Torkat virke

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hur är det på virkesfronten i Thailand?
Tänker mest på trä för tillfället.

Thailand har ju en del hårda träslag som kan vara till användning i t.ex gitarrbyggen.
Problemet är det att virket ska vara torkat och det kan ta några år innan det blir nog torrt.

Sedan har jag upplevt att vissa träsaker blir fullkomligt förvridna när dom kommer till Sverige. Beror det på att träet inte var torrt nog?

Så till sist.
Vad för slags träslag finns det i Thailand. Det är någonting som jag aldrig tänkt på förut.
Och finns det torkat virke?

Torkat gammalt virke kan du hitta ute i byarna som går att använda till mycke
Men annars e inte virket så torrt som vi vill ha det finns flera hårda träslag kan bara namnet på några av dom

Prado, Mai deng, maka, sadao osäker på utalet men men

Gitarrer byggs väl av ett rätt mjukt träslag om jag inte har helt fel
Och som du säger om möbler som köps e inte alltid så torrt o det märks ju tyvär efter ett tag men kan bero på att dom inte har råd o ha det liggandes i ett par år :)

Tror att gummiträd används till möbler,tror mig läst det när vi planterade .

"glimten66 " sa:
Torkat gammalt virke kan du hitta ute i byarna som går att använda till mycke
Men annars e inte virket så torrt som vi vill ha det finns flera hårda träslag kan bara namnet på några av dom

Prado, Mai deng, maka, sadao osäker på utalet men men

Gitarrer byggs väl av ett rätt mjukt träslag om jag inte har helt fel
Och som du säger om möbler som köps e inte alltid så torrt o det märks ju tyvär efter ett tag men kan bero på att dom inte har råd o ha det liggandes i ett par år :)

Gitarrer byggs av både hårt och mjukt trä.
Hade varit kul att ha det som projekt att bygga en gitarr (kommer varken att löna sig eller bli bättre än massproducerat) medans man är i Thailand.

Fast man skulle ju kunna köpa halvfabrikat där och bara skruva ihop grejerna men det är lite halv mygel.

Ett alternativ är om man skulle kunna hitta en lokal byggare i Thailand så att man på så sätt får något unikt.

Men jag tror precis som du att torkat virke kan vara knepigt att få tag på.

Du får hitta en Pin tillverkare när du e nere (gitarr isaan) så ska du nog kunna få någe unikt har själv köpt till ena brodern ett par Carabau gitarrer som va djäkligt fina sen om det e någe kvalitet i dom har jag ingen aning om ;)

"glimten66 " sa:
Du får hitta en Pin tillverkare när du e nere (gitarr isaan) så ska du nog kunna få någe unikt har själv köpt till ena brodern ett par Carabau gitarrer som va djäkligt fina sen om det e någe kvalitet i dom har jag ingen aning om ;)

Ja, en el pin har jag funderat på några gånger. Skulle vara kul att ha en sådan.

Jag har en Carabao stålsträngad historia. Fruktansvärt dålig är den, men då kostade den runt 4-5000 battingar och har numera stått ute i regnet ett antal gånger.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp