Thaksin vs. Sondhi

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Galten75

Gäst
Var i ligger konflikten?

Som jag har fattat det så har Sondhi Limthongkul, stor media-mogul i Thailand, varit extremt kritisk mot premiärminister Thaksin Shinawatra och hans parti, Thai Rak Thai, i sina tidningar och tv-program och anklagat honom för en del saker som bla. korruption.
När den statliga TV-kanalen Channel 9 tar bort Muang Thai Rai Sapda (Thailand Weekly), en talk-show som ägs av Sondhi´s media företag, så anklagar Sondhi Thaksin för att använda odemokratiska metoder för att tysta sina kritiker.
Thaksin går till domstol och anklagar Sondhi för förtal.

Har jag fattat situationen rätt eller ligger det mer bakom? T.ex. konfikten i Thailands södra provinser?

// G

Lustigt att du formulerar dig just på det viset, jag har samma uppfattning. Flickvännen stöder Thaksin i hans politik och det känns som att han åtminstånde utåt försöker rycka upp ekonomin och tillväxten. Jag köper inte hans politik rakt av men det jag hört från tjejen så kan han inte vara helt utan visioner.

I senaste valet så ser man däremot klara grupperingar. Bangkok är till stora delar Thaksins medan många delar på ute på "landet" har andra värderingar.

Jag kan inte hjälpa att se vissa paralleller till svensk politik när det gäller grupperingar. Storstäderna har ofta en sida (moderaterna) medan resten stöder andra sidan (sossarna). Skillnaden är att Bankok har så mycket större influens än tex. Stockholm.

// G

Thaksin har hjälpt thailand väldigt mycket ska du veta... det kan se mycket annorlunda ut än det gör nu.

""piyadanet" " sa:
Thaksin har hjälpt thailand väldigt mycket ska du veta... det kan se mycket annorlunda ut än det gör nu.

Att Thaksin har gjort mycket bra för Thailand är jag övertygad om. Att sedan gå och lita på en politiker blint är inget man bör göra, kalla det politikerförakt eller allmän cynism. De anklagelser som riktas mot honom, och nu spekulerar jag, har nog någon slags bakgrund. Om det är överdrivet/uppblåst för att ställa Khun Thaksin i dålig dager vet jag inte men vad brukar man säga? Ingen rök utan eld...

Att stora satsningar har gjorts på Bangkok med omnejd, är ur min personliga vinkel inget dåligt, jag älskar staden, men han får ju en del kritik för att han inte lägger samma krut på många andra delar av landet. Detta såg man, som jag skrev tidigare, tydligt i förra valet.

// G

Jojo

Jojo....

Om man ska jämnföra så är väl typ som Bush mot Andra snubben? (kommer inte ihåg hans namn nu)

Bush för Sondhi och Thanksin för andra snubben, vem väljer du? självklart gör andra snubben allt för att få makten det gör Thaksin också! Men ändå Thaksin framför Sondhi

Intressant, lite färgad, men intressant! Låter som en historia god nog åt vilken såpa som helst. :D

// G

Ja, han är inte dum på så sätt. Kungafamiljen är ju så populär i Thailand och säga att man har stöd från dessa och deras följeslagare ger nog mycket plus i kanten hos dom som inte sätter sig in i frågan.

// G

Jag vet att det var en tvist mellan Chang Beer och Carlberg. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det gällde men det slutade med att Carlsberg numer inte säljer öl i Thailand och var tvungen att betala Chang Beer en saftig summa i skadestånd eller något.

// G

Vad är det som händer nu?

Har bara läst att det är rätt stora demonstrationer startade av Sondhi och C:O.

// G

Nyval!

Premiärminister Thaksin Shinawatra har upplöst parlamentet och utlyst nyval!
Kanske inte enbart på Sondhi men det är en del av allt ståhej som varit sista tiden.

// G

[ironi]
Ahhh... Aftonbladet, denna källa av sanningar och fakta.
[/ironi]

Det var en massa snack om kupper och liknande men överbefälhavaren har gått ut i media och sagt att det inte finns några som helst belägg för detta och att de aldrig skulle gör något sådant.

Det kommer vara nyval i början av april och de flesta tror att Taksin kommer vinna detta val. Sedan har jag hört att det kommer ännu ett val 2007 efter att firandet av kungens 60 år som regent, som inte får störas.

// G

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp