Trump suspend duty free/ Thai workers rights.

 
Vad gäller Kinas expansion i SEA så kom det upp vid middagen idag och första gången jag hört Filippinarna säga öppet att Duerte måste röstas bort i nästa val.
Han är alldeles för Kinavänlig och håller på och skänker bort deras land sa dom.
Dom var rädda att det är försent innan nästa val men bortröstad måste han bli sa dom.
Tongångar jag inte hört innan, men hans kinavänlighet verkade inte uppskattad.
 
Köp av Flygplan och vapen bestäms ju isf direkt eller indirekt av staten. Så ingen idé att ha 200% tull på det.
Mjukvara då tull? Medicin kopierar thaisen riktigt diktigt så ingen större förlust där heller
 
US President Donald Trump's decision to suspend $1.3 billion (39.2 billion baht) in trade preferences for Thailand under the Generalised System of Preferences (GSP) has raised suspicion it is in retaliation for Thailand's ban on the use of herbicide glyphosate.

 
Thaiarna verkar mest ruska av sig USA:s hot.

 
Thaiarna verkar mest ruska av sig USA:s hot.

Det är så vanligt här i Thailand, ..sticka huvudet i sanden..
Och låtsas att allt är bra, samma med Thai ekonomi.
 
Om du läste tidningarna för 3 dagar sen så skulle ny rapport komma vilka som åkte upp på USA:s valutamanipuleringslista nu.
Sen visst tror med kemgrejjen har sitt, hade det inte vart för den hade dom kanske bara åkt på en varning?
Får hoppas det är en summering för är detta en sak och dom sen åker upp på valutamanipuleringslistan utöver det nästa vecka, då kan det ju bli illa.
För dom hade siktet inställt på Thailand stod det för 3 dagar sen.
Konstigt att Sverige inte hamnat på listan.
 
Five countries – Ireland, Italy, Vietnam, Singapore, and Malaysia – joined China, Japan, South Korea, and Germany on a watchlist for manipulation, while India and Switzerland were removed.
 
Det är så vanligt här i Thailand, ..sticka huvudet i sanden..
Och låtsas att allt är bra, samma med Thai ekonomi.
Möjligt men jag tycker det är bra att Thaiarna står på sig, USA skall inte kunna tvinga på Thai mat besprutad med gifter som dom förbjudit.
För mycket girighet, USA och storföretagen skiter i folks hälsa, fler länder borde göra som Thailand och våga säga nej till USA.
 
 
Möjligt men jag tycker det är bra att Thaiarna står på sig, USA skall inte kunna tvinga på Thai mat besprutad med gifter som dom förbjudit.
För mycket girighet, USA och storföretagen skiter i folks hälsa, fler länder borde göra som Thailand och våga säga nej till USA.
Jag var inte att kommentera om TOXIT
Det jag skrev om var att Thailand trodde inte att det som US gjorde skulle ha mer än bara Limited impact angående.US trade benefits blow....
 
Alternativa vägar.
Sägs inget om att fixa till det man fått anmärkningar på, känns som man inte tar så jätteallvarligt på det.

 
US Commerce Secretary Wilbur Ross delivers a speech at the Indo-Pacific Business Forum in Nonthaburi, Thailand, on Monday.
"The GSP issue has been blown way out of proportion," he said. "It's no big deal."

 
US Commerce Secretary Wilbur Ross delivers a speech at the Indo-Pacific Business Forum in Nonthaburi, Thailand, on Monday.
"The GSP issue has been blown way out of proportion," he said. "It's no big deal."

Läste i annan artikel också från BP att anti American tensions by locals has grown efter dom gått ut med det här mot Thailand.
Och det är väl det sista USA vill ha med sin starkaste militära sammarbetspartner där Kina expander kraftigt.
Så kanske blir USA som backar på ett snyggt sätt innan April.
 
Läste i annan artikel också från BP att anti American tensions by locals has grown efter dom gått ut med det här mot Thailand.
Och det är väl det sista USA vill ha med sin starkaste militära sammarbetspartner där Kina expander kraftigt.
Så kanske blir USA som backar på ett snyggt sätt innan April.
inte så säkert. Trump är inte känd för att vara vänlig mot USA-allierade. Han går hårt ut och tar stora risker för att vinna kortsiktiga ekonomiska fördelar. Militärstrategi är inte hans starka sida.
 
inte så säkert. Trump är inte känd för att vara vänlig mot USA-allierade. Han går hårt ut och tar stora risker för att vinna kortsiktiga ekonomiska fördelar. Militärstrategi är inte hans starka sida.
Jo men läser du inlägget och artikeln under så säger ju USA representant på ASEAN mötet att USA has agreed to reconsider.
 
 
 
Tillbaka
Topp