Tuffare hos IM?

 

kurant

Forumveteran
Fått uppgifter (via messenger) från en amerikan jag känner sen Korat-tiden att hans inkomstintyg från amerikanska ambassaden underkänts av IM i Korat och att dom kräver originalintygen om pension mm. bifogas. Dokumentet från ambassaden stämmer dåligt med pensionsintygen.

Enligt han så brukar ambassaden för att hjälpa sina medborgare skriva upp beloppen så det passar IMs regler, men nu var det stopp i Korat.
Kanske är det bara amerikanerna som ifrågasätts?
Fler amerikaner där har råkat ut för samma sak.

Hans belopp/intyg räcker inte så nu funderade dom på en tripp till Pattaya/Jomtien.
 
För flera år sedan var det väl liknande problem med intygen från den amerikanska ambassaden.
Poppade upp i bakhuvudet!!
 
Fått uppgifter (via messenger) från en amerikan jag känner sen Korat-tiden att hans inkomstintyg från amerikanska ambassaden underkänts av IM i Korat och att dom kräver originalintygen om pension mm. bifogas. Dokumentet från ambassaden stämmer dåligt med pensionsintygen.

Enligt han så brukar ambassaden för att hjälpa sina medborgare skriva upp beloppen så det passar IMs regler, men nu var det stopp i Korat.
Kanske är det bara amerikanerna som ifrågasätts?

Fler amerikaner där har råkat ut för samma sak.

Hans belopp/intyg räcker inte så nu funderade dom på en tripp till Pattaya/Jomtien.


Vårt konsulat hjälpe också till för ett par år sedan, där är det stopp numera.
 
Nä håller med Holmen, 9 år nu, och det som dom "hjälper" till med, är en "trevligt" hög kurs, och inget annat på vår ambassad!!

Vad det gäller amisarna, så har detta varit bekant i lite över 1 år nu, och amerikanarna fick verkligen sket-slaget, Dom har ju haft sin "lekstuga" nu sedan tidernas begynnelse, och dom tror hela högen att dom står över lagen.

Dom går mangrannt till sin ambassad/konsulat, fyller i ett intyg på HEDER OCH SAMVETE, där dom skriver sin inkomst själva, behöver aldrig visa upp någon inkomst-handling alls ifrån USA... och så får dom sin bekräftade inkomst att lämna till immigration.

Immigration i Thailand har vetat om detta länge, och ledsnat på skiten rent ut sagt, och jag för min del finner det vara riktigt rättvist, att dessa amerikanska löjdar också skall ha riktiga underlag, och inte bara sitt tillbluffade på "heder och samvete-intyg"...

Bra gjort av Thailand..
 
Kanske flytta denna tråden OCKSÅ till rätt forum... modsen var är ni???
2 trådar nu som ligger fel..
 
På vilket sätt då menar du.
Har lämnat in mina verifikationer nu under tio år ser ingen skillnad.

Man hjälpte den, som inte hade nog med medel att visa upp.
Dessutom så hade man till för ett par år sedan, en 10% överkurs på växlingskursen, allt detta är slut nu.Numera så ligger den runt 5% under nu i stället.
Finns dom på I - M som räknar om till dagens kurs, för att kolla själva, åt dom som ligger nära sträcket.

Ni som ligger mycket över den summan som behövs, ta då bara upp så det räcker till
Sticker i deras ögon, och skapar bara problem, dom vill då ha en del av kakan.
 
Man hjälpte den, som inte hade nog med medel att visa upp.
Dessutom så hade man till för ett par år sedan, en 10% överkurs på växlingskursen, allt detta är slut nu.Numera så ligger den runt 5% under nu i stället.
Finns dom på I - M som räknar om till dagens kurs, för att kolla själva, åt dom som ligger nära sträcket.

Ni som ligger mycket över den summan som behövs, ta då bara upp så det räcker till
Sticker i deras ögon, och skapar bara problem, dom vill då ha en del av kakan
.

Långeman, är detta ett Pattaya/Jomtien problem på immigration där kanske...??? För annars kan jag inte förstå hur dom skall kunna ta pengar ifrån oss.. Kanske en skröna till????
 
Fått uppgifter (via messenger) från en amerikan jag känner sen Korat-tiden att hans inkomstintyg från amerikanska ambassaden underkänts av IM i Korat och att dom kräver originalintygen om pension mm. bifogas. Dokumentet från ambassaden stämmer dåligt med pensionsintygen.

Enligt han så brukar ambassaden för att hjälpa sina medborgare skriva upp beloppen så det passar IMs regler, men nu var det stopp i Korat.
Kanske är det bara amerikanerna som ifrågasätts?
Fler amerikaner där har råkat ut för samma sak.

Hans belopp/intyg räcker inte så nu funderade dom på en tripp till Pattaya/Jomtien.

Det verkar lite skumt. För några år sedan gick man ut med en skrivelse till lokalkontoren att de ska tillåta intyg från ambassaden som inte är äldre än 6 månader (http://www.pcecnews.com/PCEC-NOTICE-THAI-IMMIGRATION-NEWS-JUNE-6.pdf). Lite oklart skriven, tycker jag, men enligt Pattaya City Expats Club så ska det tydligen tolkas som att ambassadernas intyg ska vara giltiga i 6 månader.

Dock så verkar ju det där amerikanska intygen ganska meningslösa, som sagt, och en del kontor kanske tycker att de centrala riktlinjerna är för slappa och höjer kraven på eget initiativ.

Jag tror det blir svårt för dem att få det gjort i Pattaya, för att man ska vända sig till sitt närmaste kontor, men de gör undantag ibland (det har hänt mig) så de kan ju alltid hoppas.

Annars kan de ju visa skrivelsen som jag har länkat till, så kanske det går att få det gjort i Korat också? Vem vet? :)
 
Jag förstår, att du INTE förstår. 555555
Nä jag förstår inte hur du kan stå där och langa över stålar till personalen frivilligt, löjligt att ens försöka försvara sådant beteende.... Därör min fråga igen då till dig "Herr Skröna": Hur går det till när dom vill ha del i inkomsten ifrån falangen.... Vet du det??
 
Suriya,

Dessa inkomstintyg, ja de gick ut stort i början och snackade om 6 månader, men det höll inte länge. Flera kontor gjorde omedelbart "revolt", och kräver 3 månader maximalt, och det finns ävenledes de som numera kräver att intyget skall vara så färskt som maximalt 1 månad gammalt....
 
Det verkar lite skumt. För några år sedan gick man ut med en skrivelse till lokalkontoren att de ska tillåta intyg från ambassaden som inte är äldre än 6 månader (http://www.pcecnews.com/PCEC-NOTICE-THAI-IMMIGRATION-NEWS-JUNE-6.pdf). Lite oklart skriven, tycker jag, men enligt Pattaya City Expats Club så ska det tydligen tolkas som att ambassadernas intyg ska vara giltiga i 6 månader.

Dock så verkar ju det där amerikanska intygen ganska meningslösa, som sagt, och en del kontor kanske tycker att de centrala riktlinjerna är för slappa och höjer kraven på eget initiativ.

Jag tror det blir svårt för dem att få det gjort i Pattaya, för att man ska vända sig till sitt närmaste kontor, men de gör undantag ibland (det har hänt mig) så de kan ju alltid hoppas.

Annars kan de ju visa skrivelsen som jag har länkat till, så kanske det går att få det gjort i Korat också? Vem vet? :)

Som jag uppfattade det underkände dom intyg från amerikanska ambassaden utan bifogade originalintyg/underlag.

Orsaken skulle inte vara giltighetstid utan att de inskriva beloppen i intygen var falska eller osant intygade.

Men finns det eller har tillåtits att man själv får fylla i önskat belopp på heder och samvete och ambassaden certifierar detta så håller det inte i längden.

Tror inte heller det går bättre i Pattaya, men med agenter som lånar ut pengar så fungerar det ju att ha rätt belopp på thaikontot även vid låg pension.
För dessa tjänster behöver man inte åka till Pattaya/Jomtien utan de finns i hela landet.

Tjänstemännen vid IM i Korat är ju rätt kända att fixa sånt på fritiden mot arvode.
 
Som jag uppfattade det underkände dom intyg från amerikanska ambassaden utan bifogade originalintyg/underlag.
Orsaken skulle inte vara giltighetstid utan att de inskriva beloppen i intygen var falska eller osant intygade.
.

Har redan skrivits och fastslagits tidigare i tråden... inget nytt..
 
Nä jag förstår inte hur du kan stå där och langa över stålar till personalen frivilligt, löjligt att ens försöka försvara sådant beteende.... Därör min fråga igen då till dig "Herr Skröna": Hur går det till när dom vill ha del i inkomsten ifrån falangen.... Vet du det??

Du, slänger ut felaktiga påståenden som vanligt. Du har ingen aning om, vad jag vet, och INTE vet.
Känner bara till, att jag aldrig, under dessa år som jag bott här aldrig lagt en Bath på I -M.
Men som vanligt din läsförståelse är inget att hurra för.
Har aldrig påstått att jag betalat på I - M, inte i mitt inlägg heller.
Gubben "skröna" kan du vara själv.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp