Trump suspend duty free/ Thai workers rights.

Har du läst artikeln??
Det är inte bara Thailand som drabbas det är flera länder som bryter mot arbetares rättigheter som åker på restriktioner.

Hej

Jag läste detta och förutsatt att det inte finns någon dold agenda som man kan misstänka i Thailand’s fall så är det bra om USA ställer krav på att fack och anställdas situation ska förbättras i andra länder.

Mvh isan lover

Det här handlar väl om restriktioner mot länder gällande valutamanipulation?
Det har ju utvidgast och gäller inte bara valutan i sig.
Stod ju i förrgår att dom hade Thailand i siktet nu.
USA vill att Thailand höjer arbetarnas löner för mer jämställd konkurenskraft mellan länderna.

Hej

Jag har ju vänner i USA och än så länge har någon förändrad attityd till fackföreningar och arbetare inte märkts av enligt dessa, det har väl mer handlat om att ta hem arbetstillfällen och skydda Amerikanska intressen.

Mvh isan lover
Hur va det i landet i norr då och den grupp som du håller av.. som inskränker eller tom olagliggör strejkrätten. Du har vart ute å seglat lite för mycket. Dax att vakna upp.
Globalister har tagit över ditt parti dax att se dig om efter ett nytt.

Hej

Jag läste detta och förutsatt att det inte finns någon dold agenda som man kan misstänka i Thailand’s fall så är det bra om USA ställer krav på att fack och anställdas situation ska förbättras i andra länder.

Mvh isan lover
Klart det finns en dold agenda.
Precis som för Kina, konkurenskraft.
Dom anser Thailand valutamanipulera genom att hålla nere löner och ger Thailand fördelar i handeln mellan länderna.
Nu kan Thailand åka på storstryk om dom inte passar sig för åker dom på höga skatter på export utöver den starka valutan är det många företag som är körda.

Klart det finns en dold agenda.
Precis som för Kina, konkurenskraft.
Dom anser Thailand valutamanipulera genom att hålla nere löner och ger Thailand fördelar i handeln mellan länderna.
Nu kan Thailand åka på storstryk om dom inte passar sig för åker dom på höga skatter på export utöver den starka valutan är det många företag som är körda.

Hej

Så är det nog, ändå lite märkligt att det kom just nu när exporten redan faller i.o.m den höga bathen, själv skulle jag inte bli förvånad över om koppar55 kan vara rätt ute som kopplade detta till en förmodad stoppad import av kemikalier (bekämpningsmedel).

Mvh isan lover

Hej

Här är en artikel som tar upp Thailand’s förbud mot vissa bekämpningsmedel och USA.s reaktion på detta.

Govt rejects US opposition to farm chemicals ban
Biothai: Powerful company behind US policy
PUBLISHED : 25 OCT 2019 AT 17:11
WRITER: POST REPORTERS
Worried about its exports, the US is applying pressure for a pause and reconsideration as    the Dec 1 deadline nears on the ban on three toxic farm chemicals. (Photo by Prasit Tangprasert)

Worried about its exports, the US is applying pressure for a pause and reconsideration as the Dec 1 deadline nears on the ban on three toxic farm chemicals. (Photo by Prasit Tangprasert)

The government has rejected US opposition to its decision to ban use of three toxic farm chemicals, the herbicides paraquat and glyphosate and the pesticide chlorpyrifos.
Prime Minister Prayut Chan-o-cha said on Friday officials would be assigned to clearly explain Thailand's position to the US embassy.
Deputy Minister and Health Minister Anutin Charnvirakul was more blunt. He said the US was worried only about trade. The Thai government was concerned about the health of Thai consumers

Mvh isan lover

Hej

Så är det nog, ändå lite märkligt att det kom just nu när exporten redan faller i.o.m den höga bathen, själv skulle jag inte bli förvånad över om koppar55 kan vara rätt ute som kopplade detta till en förmodad stoppad import av kemikalier (bekämpningsmedel).

Mvh isan lover
Om du läste tidningarna för 3 dagar sen så skulle ny rapport komma vilka som åkte upp på USA:s valutamanipuleringslista nu.
Sen visst tror med kemgrejjen har sitt, hade det inte vart för den hade dom kanske bara åkt på en varning?
Får hoppas det är en summering för är detta en sak och dom sen åker upp på valutamanipuleringslistan utöver det nästa vecka, då kan det ju bli illa.
För dom hade siktet inställt på Thailand stod det för 3 dagar sen.

Hej

Mer om bråket mellan Thailand och USA inför beslutet att förbjuda vissa bekämpningsmede.

Chemical pesticide ban will have a severe economic impact on Thailand say US officials
1572070694169.jpeg

A series of letters have emerged detailing a vigorous and comprehensive campaign by the US Department of Agriculture and embassy officials to alert the Thai government to the implications of the ban on farming chemicals confirmed this week. The letters were sent to all key ministers in the government including the prime minister on Friday last, October 18th. Despite this, the ban was approved by the National Committee on Hazardous Substances on Tuesday the 22nd October ahead of an earlier reported meeting date of the 27th October.

Mvh isan lover

1572070694169.jpeg

Hej

Mer om bråket mellan Thailand och USA inför beslutet att förbjuda vissa bekämpningsmede.

Chemical pesticide ban will have a severe economic impact on Thailand say US officials
1572070694169.jpeg

A series of letters have emerged detailing a vigorous and comprehensive campaign by the US Department of Agriculture and embassy officials to alert the Thai government to the implications of the ban on farming chemicals confirmed this week. The letters were sent to all key ministers in the government including the prime minister on Friday last, October 18th. Despite this, the ban was approved by the National Committee on Hazardous Substances on Tuesday the 22nd October ahead of an earlier reported meeting date of the 27th October.

Mvh isan lover

1572070694169.jpeg
Bra att Thailand står på sig det skall dom ha en eloge för.

Bra att Thailand står på sig det skall dom ha en eloge för.

Hej

Det tycker jag också och jag tycker det är riktigt dåligt av ett relativt upplyst land som USA att via ekonomiska hot försöka tvinga andra länder att använda farliga bekämpningsmedel, att ett lands regering och ambassadör kan engagera sig i dena smutsiga handel är för mig en gåta.

Dessa bekämpningsmedel är ju redan förbjudna i en rad mer utvecklade länder, dessutom får ju Thailand problem och klagomål när dom exporterar jordbruksprodukter som innehåller dessa kemikalier, så Thailand gör helt rätt, all heder åt den politiker i Buri Ram som hotade att lämna koalitionen om det inte hade blivit ett förbud.

Mvh isan lover

Hej

Det tycker jag också och jag tycker det är riktigt dåligt av ett relativt upplyst land som USA att via ekonomiska hot försöka tvinga andra länder att använda farliga bekämpningsmedel, att ett lands regering och ambassadör kan engagera sig i dena smutsiga handel är för mig en gåta.

Dessa bekämpningsmedel är ju redan förbjudna i en rad mer utvecklade länder, dessutom får ju Thailand problem och klagomål när dom exporterar jordbruksprodukter som innehåller dessa kemikalier, så Thailand gör helt rätt, all heder åt den politiker i Buri Ram som hotade att lämna koalitionen om det inte hade blivit ett förbud.

Mvh isan lover
Jag vet inte om dom är förbjudna inom andra utvecklade i länder i artikeln från Bangkokpost som du postade står det tvärtom att dom ligger inom nivån som är godkända av EU, USA och andra utvecklade länder?
Men jag vet inte, läste bara vad det stod där.
Och det handlar ju inte om att Thailand skall använda det eller ej, Thailand stoppar import från USA där dom använt dessa gifter och var en betydande import på bla. Soya.

Läser du inte artiklarna du postar, är ju import av produkter från USA som stoppas för att skydda Thaikonsumenter?

A copy of a document from the US Department of Agriculture supporting the US assertion that a ban on glyphosate will affect Thai imports of US soybeans and US wheat was enclosed with the letter.

Jag vet inte om dom är förbjudna inom andra utvecklade i länder i artikeln från Bangkokpost som du postade står det tvärtom att dom ligger inom nivån som är godkända av EU, USA och andra utvecklade länder?
Och det handlar ju inte om att Thailand skall använda det eller ej, Thailand stoppar import från USA där dom använt dessa gifter och var en betydande import på bla. Soya.

Läser du inte artiklarna du postar, är ju import av produkter från USA som stoppas för att skydda Thaikonsumenter?

A copy of a document from the US Department of Agriculture supporting the US assertion that a ban on glyphosate will affect Thai imports of US soybeans and US wheat was enclosed with the letter.
Är ju detta USA går emot för slår mot dom och USA:s export.
Om Thailand använder gifterna på hemmaplan skiter dom nog i.

Hej

Undersökningar har ju påvisat att glyphosate med största sannolikhet är cancerframkallande och då bl.a misstänks ge levercancer som är relativt vanligt i Thailand, dom länder som har förbjudet användning helt är hittills Österrike, men en rad EU länder som Holland och Tjeckien har restriktioner gällande användningen, även i Sverige har man ändrat reglerna för dessa produkter och man använder numera oftast andra mindre farliga ämnen, i Frankrike blir det förbjudet att använda dessa produkter år 2021,

Även i Sydamerika finns det länder som har förbjudit detta medel men dom har sen pressats av USA att godkänna dessa igen efter några år.

Redan 2015 konstaterade WHO att dessa bekämpningsmedel var cancerframkallande, det pågår en rad rättsprocesser i USA där drabbade har stämt tillverkarna, EU kommer största sannolikhet att införa ett totalt förbud inom hela unionen år 2021 då det nuvarande avtalet går ut.

Mvh isan lover

Är ju detta USA går emot för slår mot dom och USA:s export.
Om Thailand använder gifterna på hemmaplan skiter dom nog i.

Hej

Det tror jag också, USA tjänar ju pengar på att sälja detta gift som dödar människor och förgiftar naturen.

Den debatt som nu pågår är lik den som var förr om cigaretter, DDT och hormoslyr var farligt eller ej, företag hävdade ju länge motsatsen.

Mvh isan lover

Hej

Det tror jag också, USA tjänar ju pengar på att sälja detta gift som dödar människor och förgiftar naturen.

Den debatt som nu pågår är lik den som var förr om cigaretter, DDT och hormoslyr var farligt eller ej, företag hävdade ju länge motsatsen.

Mvh isan lover
Hallå läs igen!
Det slår mot USA:s export då Thailand stoppar import av grödor från USA där giftet används.
Det handlar inte om export och försäljning av giftet.
Det är samma grödor som är en het potatis i handelskriget mellan USA och Kina och slår hårt mot Amerikanska bönder.
USA är förbannade för att Thailand stoppar importen av dessa grödor inte att Thailand slutar använda gifterna på sina grödor.

Thailand currently imports about 73.2 billion baht of US agricultural produce each year, Biothai said.

Updated.

Eligibility of all Thai seafood products for the so-called Generalized System of Preferences (GSP) will be revoked due to "longstanding worker rights issues in the seafood and shipping industries," the statement said.

Tillbaka
Topp