VARMT

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kanske bror på att vi inte har några stora floder i närheten då,,,,, ;D
Men iofs även problem när det inte regnar på ett år ,då blir det vattenbrist .. :(

"legolas " sa:
Som jag säger phonta, du glömmer att den överväldigande delen av översvämnings-vattnet icke enamerar ifrån Isaan, det kommer TILL Isaan norrifrån. Så du kan ha det hur torrt du vill, men vattnet kommer ändå till vissa ställen i Isaan år efter år på sin väg söderut....

legolas
Utan att riktigt vara insatt i ämnet, är inte Isaan en högplatå, rinner det uppåt till denna då ;) Eller menar du att det kommer uppifrån inte norr ifrån? ;)

Alvarligt talat kommer det från Laos och Kina? Eller från norra Thailand? Skulle vara kul att förstå!

"Janne " sa:
Utan att riktigt vara insatt i ämnet, är inte Isaan en högplatå, rinner det uppåt till denna då ;) Eller menar du att det kommer uppifrån inte norr ifrån? ;)

Alvarligt talat kommer det från Laos och Kina? Eller från norra Thailand? Skulle vara kul att förstå!

Brukar alltid funka bäst att hålla paraplyet ovanför huvet när det regnar

"Janne " sa:

Jag tror översvämningarna i Isaan är mer lokala företeelser, de tropiskla regnen kommer med sådana enorma mängder vatten och har det då varit torrt länge som nu så klarar inte marken att svälja allt vatten. Jag fyller mina färskvattentankar på 4 kubik på några timmar när det brakar loss.

Bangkok däremot är ett annat problem, där kommer vattnet ifrån bergen i norr (se kartbilden). Både Auytthaya och Bangkok ligger mitt i ett floddelta där i stort sett alla Thailands floder rinner ut. Det sägs att den hårda exploateringen av området har gjort att marken i floddeltat sjunker varje år så man börjar ju se sig om efter en ny placering av huvudstaden.

Thailand.jpg

"mackes " sa:
Ordvitsar är alldeles för intellektuella, den högsta konstarten här i Thailand är att få in ett STOOOIIINK på rätt ställe. Universiteten har speciella kurser i detta ämne där TV:s regissörer och ljudtekniker pluggar timing 60 poäng. Utan denna kurs inget jobb på TV och ingen karriär.

Inte ens Stefan & Christer skulle haft en chans i Thailand.

Särskilt inte Stefan o Krister.....

Ja nakon sawan är ja känt för att vara staden där floderna ping och nan möts och blir Chao praya som rinner vidare till bangkok. Det är häftigt mitt stan med djupa murade väggar vid flodkanten där vattnet ska rinna vid högvatten. Deltat ligger mitt i staden och är ganska häftigt att se.

Det finns även en enorm damm med kraftverk i nationalparken nord öst om staden som är ett populärt utflyktsmål för thai.

"mackes " sa:
Det är nog min varmaste dag. Kollade på febertermometern, den visade 38,8 grader !
Och nu en kall Leo eller två! :beer: :beer:
Och imorgon begravning igen, hur slipper man undan?

Dra åtta stora Chang och beskriv morgondagens bakfylla som ev. fågelinfluensa, så vill dom inte ha med Dig.....

"legolas " sa:
Som jag säger phonta, du glömmer att den överväldigande delen av översvämnings-vattnet icke enamerar ifrån Isaan, det kommer TILL Isaan norrifrån. Så du kan ha det hur torrt du vill, men vattnet kommer ändå till vissa ställen i Isaan år efter år på sin väg söderut....

legolas
Jag läser ofta forum om Thailand, mest här och på MPR.
Det som förvånar mig mycket är när människor som bor eller vistas mycket i Issan beskriver det som "här i Isaan" på ett sätt som det skulle var ett litet område.
Enligt min uppfattning börjar det ungefär i Khorat-trakten och går rakt norrut hela vägen upp till Burma, och rakt österut hela vägen till Kambodja. Alltså nånstans mellan en 1/3 och 1/2 av Thailands yta!
Detta betyder ju då att Chaiyaphum ligger på Isaans västra kant, och har en betydande del av Isaan norr om sig.
Detta kan ju vara bra att känna till för dig Lego, när du är ute på dina irrfärder på cykel, så att du inte försvinner därute i bushen. ;)

"Sakhon " sa:
Jag läser ofta forum om Thailand, mest här och på MPR.
Det som förvånar mig mycket är när människor som bor eller vistas mycket i Issan beskriver det som "här i Isaan" på ett sätt som det skulle var ett litet område.
Enligt min uppfattning börjar det ungefär i Khorat-trakten och går rakt norrut hela vägen upp till Burma, och rakt österut hela vägen till Kambodja.

