Vädurskaniner

A

Anonym

Gäst
Någon som sett vädurskaniner till salu i Thailand , jag har sett i Pattaya på marknaden Teprasit Road . Funderar på att börja föda upp för att slakta till föda , mest för eget husbehov , alternativet är andra stopra Kaninsorter , Men den Franska /Belgiska Väduren blir ju grymt stora .. Massor med mat ,, föda kan vi hämta i och runt bevattningssystemet vi har några hundra meter från oss ....

upload_2018-4-19_16-42-50.jpeg
upload_2018-4-19_16-42-50.jpeg

God ide! Jag har varit inne på samma spår, men vi har inte bete nog ännu (tomten är ju ganska ny, gräsväxten är inte så god ännu). Men för fyrtio år sedan hade min ex1:a och jag kaniner för husbehov och maken till lättuppfödda och produktiva djur får man leta efter. Fem honor gav en kaninmiddag i veckan hela året och köttet blev både billigt och gott. Trevliga djur är det ju också.

Hej

Håller med föregående inlägg, kaniner är både lättskötta, växer fort och förökar sig enormt, det blir snabbt mycket kött, det är dessutom väldigt gott.

Min morfar hade kaniner i min ungdom och det var väldigt gott, har själv funderat på att skaffa kaniner i Thailand, men det verkar finnas ett motstånd mot att äta just kanin, det är ett husdjur och inte mat säger Thailändare.

Lite konstigt resonemang ifrån ett folk som i princip äter att som rör sig.

Mvh isan lover

Ja, jag tror det är en bra ide, det fina med väduren är att den inte gräver lika mycket som vanliga kaniner,, Men att man måste gräva ner stängslet är en självklarhet , det finns ju även hundar som vill åt kaninerna , även om det i vår by nu har sanerats ordentligt på hundar två kvar , min Svärfar samt byhövdingen har sagt att det blir inte fler heller . För mycket problem . Funderar på inplastat grovt nät , ordentligt nergrävt samt någon form av nättak samt även naturligtvis tak för sol

Nej , det har dem inte , de är för dyra , men frågan är om Väduren föder lika många kullar som en vildkanin, sen är ju kravet på föda avgörande ... Mycket att tänka på , som Birger skrev ,, Burar med golv är ju det normala här i Sverige ,, Men en del jobb lär det bli dagligen med att skaffa föda ,, men det verkar rätt kul göra , de luktar heller inte illa som grisar , dessutom grymt bra föda ..

Getter är ju enkla med födan och rätt bra kött, blev förvånad i Phil över detta och där är det getter överallt.
Håller undan vegetation på ägorna och är inte så högljudda.

Problemet blir då att passa dessa , de kommer att bli stulna under natten , de stjäl ju till och med kor uppe i Isaan ,, en get är ju en enkel match , om det inte är en elak getabock då förstås ... men en get ger ju även mjölk , god mjölk dessutom

Dom stora har thai redan ätit upp.:laugh:
Thai äter ju inte kanin.
Tror det är det enda min fru och styvson aldrig skulle kunna tänka sig att äta, annars äter dom allt.
I Thailand äter man inte kanin slår dom bestämt fast när jag berättat att farang äter kanin.
Finns det säkert undantag som med allt men nån vanlig rätt på bordet är det inte och antagligen inte någon storsäljare.
Frugan och sonen reagerar på samma sätt som västerlänningar när äta hund kommer på tal.

Problemet blir då att passa dessa , de kommer att bli stulna under natten , de stjäl ju till och med kor uppe i Isaan ,, en get är ju en enkel match , om det inte är en elak getabock då förstås ... men en get ger ju även mjölk , god mjölk dessutom
Tänkte inte på detta ;)
Bakom de leende ansiktena finns ju också en mörkare sida. Glöm mitt råd om getter. :D

Thai äter ju inte kanin.
Tror det är det enda min fru och styvson aldrig skulle kunna tänka sig att äta, annars äter dom allt.
I Thailand äter man inte kanin slår dom bestämt fast när jag berättat att farang äter kanin.
Finns det säkert undantag som med allt men nån vanlig rätt på bordet är det inte och antagligen inte någon storsäljare.
Frugan och sonen reagerar på samma sätt som västerlänningar när äta hund kommer på tal.
Det är helt korrekt , men min fru samt jag själv äter gärna kanin , så då får vi ha dem ifred 555:):)

Hej

Folk äter inte gärna getter i Isaan så stulna lär dom knappast bli, dom getter som föds upp i Isaan säljs oftast vidare till södra Thailand och muslimerna där, i Isaan tycker man att getter och får luktar illa och att köttet smakar ull.

Mvh isan lover

Hej

Folk äter inte gärna getter i Isaan så stulna lär dom knappast bli, dom getter som föds upp i Isaan säljs oftast vidare till södra Thailand och muslimerna där, i Isaan tycker man att getter och får luktar illa och att köttet smakar ull.

Mvh isan lover
Och du uttalar dig som vanligt för alla i Isaan :):):)555

Och du uttalar dig som vanligt för alla i Isaan :):):)555

Hej

Inte alls eftersom Isaan är stort, men i vårt område är det så här.

Vi såg för första gången några som födde upp getter i vårt område i vintras, men dessa hade inga planer på att försöka sälja köttet lokalt, det finns helt enkelt i gen efterfrågan.

Så allt transporteras söderut på lastbilar när det säljs, men återigen så är det vårt område jag talar om, hur det fungerar i Korat och Surin o.s.v för andra gärna berätta om.

Själv har jag dock aldrig blivit erbjuden get, får eller kaninkött hemma hos någon eller på en restaurang på mina resor runt om i Isaan på 33 år, men det utesluter ju inte att det finns platser där man äter detta, man äter ju ex.vis inte hund i vårt område heller medan man gör detta på några andra platser i Isaan.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp