Thaksin flirtade med Putin, hur är relationen mellan Ryssland och Thailand idag?

 

Pream

Aktiv medlem
Hur är Thailands förhållande med Putin idag?
Thaksin gillade onekligen honom skarpt och öppnade upp landet på vid gavel för ryska turister, investeringar och eftersträvade militära köp i Ryssland.
Men hur ser det ut idag? Frågan är relevant och kanske värd lite diskussion.

Som en påminnelse postar jag en artikel från Bangkok Post
 
Hur är Thailands förhållande med Putin idag?
Thaksin gillade onekligen honom skarpt och öppnade upp landet på vid gavel för ryska turister, investeringar och eftersträvade militära köp i Ryssland.
Men hur ser det ut idag? Frågan är relevant och kanske värd lite diskussion.

Som en påminnelse postar jag en artikel från Bangkok Post
Har för mig att jag läst att Prayut är ganska neutral i sina uttalanden, dvs varken för eller emot den "militära operationen "
 
Har för mig att jag läst att Prayut är ganska neutral i sina uttalanden, dvs varken för eller emot den "militära operationen "
Prayut är väldigt mån om goda handelsförbindelser med EU och passar sig därför för att vara vänlig mot Putin för då ryker de förbindelserna snabbt och Thailand kan då få "onda ögat" från EU och det skulle innebära stora ekonomiska problem för Thailand

 
Prayut är väldigt mån om goda handelsförbindelser med EU och passar sig därför för att vara vänlig mot Putin för då ryker de förbindelserna snabbt och Thailand kan då få "onda ögat" från EU och det skulle innebära stora ekonomiska problem för Thailand

Det stämmer nog ganska bra , men han har inte vad jag sett tagit ställning i den militära operationen. Han vill vara så neutral som möjligt
 
Finns ingen som helst mening att "ta ställning till den militära operationen" så varför skulle han då göra det ?
Vad skulle han kunna uppnå med att ta ställning ?
Det viktiga är väl att Thailand inte blir smuggelstat och genomgångsland för bojkottade produkter? Att ryssar åker till Thailand för att slippa slåss gör väl inte så mycket bara de inte stannar för evigt.
 
 
 
Tillbaka
Topp