Va dricker du just nu? Bara %-haltiga drycker räknas som dryck här!

Ja, vi flyger den 25'e. Så det finns lite tid att nyktra till! :)
Sista chansen att få riktigt bra öl innan man kommer till ölens uland.
Går man till Top's har dom hyfsat ölutbud, bättre än dom andra kedjorna.
Här blir det hotell i Amsterdam inatt så tar ett glas med kollega i loungen.

20260819_164719.webp

Går man till Top's har dom hyfsat ölutbud, bättre än dom andra kedjorna.
Här blir det hotell i Amsterdam inatt så tar ett glas med kollega i loungen.

20260819_164719.webp
Även uppe i Pitsanulok har Tops hyfsat med öl, men det saknas mycket av det jag kallar bra öl. De har bättre sortiment på många andra ställen. Sedan ska man köra några mil för att köpa hyfsad öl, de andra runt ikring har väldigt dåligt sortiment.

Kokade öl idag. Visserligen är den här tråden för alkohol, oturligt nog så tar det tid innan alkoholen kommer. Hoppas ni har överseende på att vänta. Det smakade inte bra heller. Men smaken var inte så dålig för ojäst dryck. Blir betydligt bättre när den har jäst färdigt. Söligt är det också.
1000011614.webp

1000011613.webp

Nerkylt och upptappat på 23l flaska.
20260823_181442.webp
Nu är jästen tillsatt och regleringen för att inte få för högt tryck under jäsningen.
Bara att vänta på nästa provsmakning när det jäst färdigt.

Kokade öl idag. Visserligen är den här tråden för alkohol, oturligt nog så tar det tid innan alkoholen kommer. Hoppas ni har överseende på att vänta. Det smakade inte bra heller. Men smaken var inte så dålig för ojäst dryck. Blir betydligt bättre när den har jäst färdigt. Söligt är det också.
1000011614.webp

1000011613.webp

Nerkylt och upptappat på 23l flaska.
20260823_181442.webp
Nu är jästen tillsatt och regleringen för att inte få för högt tryck under jäsningen.
Bara att vänta på nästa provsmakning när det jäst färdigt.
Hur kyler du ner , Själv hoppar jag brygg på sommarmånaderna pga högt temp på kommunvattnet, Håller på att slå ner en spets på tomten så får se vad brunnsvattnet håller om det nu lyckas..

Hur kyler du ner , Själv hoppar jag brygg på sommarmånaderna pga högt temp på kommunvattnet, Håller på att slå ner en spets på tomten så får se vad brunnsvattnet håller om det nu lyckas..
På första bilden ser du kylslingan som jag sänker ner efter koket. Vi har rätt kallt kommunalt vatten. Det tar ca 30 minuter att få ner ett kok till ca 25 grader. Jag har även en värmeväxlare som jag har använt någon gång. Den har bra kyleffekt men de tunna rören jag har för att pumpa ölet genom växlaren gör att flödet blir lågt och det slår gärna igen.

20260823_213352.webp

Jag brygger bara på sommaren. Nu är vi i Thailand vintern och där skulle jag vilja brygga men är rädd att åka dit. Brygger jag inne har jag problem att under koket slår ångorna upp i taket så att det blir missfärgat. Den här sommaren har jag haft problem ute med att det blåst för mycket. Blåsten gör att jag får inte upp temperaturen på koket om jag inte skärmar av. I år har det blåst så mycket att risken att avskärmningen blåser bort har varit stor. En riktig skitsommar har vi haft. Nästa år får jag lösa avskärmningen bättre om detta fortsätter.

Jag brygger bara på sommaren. Nu är vi i Thailand vintern och där skulle jag vilja brygga men är rädd att åka dit. Brygger jag inne har jag problem att under koket slår ångorna upp i taket så att det blir missfärgat. Den här sommaren har jag haft problem ute med att det blåst för mycket. Blåsten gör att jag får inte upp temperaturen på koket om jag inte skärmar av. I år har det blåst så mycket att risken att avskärmningen blåser bort har varit stor. En riktig skitsommar har vi haft. Nästa år får jag lösa avskärmningen bättre om detta fortsätter.
Oki , Ja mycket som ska stämma vid öl tillverkning , O ja ett jäkla diskande sammtidigt...

Oki , Ja mycket som ska stämma vid öl tillverkning , O ja ett jäkla diskande sammtidigt...
Jäsningen kom igång bra. Nästan 0,5 bar över natten. Diskningen gör att många slutar, dessutom ska det desinficeras. Jag har slutat med små flaskor, då slipper man en hel del rengöring. Synd men jag har en annan förståelse för bryggerier som går över till burk numera. Även om det sker automatiskt så är det ändå enklare (och billigare) med burkautomatiken. Men jag dricker hellre det som kommer från en flaska, fast tunna är inte heller dumt.

Jäsningen kom igång bra. Nästan 0,5 bar över natten. Diskningen gör att många slutar, dessutom ska det desinficeras. Jag har slutat med små flaskor, då slipper man en hel del rengöring. Synd men jag har en annan förståelse för bryggerier som går över till burk numera. Även om det sker automatiskt så är det ändå enklare (och billigare) med burkautomatiken. Men jag dricker hellre det som kommer från en flaska, fast tunna är inte heller dumt.
När du gjort en sats öl,hur många liter färdigt blir det och vad får du för literpris?

När du gjort en sats öl,hur många liter färdigt blir det och vad får du för literpris?
Lite drygt 20 kr/l ligger jag runt, då har jag räknat rengöring, kolsyra och andra förbrukningsvaror. Malten och andra insatsvaror kan skilja mycket i pris. Normalt så gör jag en standard IPA som ligger på det priset, men det händer jag provar dyrare typer också. Det går ju göra billigare öl med. Ska man göra lager så ska den jäsa vid ca 10 grader. Jag har gjort lager en gång men eftersom det inte är min favorit gjorde jag det bara för att ha gjort det och att ha något att bjuda lagerdrickare på.

Utrustningen jag har skaffat ligger nog runt 20 000kr den är inte räknad med. Gör jag det blir det dyr öl för jag gör inte så många satser per år.

När jag köper en öl tänker jag inte så mycket på vad den kostar eller hur mycket alkohol den har. Räknar man tidsåtgången för att göra öl blir det en riktig dålig affär. Nu köper jag ofta öl som kostar drygt 30 kr burken eller flaska på bolaget ibland så slinker det ner någon runt 100 kr. Jag dricker hellre en god öl än flera mindre bra. En 20 liter sats räcker för länge för mig. Jag började egentligen med öl för att jag ville göra den perfekta ölen. Om ca 20 år har jag nog den erfarenheten, men om 20 år har jag knappast orken.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp