Förlängning besöks-TUT mm.

• Trådstartare Trådstartare Pimmis
  • Start datum Start datum

P

Pimmis

Gäst
Jag har en thailändsk fru och är själv svensk. Vi gifte oss i höstas förra året i Sverige och hon har varit här i Sverige hos mig efter vårt giftemål först på besöks-VISA 1 månad, sedan förlängde vi hennes besök med 3 månader och fick då ett TUT för dessa 3 månader. När TUTet går ut har hon således varit här i 4 månader non-stop.

Mina frågor till er som förhoppningsvis vet mer än jag om saken är dessa:

* Eftersom vi är gifta så har hon uppehållsrätt här och en presumptiv rätt att få uppehållstillstånd. Vi avser dock inte att söka sådant uppehållstillstånd p.g.a. familjeanknytning riktigt än utan vill i första hand förlänga hennes besöks-TUT ytterligare. På Internet kan man hitta från vissa källor att besöks-TUT för nära släktingar i normalfallet inte förmodas vara längre än 9 månader men att det i särskilda fall kan vara 9-12 månader. Är det någon som vet vad "standard praxistid" brukar vara för ett besöks-TUT för sin fru i det fall man önskar så långt TUT som möjligt? Står denna praxis omnämnd klart någonstans i text så att man själv kan läsa och skriva detta på näsan på Migrationsverket när man vill förlänga ett besöks-TUT? Själv tror jag att den tid man har rätt att begära och de kan godkänna utan vidare problem i detta fall är 9 månader men det vore ju bra att ha några bergfasta referenser att stödja sig på, lagtext, tryckt praxis eller någonting sådant

* Om man ansöker om en förlängning av besöks-TUT och ej hinner få besked om det har godkänts av Migrationsverket förrän det tidigare besöks-TUTet går ut, har man rätt att vänta på detta besked i Sverige eller måste man ovillkorligen resa ut ur Sverige i avvaktan på förlängningsbeskedet?

* Den totala tid ovan för besöks-TUT som kan bli i högsta fall är ett år enligt de texter som jag har hittat. Räknas den tid som man tidigare fått på VISA-besök in i denna maxtid på ett år eller räknas ett år som maxgräns endast för besöks-TUTen oavsett hur lång tid man har haft VISA för just dessförinnan?

* Om man ansöker om TUT p.g.a. familjeanknytning under den tid som man har besöks-TUT och vistas i Sverige, har man då rätt att vänta i Sverige på Migrationsverkets besked om TUT p.g.a. familjeanknytning?

Vore mycket tacksam för korrekt info från någon. Migrationsverket är inte särskilt meddelsamma alls i denna sak. Har börjat undra om de har något att dölja om saken.

Tack på förhand,
Pimmis

Om man ska börja med att reda ut begreppen, för att vara lite petig, så har hon inte ett TUT nu, utan ett Uppehållstillstånd för besök. Sedan uppehållsrätt som du skriver, är något helt annat. Det är till för familjemedlemmar till EU-medborgare bosatta i Sverige(dit räknas inte Svenskar i detta fallet). Och som du skriver, max ett år totalt på besök i Sverige, för att undvika att man kan folkbokföra sig. Tänker ni prova att förlänga en gång till så får hon vänta kvar i Sverige på beslut. Ska hon däremot söka Uppehållstillstånd pga anknytning måste hon göra det från Thailand, och vänta kvar där på beslut, annars blir det avslag. Är det inte bättre att hon åker hem och får iväg en ansökan om uppehållstillstånd nu? Sen kan hon mycket väl komma hit på ett Schengenvisum under väntetiden, det brukar inte vara några problem, så som väntetiderna ser ut idag.

Liknande trådar

Svar
2
Visningar
2 K
เพ็ญ

Tillbaka
Topp