Brygga öl och vin

Låter lite som de äldre reglerna som gällde i Sverige. Maskrosvin var för budet att göra för att det enligt ryktet blev för starkt. Den lagtekniska orsaken var att inte allt för mycket alkohol fick komma från tillsatt socker.

Detta gällde för övrigt även ölsatserna som kunde köpas för att brygga öl hemma. Det fick den roliga följden att i instruktionerna till ölbryggningen så stod det ungefär så här;

"Efter detta moment kan man tillsätta 2-2,5 kg socker och då blir det starköl, men då detta är förbjudet att tillverka själv hemma i Sverige så gör vi inte det"

Undrar hur många som inte slängde i minst 1,5 paket socker????!!!

Jag funderar på om jag ska göra äppelvin, har någon här gjort vin på äpplen?
Är det något speciellt jag ska tänka på?

2FBCE712-D9A3-400C-893B-B0BDD79A8FD5.jpeg

A7F9B997-E459-49B2-AFC4-01CC9E1ED66E.jpeg

Jag funderar på om jag ska göra äppelvin, har någon här gjort vin på äpplen?
Är det något speciellt jag ska tänka på?

2FBCE712-D9A3-400C-893B-B0BDD79A8FD5.jpeg

A7F9B997-E459-49B2-AFC4-01CC9E1ED66E.jpeg
Jag har inte gjort äppelvin, men väl cider på äpplen och päron. Körde ner det i en råsaftcentrifug och fick ut juicen. Jag avbröt dock inte jäsningsprocessen, för att jag ville få naturlig kolsyra, vilket gjorde att det jäste ut nästan allt socker. Surt sa räven om rönnbären.
Men du ska ju göra vin, och där måste man ju stoppa jäsningsprocessen.

Internet har ju många sidor om hembryggning, så det finns resurser. Även om det går att jäsa på vanlig bakjäst (är inte finnarna expert på det?) så rekommenderar jag ändå en dedikerad jäst som är anpassad för det du brygger. Klarningsmedel och jäststopp är också saker som behövs i processen. Renlighet är a och o förstås. Man vill inte ha någon infektion i det man brygger. Vildjäsning (eller spontanjäsning) kan förekomma om man använder råa frukter och bär. Det menas att bären och frukterna har med sig jäst på skalet. Så görs exempelvis vissa suröler men där är det den omgivande utomhusluften (med jästpartiklar) som transportas in, och hamnar i öppna kar.

I min ungdom gjorde jag dock något som mest liknade cherry på allsköns frysta bär och frukter. Blev rätt okey, om jag inte minns fel.

@lillafridolf
Här kan du väl lägga in ditt vin recept.
Jag har en hög med blåbär i frysen som jag har tänkt att göra vin utav.
I mitt recept på 20 liter vin har jag 12 liter röda vinbär 5 liter svarta och 3 liter blåbär. Edelmans vinjäst Madeira och 5 kg socker.
Kokade ur saften i en vanlig saftmaja.
Det går att göra vin på bara blåbär, men smaken vinner på en tillsats av vinbär. En grundregel vid vintillverkning är en liter bär/frukt per liter vin.
pgw.se har jäst och allt annat man behöver till bryggning.
MVH Lilla Fridolf

Liknande trådar

A
Svar
52
Visningar
6 K
E
A
Svar
0
Visningar