Njaa, Burma var nog att ta i eftersom Burma ligger nordväst om Thailand och Isaan ligger i sydost.

Isaan motsvarar en fyrkant där södra sidan följer gränsen till Kambodja och östra och norra sidan följer gränsen mot Laos. Den västra sidan går mitt inne i Thailand men sträcker sig inte ända in till Bangkok och inte heller upp i norr.

"legolas " sa:
Sakhon och mackes, tack för geografi-lektionen, den är aldrig bortkastad på en gamäng som mig själv. jag behöver all hjälp som finns för att hitta hem till mit hem igen... ;D

legolas
Javisst Mackes, du har helt rätt där, jag mindes fel, jag hade för mig att Burma sträckte sig några mil mer österut så att det också gränsade mot Thailand där Thailandsgränsen vänder norrut igen vid Isaans nordvästra hörn, om du förstår hur jag menar.
Jag ville bara peka på att Isaan är ett närmast gigantiskt område, sett till Thailands hela yta. Jag har sett inlägg från massor av "forumister" som visar på att de inte riktigt har detta klart för sig. :wai:

"legolas " sa:
Sakhon, NU läste jag mer ingående ditt inlägg. Om det nu är mig du refererar till, och jag skulle säga "här i Isaan", så stämmer det mycket bra. Men jag gör det utav helt andra skäl än det du anför. Jag gör det inte utav den anledningen att jag inte känner till dess geografiska angränsningar, utan jag gör det utav respekt för den mångfald som finns "här i Isaan".

Jag bor i den västra delen som sagt var av Isaan, och jag är väl medveten faktiskt om att det finns områden vid Khon Kaen, Khorat och mer österut, vilket skiljer sig markant ifrån "mitt Isaan" i Chaiyaphum..... Det är därför som jag skriver HÄR i Isaan, menandes då MITT område, i området Isaan..... OK???

legolas
Helt OK Legolas, och det var långt ifrån bara dig jag refererade till. Och ja, det var bara i geografiskt hänseende jag menade, ingen värdering i övrigt.
För min del kommer min sambo från Phang Khon i Sakhon Nakhon-distriktet, där vi kommer att slå ner våra bopålar inom en nära framtid, om allt går som det ser ut nu.

"Sakhon " sa:
Helt OK Legolas, och det var långt ifrån bara dig jag refererade till. Och ja, det var bara i geografiskt hänseende jag menade, ingen värdering i övrigt.
För min del kommer min sambo från Phang Khon i Sakhon Nakhon-distriktet, där vi kommer att slå ner våra bopålar inom en nära framtid, om allt går som det ser ut nu.

Sakhon ja då blir det Labb maa till middag då ;)

"legolas " sa:
Kul för dig att ha det att se fram emot, lycka till med allting. jag ångrar inte en sekund av min flytt hit, hoppas att det blir detsamma för dig också..

MVh
legolas
Tack Legolas, men nu blir det nog inte att jag flyttar permanent, utan mer halvårsvis.
Och som sagt, huset skall snart (troligen i sommar) påbörjas.
Själv hade jag väl föredragit att hyra mitt boende (för att vara mer rörlig) men att övertyga en thaikvinna om detta, det är mer än vad jag själv klarar i alla fall. Det hade väl blivit hål i huvudet på mig av allt tjat, lock och pock, om jag hade framhärdat. ;D
Men nu ser jag, lite i hemlighet, framåt mot att komma igång med bygget ändå. Lite spännande är det allt. ;)

Nu har jag en "plastdotter" 14år strax här hemma i Sverige, så inte ens halvtidsboende kan bli aktuellt på några år ännu, utan får bli nån eller par månader i stöten i olika konstellationer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp