Hej
En valross är på besök i Smögen, den ligger och gottar sigi solen på en brygga för vattenskotrar.
Extremt ovanliga besöket – en valross har tagit sig till Smögen
Sotenäs På torsdagen inträffade något extremt ovanligt på Smögen: en valross dök upp på besök. Och under fredagen ligger den kvar och vilar på en brygga.
– Det här är jätteovanligt, säger Kennet Lundin, docent i marinbiologi vid Göteborgs naturhistoriska museum.
En valross har letat sig till Västkusten och Smögen. Den upptäcktes under torsdagskvällen men ligger fortfarande kvar på en brygga för vattenskotrar.
– Det är mycket möjligt att den har följt den norska kusten. De finns ju vid Svalbard och östra Grönland. Förmodligen är det havsströmmarna som till slut fört den till Smögen, berättar Kennet Lundin.
Han säger också att valrossar är en mycket ovanlig syn längs västkusten.
– Jag vet att det var en i Tjörn 2003 och en i Åsa 1998. Så det här är jätteovanligt.
En liten valross
– Jag har inte sett så många bilder än, men den ser ganska liten ut. Det är inga stora betar på den så det är förmodligen en hona eller en ung hane, säger Kennet.
Solar sig på en brygga under förmiddagen: ”Det här är jätteovanligt”
www.bohuslaningen.se
En valross på en brygga mitt i Bohuslän. Ja, det hör inte till vanligheterna. Men på en brygga för vattenskotrar på Smögen har en valross hållit till i veckan. – Han ligger där och solar sig och har det bra, sa Gösta Karlsson, som bor på Smögen, när SVT var på plats på fredagen. På...
www.svt.se
Mvh isan lover