TUT

• Trådstartare Trådstartare moonoi
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

moonoi

Gäst
Hej!

Tänkte höra med er om erfarenheter med att förlänga en vistelse med ytterligare 90 dagar. Vi har nu ett schengenvisum, när vi kommer ansöka om tillfälligt uppehållstillstånd för besök, finns det något som kan stoppa oss? Måste vi ha en ny biljett t ex? då den vi nu har inte är ombokningsbar. orsaken till varför vi inte ansökte om 6 månader direkt, hur stränga är dom där? vi var inte säkra på hur hon skulle trivas i Sverige men allt har gått bra och hon trivs väldigt bra här.

Något som har något bra ställe att köpa ny försäkring på? då vi köpte den nuvarande i Thailand. Tackar för svar! :) :wai:

Hej moonoi!

Ni måste göra ett personligt besök på den MIG-enhet som ni tillhör och lämna in ansökan där. Passa samtidigt på att få fotograferat henne eftersom TUT innebär att ett UT-kort utfärdas.

Du måste kunna visa upp en giltig / ombokningsbar biljett och som referent är det kanske bäst att du bifogar en lönespecifikation etc så att man ser att du kan försörja henne. Läs på MIG:s hemsida, där finns all information.

Försäkring tecknar du efter tillstånd har utfärdats, ett förslag är att du tar kontakt med Thaikonsult.se, dom fixar detta.

MIG brukar inte vara aviga när det gäller TUT, bara förklara varför på blanketten så brukar det inte vara några problem, dock kan det vara ganska lång handläggningstid men hon får ju stanna under tiden.

Lycka till!

Tack så mycket för informationen! :-)
Nu börjar det bli dags för att besöka migrationsverket. :)

:wai:

Några frågor kom upp när jag fyllde i ansökningsblanketten kanske någon här som har koll :D

Finns en fråga om hon planerar att bosätta sig i Sverige, bör väll inte vara några problem så länge man förklarar för migrationsverket att hon ska åka hem efter TUT och söka uppehållstillstånd?

Samt frågor om hon tidigare ansökt om att få komma till Sverige samt om hon tidigare varit i Sverige och om så är fallet när hon då var här, ska man skriva att vi ansökt om schengenvisum?

Stort tack igen för all hjälp! :wai:

Det bästa är nog att skriva att hon inte planerar att bosätta sig här och att hon åker hem på bestämt datum. Ansökan om UT blir ju separat och kommer senare. Jag tror att du slipper en massa onödiga frågor på det sättet, vi har i alla fall gjort så.

Att hon har Schengenvisum vet dom ju redan, hon finns i deras system med dossiernummer etc så det är självklart.

Ni kan ju alltid fråga om något är oklart när ni lämnar in ansökan och betalar avgiften, SEK 1000 om jag minns rätt.

Då har vi varit på migrationsverket och ansökt, tog ca. 45 minuter från att vi gick in i rummet till det att vi var klara. väntar spänt på beslut nu, hoppas vi får igenom det. Hoppas dom godtar att anledning till förlägning endast är att vi vill vara tillsammans då vi är gifta. Återkommer med hur det gick. Tack för all hjälp vi har fått! :)

"moonoi " sa:
Då har vi varit på migrationsverket och ansökt, tog ca. 45 minuter från att vi gick in i rummet till det att vi var klara. väntar spänt på beslut nu, hoppas vi får igenom det. Hoppas dom godtar att anledning till förlägning endast är att vi vill vara tillsammans då vi är gifta. Återkommer med hur det gick. Tack för all hjälp vi har fått! :)

Det går säkert bra, MIG brukar inte vara aviga om alla papper är i ordning. Så det blir säkert ett bra beslut. :)

Kollade på migrationsverkets hemsida och nu har dom redan fattat beslut, efter bara en dag. måste ringa och fråga vad beslutet blev imorgon, förövrigt hörde jag att om man får avslag på förlängning av visum till Tillfälligt uppehållstillstånd för besök, så innebär detta indraget schengenvisum och inneresförbud på 3 år, detta måste väll vara skitsnack, vem skulle då ta risken att ansök?

Förlänga ett besök i Sverige är väll uppehållstilstånd för besök?

Nu har hon blivit beviljad TUT, migrationsverket fattade beslut samma dag som vi var där fast dom sa att det kunde ta upp till 2 veckor!!
:D :D :wai:

Det var som tusan, inte illa. För oss tog det drygt tre veckor (Malmö). Men det gjorde ju inget. Skönt att det ordnade sig så snabbt för er i alla fall, då slipper man oroa sig. :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp