Va dricker du just nu? Bara %-haltiga drycker räknas som dryck här!

En god Stout som efterrätt.
20250328_200748.webp

I Thailand har jag fått tag på den ljusa (La Chouffe). Fast bara i liten flaska.
I Sverige har jag alltid köpt ett större gäng N'ice Chouffe till jul. Den är så otroligt god till potatisgratäng. Men väldigt mäktig, det är nästan så att jag inte får i mig en flaska på egen hand. Så den brukar komma fram vid besök av de som uppskattar en god öl. Frugan gör det inte, tråkigt nog.
Och nu första gången jag smakade Mc Chouffe. Kommer definitivt att bli flera gånger.
Jaag brukar köpa några stycken och plocka fra vid behov. Har inga problem att få i mig en men inte fler samma kväll.

När man är hemma i byn är det OK att gå runt i en Songkranskjorta och 50-Bahtsshorts från Lotus’s. Äta rissoppa till frukost, nudlar till lunch och somtam till kvällsmat. Det enda man inte får tumma på är ölen. Pga lite besök under veckan tog dock de importerade ölen från Bangkok slut, så det fick bli ett stödköp på lokala sjuelvan.

Jag tyckte Beer Lao var helt OK på den tiden den var svår att få tag på, men när jag drack den oftare så var den inget vidare. Vietnamtappad Hoegaarden är helt OK och Kinesimporterad Stella fungerar. Det kanske är ren inbillning men tycker nog att den här är bättre än standardSingha, och därmed den bästa ölen bryggd i Thailand.

IMG_0549.webp

Liknande trådar

Tillbaka
Topp