VARMT

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"FA " sa:
Kruxet är att det finns så attans mycket fler hus att köpa än kunder som vill köpa. Det beror på att man bygger som galningar i Thailand och den stora massan av köpare är inte faranger utan den allt mer rikare medelklassen av Thailändare och dem vill ha nytt, inte begagnat. Dessutom är byggkvaliten i Thailand inte i närheten av den vi har ex i Sverige vilket medför husen slits väldigt fort.

Åk runt och kika i kuststäderna så lovar jag att du i vart enda område hittar obebodda hus som mer eller mindre står och förfaller, tror du att det är en investering som ägaren ligger på eller är det ett hus som eg är till salu men ingen vill köpa till ett pris som ägaren har råd att sälja för?
Ett begagnat hus i Thailand är väldigt svårsålt, så är det bara.
När man väl bestämt sig för att man vill flytta så vill man ju göra det tämligen omgående och då är det förlust som gäller om man inte vill ha kvar sitt gamla hus.

Möjligt att det är annorlunda om man vill bo i en Isaan by men det är inget alternativ för mig, problemen som det kan medföra att bosätta sig i damens hemby är ett kapitel för sig..
Jo bygger man kan jag förstå om värdet faller speciellt om det är ont om köpare. Sen har du ju en poäng med kvaliten att huset inte håller så länge, sen kanske det åldras snabbare pga värme och sol ... Just pga åldrandet känner jag att jag inte vill köpa eller bygga nu utan när det är dags för mig att flytta om det blir av, troligen inte på 10-15 år!

"FA " sa:
Vem påstår att min insats i förhållandet är noll?
Du får förlåta mig Mackes men din bok om livet är väldigt tunn..
Det finns så många andra sätt att göra sin dam lycklig och skapa tillit på än att köpa hus eller ge henne alla dina pengar. Inget personligt Mackes men om du inte besitter denna kunskap utan bara har plånboken att ta till tycker jag nästan lite synd om dig.

Jag är full av beundran över dina egenskaper att locka till dig och behålla kvinnor, låter bara lite dubbelt när du samtidigt säger att helt plötsligt tar kärleken slut. Men det kanske är så att du ser kvinnor som något man förbrukar. Då är vi olika.

För att undanröja alla dina misstankar kan jag berätta att jag äger mitt hus och har nyttjanderätt på tomten den står på resten av livet så det hela handlar inte om pengar, det var något du själv läste in. Det handlar om tron på ett förhållande. Och det sa du ju själv att den tron har du inte... Och livet brukar bli som man tror att det skall bli.

"Janne " sa:
Jo bygger man kan jag förstå om värdet faller speciellt om det är ont om köpare. Sen har du ju en poäng med kvaliten att huset inte håller så länge, sen kanske det åldras snabbare pga värme och sol ... Just pga åldrandet känner jag att jag inte vill köpa eller bygga nu utan när det är dags för mig att flytta om det blir av, troligen inte på 10-15 år!

Thailändare har en förmåga att inte planera så långt i framtiden,
Glänsa inför omgivningen står extremt högt på en Thailändares priolista och då köper man inget gammalt hus när man kan köpa ett nytt, sen om anl till att man har råd att köpa det är för att det är byggt med så dålig kvalitet funderar man inte på, bara dom får ett nytt hus att flasha med inför omgivningen så är det bra.
Thailändare gör allting så enkelt dom kan och tar gärna genvägar, en är att dom ex blandar alldeles för mycket vatten i betongen för att det ska vara smidigare att arbeta med den och använder klen armering som ofta ligger alldeles för ytligt.
Armering som rostar och spränger sönder betongen är mycket vanligt.
Bara några få ex av många problem inom Thailändsk byggkonst.
Visst kan dom bygga med enorm kvalitet om dom vill, men det kräver att den som ansvarar för bygget vill det... När man bygger småhus i syfte att sälja till någon annan finns bara en drivkraft...

"mackes " sa:
Jag är full av beundran över dina egenskaper att locka till dig och behålla kvinnor, låter bara lite dubbelt när du samtidigt säger att helt plötsligt tar kärleken slut. Men det kanske är så att du ser kvinnor som något man förbrukar. Då är vi olika.

För att undanröja alla dina misstankar kan jag berätta att jag äger mitt hus och har nyttjanderätt på tomten den står på resten av livet så det hela handlar inte om pengar, det var något du själv läste in. Det handlar om tron på ett förhållande. Och det sa du ju själv att den tron har du inte... Och livet brukar bli som man tror att det skall bli.

Ja alla är vi olika, fn va tråkigt det vore annars.
Erkänner att jag har svårt att hitta en kvinna jag vill leva resten av mitt liv med, när kärleken tar slut i mina förhållanden så är det kärleken från min sida som upphör, jag har aldrig blivit lämnad hittills men det kanske kommer.
För mig är livet alldeles för kort för att leva i en relation med en kvinna jag inte gillar av endera anl, det har jag gjort i Svedala alldeles för länge och att göra samma sak i Thailand är helt otänkbart. Det finns så många damer där som vill ha mig så det är bara att leta på, nån av dom kanske är som jag vill ha min dam.
Att det innebär att jag sårar en del hjärtan på vägen är absolut inget jag är stolt över men med tanke på hur egoistiska Thailändare är när det väl kommer till kritan, spec mot farang, så är det heller inget som ger mig dåligt samvete.
Det jag kräver av min dam för att jag ska stanna hos henne är inget konstigt eg, jag vill bara ha en dam som uppför sig och visar mig respekt och inte gnäller över skitsaker. I Sverige helt omöjligt att finna, kanske även i Thailand men jag tänker leta vidare. Jag påstår inte att mitt sätt att tänka/leva är det ultimata för någon annan än mig men jag har iaf klart för mig vad jag vill och varför jag väljer att flytta till Thailand, jag är inte förblindad av gula febern som många andra.

Att inte köpa hus handlar inte bara om att ev bli lurad, det finns sätt som gör att man kan bo kvar men att bli bunden till en plats man kanske inte VILL bo kvar på finns inte heller på min karta. Finns betydligt fler anl än en dålig relation med tanten som kan göra att man vill flytta.

"legolas " sa:
Du glömmer en viktig sak min vän, och det är att jag spelar i en fullständigt annan division än du tydligen ens vågar närma dig i livet. Så våga dig inte på att anspela att jag inte skulle våga ge mig hän i ett förhållande både känslomässigt som ekonomiskt.

Det som du fasar för mest i hela livet med din hemska misstänksamhet, den grejen gjorde jag på direkten redan 2008 när jag kom hit.

Fan jag har så svårt för fegisar som rullar runt med fina ord, men med kuraget i byxfickan. Du tycker att man har inget kvar i livet när man blivit av med sin sparade slant på banken......

jag har sagt det förut, och säger det då återigen....ö.Vad fan vill ni ha egentligen? Räcker det inte att när ni blivit utsparkade så har ni hela Er sattans pension kvar att leva på. Att ha runt 47-50.000 baht per månad och lipa över att slantarna är slut.....

Nä stanna hemma Fa då..... jag tror inte att du skall lämna mammas gata för du vågar inte satsa någonting!!! Och som mackes säger... du skapar bara en misstänksamhet och en massa tvivel i ditt förhållande på det sättet som du agerar och uppför dig!!!!!

men upp till var och en. Uppför Er som en loser och så blir ni en loser, det kallas på ren skär jäävvla svenska "självuppfyllande profetia"

legolas

Inte min mening att bli personlig Legolas och vilken division du spelar i har jag inte ens funderat över, men att vara kaxig och säga att du kommer att må gott av att iaf damen som lurat dig har en god framtid tror jag inte ett skit på den dagen du ev råkar ut för en sådan blåsning.

Det du kallar fegt kallar jag streetsmart.
Jag har inte en susning om vad jag vill med mitt liv om 1, 5 eller 10 år, varför riskera att bli bunden till en plats du kanske hatar mest av alla på hela jorden så småningom? Alla har inte pengar att köpa ett nytt hus på en annan plats om man inte har möjlighet att sälja det man redan köpt, vad är då alternativet som du förespråkar? Skit i att du blivit blåst, lev på din pension och hyr ett nytt boende och gläd dig åt att den som blåste dig mår gott..

Personligen väljer jag att skippa den sista delen och hyr från början istället men det är jag det.

Det är stor skillnad på att vara snål och att visa sin dam att man inte gör dåliga ogenomtänkta affärer eller lättvindigt skänker bort sina pengar. Du visar din dam att dina pengar inte kommer att ta slut för du är smartare än så. Det om något skapar en grund för förtroende och trygghet, såvida damen inte har för avsikt att lura dig vill säga...

Hon kommer att respektera dig för att du inte är nån korkad lättlurad farang och värna om dig och göra allt för att inte förlora dig, precis det är min erfarenhet av Thaidamerna bara det att hittills har dem dabbat sig på ena eller andra sättet och det är först när dom inser att dom är på väg ut som dom inser sitt misstag.
Dom flesta verkar tro att farangen är lättlurad och kan styras med skinnfliken till det mesta, undrar vad som fått dom att tro det..

Men nånstans finns det en Thaidam som är smartare än så, henne ska jag hitta.

"FA " sa:
Det jag kräver av min dam för att jag ska stanna hos henne är inget konstigt eg, jag vill bara ha en dam som uppför sig och visar mig respekt och inte gnäller över skitsaker. I Sverige helt omöjligt att finna, kanske även i Thailand men jag tänker leta vidare.

Lugn o fin, de finns i Thailand. Jag har hittat en! :thumbsup: :love_transparent:

"mackes " sa:
Lugn o fin, de finns i Thailand. Jag har hittat en! :thumbsup: :love_transparent:

Jag är extremt lugn å fin Mackes, jag vet att du har rätt ;D
Just därför stannar jag inte hos en dam jag inte gillar, jag letar lugnt vidare och mår gott under tiden. Jag är lite yngre än dom flesta här så jag har inte så bråttom.
Att utforska och uppleva allt Thailand har att erbjuda är rätt nice, jag vill se mer, inte fastna på ett ställe, har inget emot att ta med mig en och samma dam på resan men jag krusar dem inte. Gillar dom inte mig som jag är och vill leva som jag vill får dom precis som jag också leta vidare.
Men nåt avgångsvederlag mer än div kläder å dyl kan dom glömma. Det blir tillbaka dit där dem kom ifrån så dom har precis som jag inte förlorat nåt mer än tid, fast dom brukar väl iofs inse att dem även förlorat världens chans till ett lyckligt välmående liv med en tryggad framtid vilket nog är det som brukar framkalla alla tårar så eg handlar det inte om några brustna hjärtan vilket får mig att skämmas ännu mindre.
En relation med en Thaidam är så mycket en ekonomiskt uppgörelse även om kärlek också finns med i bilden, har dom inte vett på att förvalta chansen dom fått får dom helt enkelt skylla sig själva.
Ni ska eg vara tacksamma mot mig för dom lär sig förmodligen att ta mer vara på nästa chans dom får och det kan ju vara nån av er... ;)
En del av dem jag lämnat är riktigt fina.. ;D

Jag håller så klart med FA att man inte ska satsa för än det känns rätt, det tror jag alla håller med om.

När det känns rätt så visa det för din kvinna, men det finns många lyckosökare överallt ... men det finns bra kvinnor också även i Svedala även om folk här inte tror det ... :D

"legolas " sa:
Men för fan Janne och Sakhon, nu får ni väl ge Er, och försöka låtsas att ni skall bo i Thailand. Vem i sitt bästa förstånd vill bo i ett hus som hyrs. Kvinnorna ni älskar (antar jag) åker med Er hem till sitt hemland, och de skall rulla runt där i byn och närområdet och hyra än det ena, och än det andra huset som finnes tillgängligt att hyra. Vad för jäävvla liv är det som ni är villiga att ge Er kärlek....

Nä skit ni i Era pengar och uppträd som ansvarstagande familjefäder, och bygg om ni har stålar. Lipa inte ihjäl Er om det går åt hillvitte, ni kan ju trösta Er med i så fall att Er fru då får ett hem resten av sitt liv tack vare Er... Eller är det nåt fel på det...

Är det så att ni kräver att få leva Ert liv med BÅDE hängslen och livrem, så grattis, secken ålderdom man har framför sig då... fy sjutton vilka tveksamheter och hur rädd man måste vara varje kväll när man går till sängs och dessa tankar dyker upp..... Frågan är... skall man verkligen lämna "tryggheten" i Sverige, och uppfylla sin egna dröm och sin kvinnas dröm.... är det värt det...

Kanske man skulle självdö de sista 15-20 åren hemma i soffan och kolla på aktuellt p åTV;n, då slipper man ju oroa sig för att bli utsparkad och tappa alla sina besparingar, som annars hade gått till rädda barnen eller nåt sånt...

legolas
Nja, att bo i ett hus som hyrs skulle jag inte ha något problem med, det gjorde väl du också Legolas från början? Var det inte i din svägerskas hus?
Men mitt skäl till att hyra boende var att vara rörlig, innan man bestämmer sig var man skall bo.

Jag t.ex skulle gärna prova Chiang Mai -provinsen, jag har en kompis som bor där helårsvis i sitt eget hus, och han är närmast lyrisk över sin situation fortfarande efter ca 5 år.
Dessutom skulle jag nog viljat ha den närmaste släkten på lite behagligare avstånd, någon mil eller så. Som det blir nu, så bor systern direkt granne och föräldrarna på ca 200m avstånd.

Vad gäller det ekonomiska, så köpte jag tomten för ca 4 år sedan, och fyllde upp den med 80 lastbilslass jord för 3 år sedan, så redan där "byggde jag ju fast mig".
Sen har jag kompletterat med 12 rai risland och 4 rai för gummiträdsodling.

Utöver det så har jag skrivit testamente ifall jag skulle bli tvungen att "ta ner skylten" tidigare än vad jag hoppas, medförande att hon skulle kunna flytta tillbaka till Thailand, bygga sitt hus och leva utan ekonomiska bekymmer resten av sitt liv, så nog har jag väl tagit mitt ansvar som familjefar tycker jag.

Nä, nu handlar det mest om att hålla igen så att det inte blir något skrytbygge, utan i stället satsa på bra kvalitet, Q-block 15cm tjocka i väggarna t.ex. i stället för den ordinarie tunna hålstenen eller tegelväggen.

"Janne " sa:
Jag håller så klart med FA att man inte ska satsa för än det känns rätt, det tror jag alla håller med om.

När det känns rätt så visa det för din kvinna, men det finns många lyckosökare överallt ... men det finns bra kvinnor också även i Svedala även om folk här inte tror det ... :D

Du har fattat precis vad det handlar om Janne ;D
Men inte fasen vet man efter ett par mån eller nåt år om det är rätt.
Speciellt inte i Thailand..
Ger du bort allt du har till den orätta har du ju inget att ge till den rätta, det om något är väl taskigt mot henne..

"legolas " sa:
ja med!!!!!! FA kom igen nu, du kan säkert garanterat lyckas du med.. men ge det en chans bara och lev med hjärtat lite grand.... Streetsmart ger dig oftast bara en sak när det kommer till relationer, och det är ensamhet och isolering... tror jag i alla fall....

Lycka till...... sorry om jag också blev lite väl personlig...

legolas

Jag har beslutat mig för att verkligen ge det en chans den här gången Legolas, det är just därför jag inte fastnar med en dam jag inte riktigt gillar, jag ska ge den rätta en fet chans och verkligen leta efter henne. När jag väl hittar henne kommer jag att göra henne till den lyckligaste damen i hela Thailand ;D
Jag har den möjligheten på många sätt..
Chansen ges till många med det är bara den som förvaltar den som får behålla den.. Up to you.. ;)

"FA " sa:
Jag har beslutat mig för att verkligen ge det en chans den här gången Legolas, det är just därför jag inte fastnar med en dam jag inte riktigt gillar, jag ska ge den rätta en fet chans och verkligen leta efter henne. När jag väl hittar henne kommer jag att göra henne till den lyckligaste damen i hela Thailand ;D
Jag har den möjligheten på många sätt..
Chansen ges till många med det är bara den som förvaltar den som får behålla den.. Up to you.. ;)

Jag tror di gör helt rätt, när det är dax så vet du :) Nöj dig inte med halvmesyrer!

Thailand visar mycket tydligt att dem inte vill att man som privatperson ska investera och lyckas där så jag lyder och avstår.

Ett problem med Thai i gemen är att dem är så attans penga hunriga så om du berättar att du vunnit 1 mille på lotto så börjar dem genast fundera över vad DEM ska göra med DIN vinst..

Nu har änntligen den Svenska sommaren kommit igång.
Snöblandat regn och 1 plusgrad :mad:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp