tradlost och mobilt

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Jag vet att det finns tradar om detta, men maste konsultera er kunniga har. Jag har ju laptopen och jag har anvant den pa WiFi, fungerar fint pa olika stallen, Krabi och i Ban Phe.

Nu bor jag pa et stalle som inte har WiFi och jag har en sadan har "dong eller USB eller vad det heter" och det ar AIS. Alltsa hur fungerar detta, gar det genom mobilnatet eller gar det genom tradlost internet eller hur funkar det?

Som jag uppfattar det sa ar det ett Sim-kort, som man laddar som ett vanlig Mobiltelefon och det har vi ju gjort, egentligen ar det ju Lindas dotter som har Laptopen som jag kopt till henne och mig sa att jag kan ha den nar jag kommer till Thailand.

Jag ser ju pa denna anslutningen jag har nu som ar ju samre an vad ett 56 modem for 10-15 ar sedan presterade. Visst det ar val okey att sitta har och skriva, men samtidigt tycker jag ju att som jag gor nu sitter i Ban Phe, i ett urbaniserat omrade, borde det val vara battre...eller?

Sa ni som kan detta, ge mig lite tips pa hur jag kan snabba upp saker och ting...eller ar det kort ;D. Att arbeta med datorn ar jag en fena pa, men det har med hardvaror och natverk med mera ar jag ganska sa idiot pa. AIS skall ju vara den basta har sager de. Eller far man rakna med att det ar inte battre an sa har? Eller ar det sa att man ar sa jakla bortskamd hemifran, dar allt gar med blixtens hastighet att man har for stora krav?

Mvh Peter :wai:

"ledarn " sa:
Alla operatörerna har SIM för data trafik. Vilken som är bäst avgör var du befinner dig. (hos mig i byn Dtac)

Och det är som du redan sagt genom mobilnätet du surfar. 3G finns redan i en del områden i Thailand.
Annars är det Edge om du har tur, själv får jag i byn köra med GPRS uppkoppling och då får man inte ha bråttom.

Okey, men den jag har "dongen" alltsa star det 3G pa och i fonstret for AIS sa star det 3G, sa da ar det val 3G, och som jag sa har i Ban Phe ar ju knappast landet precis, har finns ju master bade till hoger och vanster. Pattaya 8 mil, Rayong 2 mil, Bangkok 18, sa har ar ju inte landet inte.

Ja, det racker ju for att vara pa CM och lasa meijl samt skota bankarenden, sa jag skall val inte klaga ;D

"ledarn " sa:
Att det står 3G på sakerna betyder ju inte att du har 3G anslutning..... ?
Men vet att dom har 3G i vissa områden. Prova att gå in på AIS hemsida och kolla vart dom har 3G täckning..
Med 3G ska du väl komma upp i runt 3 mb/sek.. Vilket är riktigt bra fart..

Det är nog väldigt sällsynt att nå 3 Mbits/s. Har man tur så kan man få ca 1,5 downstream och max 256 Kbits/s upstream. Problemet är att hastigheten sjunker med avståndet till masten och att alla som nyttjar den masten delar på en ganska liten bandbredd. Jag vet inte hur de bygger i Thailand men här så har man typiskt inte mer än en 155 Mbits/s länk till en mast och i den skall ju alla samtal och alla surfare få plats på en gång.

Men helt klart så är det välkommet med 3G i Thailand. Mycket bättre än Edge där den teoretiska maxhastigheten är lite drygt 230 Kbits/s.

Det som jag märkte är att dom belastar nätet med alldeles för många abonnenter för att det ska funka tillfredsställande.
Det går skapligt morgon och sen kväll.
Vad du kan göra är att köra via koppar dvs. ADSL. Eller snacka med leverantören om att du vill ha en prioriterad lina som du då blir nästan ensam om, kostar lite mer men det är det värt
Rolf

"ledarn " sa:
Han "pratar" om mobilt............... Inte ska han springa omkring med en rulle koppar tråd på ryggen !!!! (Tråd tattare)

Ledarn, jag far saga att jag ar stort fan av dina underfundiga kommentarer, vad far du allt ifran ;D

Jag skall kolla faktiskt, det ni pratar om har kommer jag ju inte ens i narheten av. Har skyller de ju alltid pa vadret, sa fort det kommer en skvatt regn sa brakar tydligen allt ihop, men det dar tror jag inte pa.

Fick till min glädje höra att dom har börjat att leverera 3G i Rayong och BanPhe området, ska kolla vad det blir för fart när polarn har skaffat ett nytt simkort. Fan måste försöka säkra minst 0.5Mb. från Europa.

Nu har jag hittat 3G med Dtac 900thb för en mån passar mej bra. Dom säger att man ska få 7Gb då vor det väl fan om jag inte skulle få en 0,5 Gb stabilt

"ledarn " sa:
Gör ytterligare en till notering om hastigheten......?

Här hemma har jag en lina som ger 100 mb/s och det går fort....

Men om du får 7 gb/s på 3G så är ju fiber rena stenåldern.... :police: :police:

Du ser de va en thai som sa så ja har själv bara 100mb så 7 gb de e nog rekord de ;)

"glimten66 " sa:
Du ser de va en thai som sa så ja har själv bara 100mb så 7 gb de e nog rekord de ;)
Nu får vi skilja på namnen på bitarna, Dtac har en för oss felaktig förkortning,
om vi tar och skriver som det ska vara så blir det 7 Mbit/s
Det är väl inte så otroligt :)

"ledarn " sa:
Det där förstår ju alla utom en tekniker i det offentliga.... :laugh: :laugh:
Det har du rätt i, nu fattar jag inte mycket. Det slog stopp i skallen.
Jag fattar vad ano skriver, och så kan det vara när jag kollar sidan igen.
Får se om jag kan få ordning på de celler som finns kvar lite senare :D

"ledarn " sa:
Du är så välkommen tillbaka !!

Fatta själv vilken fart det skulle bli med 7gb/s....
Ladda ner en DVD film på under 1 sekund.. :thumbsup: :thumbsup:
Jag ska försöka att fatta lite senare, just nu är det små händer och svårt för att fatta och stora fötter och går på allt :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp