Tuffare och djävligare för varje år att stanna i Thailand

Hur svårt kan det vara att läsa texten
The form asks for foreigners to provide details of their social media accounts, Facebook, Line and email addresses, details of vehicles owned by the foreigner completing the application, and bank account details, among other information, including places frequented by the foreigner.

Fanns mer att läsa , det är EJ frivilligt sen kan man ju gilla bäst man vill , vill man ha problem så är det ju upp till var och en , detta var saxat på Thaivisa om Thai immigration i Phuket.Inte lär det dröja så länge innan Pattaya inkluderas ....Och Nej ,tycker inte alls att det är att överreagera , detta har så vitt jag vet aldrig hänt förut , ett alltmer kontrollerat Thailand ...........

Står klart att vägrar man fylla i fullständigt så blir man misstänkt för att inte ha rent mjöl i påsen , och det vill du inte i Thailand , det kan jag försäkra , det är inte Svenska Poliser som bjuder på kaffe ... Sen kan man ju balla sig hur man vill och tro att man kan stå över Polisen i Thailand ,,, lycka till bara den som tror sig klara av det..

Hoppas att Ni som uppenbarligen skrattar åt detta "Gillar" har rätt , men är denna inställning något som kommer att fortsätta att escalera så blir det inte kul ...
Jag tror inte att detta blir långvarit. Jag reser mycket och jag ser hur kineserna har problem att fylla i kortet nu, hur kommer det att bli med alla nya frågor till dom? Har dom någon bankkonto över huvudtaget inte har dom fb. Nej lycka till säger jag bara det kommer att vara kaos på flygplatserna.

jag som trodde att Thailand i och med Asian Union skulle bli ett mer öppet land ..Men nix , så blir det tydligen inte ,iofs så har jag inget att dälja , men jag hatar myndigheters maktmissbruk .

Snacka om naiv eller så är du väldigt okunnig om vilka medlemsländerna är i ASEAN, sen verkar du okunnig när du tror att ASEAN startades?
1 enda demokratiskt land med fria val i ASEAN union det är Fillipinerna med en nyvald president som har sagt att han skall fylla Manila bukten med liken av 100.000 tals kroppar av kriminella som hans dödspatruller skall ta livet av och mata fiskarna feta, som sagt att kommer han kallas mördare skall han i egenskap av president benåda sig själv.
Om du kollar på ASEAN medlemsländer så är Thailand det friaste.
Det som hänt nu är att dem har startat ett frihandelsavtal annars är ASEAN inget nytt som du tycks tro.
ASEAN union grundades 1967 och ett av länderna som var med och grundade det var Thailand så Thailand är inget nytt land i ASEAN.

Måste bara småle , du tror på allvar att detta är för att hjälpa omvärden , tror du varit för lite i Thailand , de hjälper inga andra än sig själva .............;)
Tror det finns något som heter påtryckningar och USA/Europa kan få fart på dom flesta när det gäller detta.
Thailand har fått väldigt mycket kritik på att ha för lite säkerhet när det gäller innsläpp av folk. Fattar du vilka volymer av människor som kommer in dagligen som turister via Thailands gränser.
Självklart måste dom få bättre kontroll vad som kommer in i landet.
Du förespråkar ju det själv när det gäller Sverige men så fort du blir drabbad verkar det skit med hårdare tag.
Kommer in minst lika mycket rötägg bland farang till Thailand som det kommer in rötägg bland utlänningar till Sverige.

Det är många feranger som inte skulle varit i Thailand , pengarna går till öl och barflickor , med overstay
Visa upp till 6 veckor . Det är flera från Pattaya som har varit på porten min , och vill ha hjälp med pengar
och pengar till overstay Visa , och det är folk som jag aldrig har sätt eller känner ,

Tror det finns något som heter påtryckningar och USA/Europa kan få fart på dom flesta när det gäller detta.
Thailand har fått väldigt mycket kritik på att ha för lite säkerhet när det gäller innsläpp av folk. Fattar du vilka volymer av människor som kommer in dagligen som turister via Thailands gränser.
Du förespråkar ju det själv när det gäller Sverige men så fort du blir drabbad verkar det skit med hårdare tag.
Kommer in minst lika mycket rötägg bland farang till Thailand som det kommer in rötägg bland utlänningar till Sverige.
Jag tror att du slår huvudet på spiken här @Jonas jag tycker tom att Thailand gör rätt om man nu vill stämma i bäcken och klämma åt oärliga faranger av olika slag. Inget konstigt alls. T ex USA måste ju godkänna din inresa innan flygavgång i ett speciellt program även om du har ett giltigt visum.

Det är årtionden av utnyttjande av Thailand och dess resurser som till sist får sådana konsekvenser. Jag är ganska säker på att vi faranger med ärliga avsikter och familjer inte behöver oroa oss. Och vem vet, det blir möjligen tom bättre om sluskar och kriminella efterhand försvinner. Inget fel i det. Jag tänker följa landets lagar strikt, allt annat är otänkbart.

Nu kommer någon säkert kalla mig för en drömmare och så må vara fallet, men jag gör allt för min familj. En säkerhet i Sverige kommer alltid att finnas men jag vill inte sitta i Sverige som en bitter pensionär och ångra att jag inte vågade ta det stora steget.

Jag tror att du slår huvudet på spiken här @Jonas jag tycker tom att Thailand gör rätt om man nu vill stämma i bäcken och klämma åt oärliga faranger av olika slag. Inget konstigt alls. T ex USA måste ju godkänna din inresa innan flygavgång i ett speciellt program även om du har ett giltigt visum.

Det är årtionden av utnyttjande av Thailand och dess resurser som till sist får sådana konsekvenser. Jag är ganska säker på att vi faranger med ärliga avsikter och familjer inte behöver oroa oss. Och vem vet, det blir möjligen tom bättre om sluskar och kriminella efterhand försvinner. Inget fel i det. Jag tänker följa landets lagar strikt, allt annat är otänkbart.

Nu kommer någon säkert kalla mig för en drömmare och så må vara fallet, men jag gör allt för min familj. En säkerhet i Sverige kommer alltid att finnas men jag vill inte sitta i Sverige som en bitter pensionär och ångra att jag inte vågade ta det stora steget.
Kommer ihåg när vi skulle ha Visum till USA med klassen ifall vi hamnade på fartyg som traffikerade USA.
Hela klassen var tvungna att åka upp och lämna fingeravtryck och ett litet förhör.
Formuläret som skulle fyllas i hade mycket grundligare frågor.
Kolla om en Thai skall på en semesteresa till Sverige, bra mycket högre krav där än tvärtom, jag har varit med och ansökt om 2.

Kommer ihåg när vi skulle ha Visum till USA med klassen ifall vi hamnade på fartyg som traffikerade USA.
Hela klassen var tvungna att åka upp och lämna fingeravtryck och ett litet förhör.
Kolla om en Thai skall på en semesteresa till Sverige, bra mycket högre krav där än tvärtom, jag har varit med och ansökt om 2.
Jag har också gått igenom den proceduren, dom ville tom veta om man var eller hade varit kommunist. Så där kan man verkligen snacka om registrering. Och om man skall mönstra på där så måste man ha ett garantibrev med sig från arbetsgivaren. Jobbigt men det är bara att gilla läget.

Snacka om naiv eller så är du väldigt okunnig om vilka medlemsländerna är i ASEAN, sen verkar du okunnig när du tror att ASEAN startades?
1 enda demokratiskt land med fria val i ASEAN union det är Fillipinerna med en nyvald president som har sagt att han skall fylla Manila bukten med liken av 100.000 tals kroppar av kriminella som hans dödspatruller skall ta livet av och mata fiskarna feta, som sagt att kommer han kallas mördare skall han i egenskap av president benåda sig själv.
Om du kollar på ASEAN medlemsländer så är Thailand det friaste.
Det som hänt nu är att dem har startat ett frihandelsavtal annars är ASEAN inget nytt som du tycks tro.
ASEAN union grundades 1967 och ett av länderna som var med och grundade det var Thailand så Thailand är inget nytt land i ASEAN.
Hmmm, i januari i år gick enligt tidningarna Thailand fullt u som det heter in i Asian Union , detta skulle i princip innebära lättare inpassage för medborgare i de länder runt om, det ser vi ju hur det har blivit nu , jag är inte naiv , jag läser böa. Bangkok post samt andra nyhetssajter och lyssnar på Thai TV ...;)

Hmmm, i januari i år gick enligt tidningarna Thailand fullt u som det heter in i Asian Union , detta skulle i princip innebära lättare inpassage för medborgare i de länder runt om, det ser vi ju hur det har blivit nu , jag är inte naiv , jag läser böa. Bangkok post samt andra nyhetssajter och lyssnar på Thai TV ...;)
Det gäller för medlemmar i ASEAN union precis som för oss i European union inom eu länderna. Länder utanför ASEAN kommer inte få det lättare.
Och det dom gick in i var som sagt ett nytt utvecklingstadie som vårat Schengen.
Jag var i Fillipinerna nyss du fyller i samma info där på ditt arrival card plus att dom har 1 till som skall fyllas i.

Jag har inga problem att fylla i dessa papper , men jag säger och skriver att att jag inte gillar överstatlighet , att man har kontroll är väl ok , men att begära detta av turister som kommer över kort tid är väl ändock att ta i Jonas .. Krav på längre uppehåll har ju funnits länge bl. att man skall kunna sörja ekonomiskt för sig .. Du själv är ju bara en korttidsturist så detta kan ju inte drabba dig ..eller ....En månad i taget gör ingen till Thai farang ;)

Såg ju även i EU hur snabbt det sammarbetet mellan gränserna gick passkravet försvann inte samma dag som avtalet trädde i kraft.

Jag har inga problem att fylla i dessa papper , men jag säger och skriver att att jag inte gillar överstatlighet , att man har kontroll är väl ok , men att begära detta av turister som kommer över kort tid är väl ändock att ta i Jonas .. Krav på längre uppehåll har ju funnits länge bl. att man skall kunna sörja ekonomiskt för sig .. Du själv är ju bara en korttidsturist så detta kan ju inte drabba dig ..eller ....En månad i taget gör ingen till Thai farang ;)
Nej och jag kommer kort tid och då behöver jag inte fylla i detta, jag anlände landet för 1 vecka sen inget nytt på flygplatsen så verkar ju inte krävas av korttidsturister.

Tycker inte det är hårdare krav här , har själv fyllt i dessa flera gånger åt min svåger samt frugans vänner som jobbade åt oss .. Inte alls samma typ av frågor , samma kontrollerande som nu dyker upp.. Men , jag har min åsikt och jag hoppas verkligen jag har fel om detta , annars kan det bli riktigt skit av detta , men att resonera som en del här gör ",att de har alltid hållit på med nya regler sen tar det inte ång förränn de ändrar igen då de inser att det inte funkar"Det snacket har funkat ibland , hoppas det funkar nu med .....................

Om man reser mellan jobb och Thailand så kan det med all säkerhet drabba mig.
Sista passkontrollen jag gick igenom innan jag sökte om 1 års multiple entry så stoppades jag en stund i passkontrollen blev utfrågad om anledningen till att jag åker fram och tillbaks till Thailand, då dom ju har blivit strängare mot borderrunners.
Så fixade familjevisum 1 års igen vid avmönstringen efter det.
Sen har jag ju allt mitt ägande, lönekonto, visst pensionssparande/pensionsförsäkring i Thailand.
Så kan allt drabba mig då Thailand är mitt uppehållsland när jag inte är ombord.

Nej och jag kommer kort tid och då behöver jag inte fylla i detta, jag anlände landet för 1 vecka sen inget nytt på flygplatsen så verkar ju inte krävas av korttidsturister.
Nä det stämmer , detta handlar om de som stannar över året , du lär inte drabbas som bara är där sporadiskt , och troligtvis inte jag heller , men det får vi se ,jag skall ju stanna 7 månader nu nästa gång .., Hyr nåt i pattisområdet , tycker området där långeman bor är fint men lite för långt ut på landsbygden , dessutom så bor det en massa Norrmän i dessa områden har jag förstått , och då folk som har taskig ekonomi och går runt och tigger pengar från Svensk/Norskar .....................5555555

Att Thailand försöker få bättre kontroll över utlänningarna i landet är ju inget fel men som alltid här slinter dom lite när dom hittar på nya saker. Vad är vitsen med att fråga efter folks namn å dyl på sociala medier? Den som inte vill vara ärlig där kan ju skriva no have på alltihop eller hitta på nåt namn så den informationen ger ju inget. Hela grejen är nog bara för att visa övriga världen att man försöker kontrollera men inte hindrar man rötägg från att komma pga det här. Men heller inget problem för oss som bor här, som sagt inte ens tvång att fylla i uppgifterna.

Min slutsats så här långt om hur saker och ting faktiskt blir i Thailand är att det endera är individuellt för det specifika fallet eller också är det som skrivs huvudsakligen grundat spekulationer och/eller fantasier. Iaf så har upplevd verkilget hittills varit långt mer positiv än förväntat. :)

Tillbaka
Topp