastrofer. Bara det senaste året har Filippinerna drabbats av två jordbävningar och en stark tyfon.
Över tre fjärdedelar av de fattigaste bor i de områden som är mest utsatta för översvämningar, torka, tyfoner, jordskalv eller vulkanutbrott. Även om landets ekonomi har förbättrats de senaste åren har det inte reducerat fattigdomen nämnvärt. Filippinernas sårbarhet har stor påverkan på barns och ungas välmående, säkerhet och framtid. Många barn i Filippinerna är undernärda. Landet har också den högsta förekomsten av tonårsgraviditeter i hela Asien. Majoriteten av ungdomarna i Filippinerna saknar utbildning eller yrkesupplärning och landet har den största andelen arbetskraftsmigranter i världen.

Filippinerna - Plan International Sverige

Mvh isan lover

På dom Fillipinarna ombord så verkar det som alla har pistol hemma, dom har visat bilder på dom.
1 bosun lämnade inte byn utan maskingevär där han bodde men det var i syd.
Läste om en Svensk som blev brännmärkt och torterad i sitt hem sen mördade dom han och hans fru.
Fillipinarna ombord säger att man aldrig skall gå med en mobil av bättre modell i handen i Manila, dom kör kniven i magen på dig direkt slösar inte tid på att råna dig, samma gäller guld etc, så är det inte i Bangkok, där känner man sig trygg, kan inte säga att jag kände mig trygg dom gånger jag vart i Manila, trots pistol/hagelgevär beväpnade vakter överallt.

På dom Fillipinarna ombord så verkar det som alla har pistol hemma, dom har visat bilder på dom.
1 bosun lämnade inte byn utan maskingevär där han bodde men det var i syd.
Läste om en Svensk som blev brännmärkt och torterad i sitt hem sen mördade dom han och hans fru.
Fillipinarna ombord säger att man aldrig skall gå med en mobil av bättre modell i handen i Manila, dom kör kniven i magen på dig direkt slösar inte tid på att råna dig, samma gäller guld etc, så är det inte i Bangkok, där känner man sig trygg, kan inte säga att jag kände mig trygg dom gånger jag vart i Manila, trots pistol/hagelgevär beväpnade vakter överallt.

Hej

Det här stämmer tyvärr bra med min egen uppfattning också, en stor och utbredd fattigdom bäddar för ett brutalare samhälle, sen tror jag att det även spelar in att Fillipinerna först hade Spanjorena där och sen Amerikanarna, mycket vapen blev nog kvar när dom Amerikanska soldaterna lämnade sina baser i landet.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp