Tirak sexy eller !?

Ja, jag gjorde så gott jag kunde.

Nu har jag nästa beslut att ta, Tirak önskar sig att jobba i Sverige några år kan hon göra det på sitt UT-besök hon har på 7 månader ?
Hur tänkte hon nu?
Jobba några år på ett 7 månaders besök?
Kanske står något i det beviljade UT-besöket?
Om du beslutar om dubbel övertid och att hoppa över lunchen kanske det går ihop......

Hur tänkte hon nu?
Om du beslutar om dubbel övertid och att hoppa över lunchen kanske det går ihop......

555 ja den matematiken är av den högre skolan. Att jobba några år på 7 månader.

Dessutom på ett visum/uppehållstillstånd som inte tillåter arbete :(

Ko Lanta. Bättre du söker riktigt UT för henne direkt. Det har lång handläggningstid. Sedan låter du henne komma på besök under den tiden som ärendet handläggs.

Hur tänkte hon nu?

Hon kan ju jobba delar av året t.ex 6 månader men i flera år (somrar) i rad !
Ja, hon vill säkert jobba 25 timmar/dygn.

Har ej UT-besökkortet här, det finns i Bangkok.
Men kan en person som fått UT-besök (7 månader) beviljat arbeta i Sverige lagligt ?

Har ej UT-besökkortet här, det finns i Bangkok.
Men kan en person som fått UT-besök (7 månader) beviljat arbeta i Sverige lagligt ?

Nej.

På besöksvisumet får du inte ta anställning. Ideellt arbete är däremot okay.

Självklart finns det gråzoner, svamp och bärplockning för "eget" bruk som sedan säljs på torget. Sedan finns det ju en hel del svartarbete, städning, restaurang, massage. Men vore ju väldigt tråkigt att åka fast och det ligger emot er i en UT ansökan.

Ni har gemensamt barn. Varför söker du inte riktigt UT direkt. Med gemensamma barn behöver det inte ta så lång tid att utredda. Besöket får bli en semester för gumman.

Nej.

På besöksvisumet får du inte ta anställning. Ideellt arbete är däremot okay.

Självklart finns det gråzoner, svamp och bärplockning för "eget" bruk som sedan säljs på torget. Sedan finns det ju en hel del svartarbete, städning, restaurang, massage. Men vore ju väldigt tråkigt att åka fast och det ligger emot er i en UT ansökan.

Ni har gemensamt barn. Varför söker du inte riktigt UT direkt. Med gemensamma barn behöver det inte ta så lång tid att utredda. Besöket får bli en semester för gumman.

Det finns krav på bl.a. inkomst och bostad som jag tyvärr ej klarar idag för ett "riktigt" UT, men till nästa år.

Ja, jordgubbar hade jag förträngt, men i något växthus i så fall, före midsommar.

Många jordgubbar som odlas vi växthus idag.
Scanna av ditt närområde på växthus. Tomater går lika bra och kommer tidigt.

Mitt ex tog en kockutbildning i Sverige. Hon var riktigt duktig på att laga mat, men jobben hon fick var antingen via arbetsförmedlingen (som betalade 80% till arbetsgivaren) eller under 100kr svart på thairestaurang.

Glöm massage. Exet har berättat hur man gör pengar där. Inget du vill utsätta din fru för.

Svartjobb idag är svårt att tjäna pengar på. Många som är villiga till det

Min fru jobbar på restaurang, otroligt många jobbar svart till het kassa löner, arbetsgivaren lockar med visum och arbetstillstånd, men de blir lurade och jobbar utan arbetstillstånd och klagar de säger arbetsgivaren att anmäler ni åker ni ut. Det är dock kanske inte sant då han kanske flyger all världens väg.

Min fru får skattad lön, men hon är en av två på denna restaurang som får det. Finns de som tjänar 20-40 kr/timme svart ... så varning för den branschen ... Efter min fru fått jobbet försökte han övertyga henne om att svart är bättre för henne, vaddå bättre, jag får ingen pension, ingen sjukersättningen, ingen försäkring ingenting, inte ens högre lön ... då tror jag han ångrade sig ... aha hon vet spelreglerna ...

Min frus arbetsgivare känner en av mina kollegor väl. Samtidigt förstår han nog att jag känner till svartarbetet så vi har en hållhake på honom. Han har även gjort sig ett namn i Sverige plus andra länder ... så skulle han försöka ge min fru svart lön får han nog skaka galler en tid framöver och namnet är bortsuddat.

Tillbaka
Topp