Vann rätt låt i går?

Glimten

Forumveteran
Tycker ni att rätt låt vann i går i Eurovisions finalen? Och vad tycker ni det innebär för oss skattebetalare inför nästa år, då vi kommer att stå som värd för detta spektakel

Jasså, vann vi det där drabblet igen. Visste inte ens att det pågick.

Bara att beklaga sorgen att Sverige vann eländet. Måns Zelmerlöv är duktig men det är inte värt kostnaden. Det är alldeles för mycket hysteri om detta nuförtiden. Våga Vägra Schlager!! :thumbsdown:

Kan någon förklara det här med Eurovision för mig igen?
Euro låter ju onekligen som Europa. Vad har t.ex. Australien, Israel, Azerbardjan, Armenien etc med Europa att göra.

Eller rättare sagt, vad är det som avgör vilka länder som kan kvalificera?
Har hört att det har något med tv-nätverk att göra, men mins inte helt.

Israel och Azerbardjan då? De ligger väl knappast i Europa?

Israel har väl alltid varit med av någon anledning men man kan ju undra vad dom forna sovjetrepublikerna har där att göra. Och tydligen har spektaklet alltid varit otroligt populärt i Australien så det var kanske en fin gest.

Men än en gång - Våga Vägra Schlager!

Kan någon förklara det här med Eurovision för mig igen?
Euro låter ju onekligen som Europa. Vad har t.ex. Australien, Israel, Azerbardjan, Armenien etc med Europa att göra.

Eller rättare sagt, vad är det som avgör vilka länder som kan kvalificera?
Har hört att det har något med tv-nätverk att göra, men mins inte helt.

Jag hörde förra veckan något om tv-nätverket, jag själv har ju i alla år trott att det var en europeisk tävling.

Rätt låt vann förövrigt :D
Det kommer att kosta oss skattebetalare nästa år men i gengäld så skapar det ju en massa nya arbeten och dom som får jobben åker ju också på att betala skatt och slipper leva på bidrag (skattepengar) så det blir ju +-0.

Hittade svaret på min fråga.
Alla länder som är med i "European Broadcasting Union" (EBU) har rätten att ansöka eller bli förfrågade om att vara med.

Saxat från SVT.se:
"Det finns ingen regel som säger att bara europeiska länder får tävla i Eurovision Song Contest. För att få delta måste landet ha nationella tv-bolag som är medlemmar i Europeiska radio- och tv-unionen (EBU). De flesta av medlemsländerna ligger inom det område som normalt uppfattas som Europa, men alla som är belägna inom unionens sändningsområde kan ansöka om medlemskap."

(EDIT - Australien var lite av ett undantag just av den märkliga anledningen att de tycks älska programmet där nere).

Rätt låt vann förövrigt :D
Det kommer att kosta oss skattebetalare nästa år men i gengäld så skapar det ju en massa nya arbeten och dom som får jobben åker ju också på att betala skatt och slipper leva på bidrag (skattepengar) så det blir ju +-0.
Och jag som trodde att jag skulle få betala kalaset själv :D;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
3
Visningar