Turism gynnar inte alltid ekonomin

 
De nya vägarna är bra (i några månader). Men de är så j*kla dåligt gjorda att det räcker med några månaders trafik så är de ju helt förstörda. Thailändska vägingenjörer ger jag inte mkt för.....
När körde Berra några längre sträckor i Thailand sist :rolleyes:
 
Turismen drar med stor säkerhet in en massa pengar.
De pengarna omsätts igen inom landet.
Lilla Nok säljer lite öl till Jon Helge. Lilla Nok köper takpannor till huset i Buriram. Byggarbetare i Buriram får jobb och butiken får sålt byggmaterial.

Så mycket av den inhemska omsättningen existerar p.g.a turismen.
Direkt eller indirekt. Turismen är viktig för Thailand
Den Jon Helge som jag känner nöjer sig inte med lite öl, han går till massage äter mat åker taxi köper kläder mm.
 
Den Jon Helge som jag känner nöjer sig inte med lite öl, han går till massage äter mat åker taxi köper kläder mm.

Ja, men då köper lilla Nok en pick-up och bilhandlaren och fabriksarbetaren får även ta del av Jon Helges pengar.
Länge leve Jon Helge...för om han dör så lär varken bilhandlaren, byggarbetaren, fabriksarbetaren och byggvaruhuset och dess anställda får klappa igen portarna efter en stund.
 
Anser att vägarna runt om i Thailand , speciellt i Isaan i många fall är bättre än i Sverige , sorry , men där vet jag en del efter att ha kört runt ta mig fn överallt det senaste halvåret , mer livsfarliga potthål i Swedala , rejält dåligt i Sverige nu , men samtliga med ett fungerande innanmäte mellan axlarna vet ju i vilka hål slantarna stoppas. Återigen

Clintan.jpg
min erfarenhet är att svenska glesbygdsvägar är bättre än de thailändska glesbygdsvägarna . ( norr om Vilhelmina vågar jag inte sia om) . I Thailand verkar det vara som så att närmare Bangkok bättre kvalitet. Vet någon om hur vägnätet finansieras i Thailand? Är det statligt eller komunerna som står för notan? Är det lokalt finansierat kan det förklara de stora skillnaderna
 
min erfarenhet är att svenska glesbygdsvägar är bättre än de thailändska glesbygdsvägarna . ( norr om Vilhelmina vågar jag inte sia om) . I Thailand verkar det vara som så att närmare Bangkok bättre kvalitet. Vet någon om hur vägnätet finansieras i Thailand? Är det statligt eller komunerna som står för notan? Är det lokalt finansierat kan det förklara de stora skillnaderna

Hej

Håller med om vägarna, dom riktigt stora vägarna är bra, men det beror nog mer på att dom slipper tjälskador än att dom är av så speciellt bra kvalitet.

Dom mindre vägarna är fina ungefär ett år eller två efter det att dom asfalteras sen är dom nästan farligare än innan, stora hål uppstår där mc kan köra omkull, en annan fara är att bilister kör över i mötande trafiks fil för att undvika dessa hål.

Mvh isan lover
 
min erfarenhet är att svenska glesbygdsvägar är bättre än de thailändska glesbygdsvägarna . ( norr om Vilhelmina vågar jag inte sia om) . I Thailand verkar det vara som så att närmare Bangkok bättre kvalitet. Vet någon om hur vägnätet finansieras i Thailand? Är det statligt eller komunerna som står för notan? Är det lokalt finansierat kan det förklara de stora skillnaderna
Du borde nog åka en runda norr om Vilhelmina du, har bott norr om åkt mycket så lite vet ja. Här i Thi åker jag i bland mellan Loei och söder ut, dom vägar jag åker är bra mycket bättre en norr om Vilhelmina
 
Ett problem i Thailand är väl att vägarna inte är BK klassade så när nån ska bygga så körs det sönder.
Men dom stora vägarna är väldigt mycket bättre nu än för 4-5 år sen, på många ställen har man lagt asfalt ovanpå betongväg och det håller nog en stund.
 
Är det statligt eller komunerna som står för notan? Är det lokalt finansierat kan det förklara de stora skillnaderna

Utan att veta så vågar jag påstå att det är lokalt finansierat. Bodde tidigare lååångt borta från civilisationen. Fanns bara en dålig grusväg dit jag bodde. När mitt thaibolag började betala skatt så helt plötsligt så blev vägen från mitt hus mot civilisationen asfalterad (nja, betonglagd) men lustigt nog inte hela vägen ner till den lilla by nedanför mig. Betongen slutade vid min uppfart :D:wai:.

Där jag bor nu har dom asfalterat samma sträcka 3ggr på 2år. Den i kommunen som beställer uppdragen har väl en kusin som har ett företag som gör vägar... Jaaa, man kunde använt pengarna till att asfaltera andra vägar i regionen, jag vet. Men hey, vi vet hur det funkar här;)
 
Om vi ska vara ärliga så tack vare höga skatter (hög arbetskostnad) så har vi utvecklat massor av teknologi och världskända bolag där konkurrensen inte är lågprisprodukter, utan tvärt om, kvalitet. Att vi nu ska ändra arbetsmarknaden till "lätta jobb" lär inte öka vår utveckling. Men jag kan ha fel...
Ja du kan ha fel. Dom största innovationer kommer inte till genom höga skatter, utom kanske just dom som uppfinner nya skatter.
 
De nya vägarna är bra (i några månader). Men de är så j*kla dåligt gjorda att det räcker med några månaders trafik så är de ju helt förstörda. Thailändska vägingenjörer ger jag inte mkt för.....

Håller faktiskt inte med, har en vän som är vägingengör och vi har pratat en del om detta och ventilerat tekniker.
Tar som exempel vägen som är nästan färdig mellan Nan och Phrae. Här följt detta bygge mycket noga och måste säga att både maskinmässigt och teknik är inte efter Sverige eller något annat land, inte alls. Tycker nästan de plöjer in för mycket pengar i projektets fast då kan någon dra emellan. Så är det ju i Sverige med så inget nytt under solen.
 
Ett problem i Thailand är väl att vägarna inte är BK klassade så när nån ska bygga så körs det sönder.
Men dom stora vägarna är väldigt mycket bättre nu än för 4-5 år sen, på många ställen har man lagt asfalt ovanpå betongväg och det håller nog en stund.
De är klassade och det börjar dyka upp teknologi som inte ens vi i Sverige har. Vågar som väger fordonet i farten med ditsatta kameror som registrerat vem som passerade.
Dom där blinkande ljus utmed vägen som tvingar tunga fordon till vågen finns också.
Rom byggdes inte på en dag sägs det och även thai kommer.
Här räknat nya kameror i Phrae som kollar hastighet och det är 20 st och flera kommer.
Ekonomin blir bättre och så följer allt annat med. Jag är orolig hur det går för Sverige med medeltidspartiet som härskar igen trots folk inte ville det.
 
Håller faktiskt inte med, har en vän som är vägingengör och vi har pratat en del om detta och ventilerat tekniker.
Tar som exempel vägen som är nästan färdig mellan Nan och Phrae. Här följt detta bygge mycket noga och måste säga att både maskinmässigt och teknik är inte efter Sverige eller något annat land, inte alls. Tycker nästan de plöjer in för mycket pengar i projektets fast då kan någon dra emellan. Så är det ju i Sverige med så inget nytt under solen.
Ok. Då har vi olika erfarenheter. Jag tycker inte det dröjer länge innan nya vägar i Thailand blir lika spåriga som för 99'e startande i en världscupslalom. Det har jag inte upplevt i Sverige.
Men det kanske skiftar mellan olika delar av landet.
 
De är klassade och det börjar dyka upp teknologi som inte ens vi i Sverige har. Vågar som väger fordonet i farten med ditsatta kameror som registrerat vem som passerade.
Dom där blinkande ljus utmed vägen som tvingar tunga fordon till vågen finns också.
Rom byggdes inte på en dag sägs det och även thai kommer.
Här räknat nya kameror i Phrae som kollar hastighet och det är 20 st och flera kommer.
Ekonomin blir bättre och så följer allt annat med. Jag är orolig hur det går för Sverige med medeltidspartiet som härskar igen trots folk inte ville det.
Ser en massa skyltar som varnar för fartkameror men hittills bara sett en enda kamera.
 
Thailand kör väl med en annan typ av asfalt/blandning än vi gör i Sverige? Är inte så insatt men det är ganska stor skillnad på vägarna tycker jag.
 
Thailand kör väl med en annan typ av asfalt/blandning än vi gör i Sverige? Är inte så insatt men det är ganska stor skillnad på vägarna tycker jag.

Ja något varmare klimat i Thailand. Sällan minusgrader och tjäle i marken heller. Skulle vilja påstå att det är större utmaning att bygga kvalitativ väg i Sverige mot Thailand. I Thailand bör man ju dränera annorlunda dock. Regnar ibland har jag hört :)
 
Ser en massa skyltar som varnar för fartkameror men hittills bara sett en enda kamera.
Jag har gjort samma upptäckt, men det roliga är att nu dyker dom upp lite här o där. I Phrae har dom varit extrema, det är kameror vid rödljus och de som mäter hastighet. Tittade sist när jag åkte till Nan att det fanns
på tre ställen kameror när man kommer in till stan från söder. Bra utveckling tycker jag. Än så länge struntar folk på kameror men numera samarbetar myndigheter och de som i te har betalat böter får inte sina fordon godkända och får inte skattemärket. Bra bra.
 
Ok. Då har vi olika erfarenheter. Jag tycker inte det dröjer länge innan nya vägar i Thailand blir lika spåriga som för 99'e startande i en världscupslalom. Det har jag inte upplevt i Sverige.
Men det kanske skiftar mellan olika delar av landet.
Skulle tro det, tycker det är bra vägar här i norr i stort sätt överallt. Betongvägarna är inte så jämna som asfalt men även nya sådana har betydligt bättre kvalitet.
 
Utan att veta så vågar jag påstå att det är lokalt finansierat. Bodde tidigare lååångt borta från civilisationen. Fanns bara en dålig grusväg dit jag bodde. När mitt thaibolag började betala skatt så helt plötsligt så blev vägen från mitt hus mot civilisationen asfalterad (nja, betonglagd) men lustigt nog inte hela vägen ner till den lilla by nedanför mig. Betongen slutade vid min uppfart :D:wai:.

Där jag bor nu har dom asfalterat samma sträcka 3ggr på 2år. Den i kommunen som beställer uppdragen har väl en kusin som har ett företag som gör vägar... Jaaa, man kunde använt pengarna till att asfaltera andra vägar i regionen, jag vet. Men hey, vi vet hur det funkar här;)

Hej

Du har nog rätt, som jag har fattat det är det en lokal kassa för vägarna i byarna, man blir tilldelad en viss summa vart år per by beroende på storlek och antalet boende, sen använder man dessa till att belägga vägar i byn med betong, man håller möten i byn och bestämmer i vilken ordning vägarna ska åtgärdas.

På vägar mellan byarna är det en annan kassa och här verkar det vara väldigt olika på hur mycket pengar man får år till år, ibland räcker det till någon eller några kilometer väg (asfalt eller betong) och ibland blir det bara några hundra meter, men en liten bit grusväg beläggs varje år och på så sätt byggs vägnätet ihop mellan byarna.

Sen har vi landsvägar och motorvägar som det verkar vara en myndighet som ansvarar för, här sker det reparationer och visst underhåll då och då, men något schema verkar dom inte ha, vi fick ex.vis hela vägen mellan en närliggande by och Phonphisai omlagd för några årsedan, det var när en av prinsessorna landade med helikopter på den byns skola, sen skulle hon färdas med bil till Phonphisai ca 4 mil bort, då asfalterades hela vägen om och flaggor sattes upp på båda sidor av vägen på hela sträckan, en massa militärer var också utkommenderade längs hela sträckan.

Mvh isan lover
 
 
 
Tillbaka
Topp