Vem är Sveriges största uppfinnare .

E

EV

Gäst
Här är Lena Kyrka , och 3 kilometer från kyrka på en bondgård blev det föd Sveriges störste uppfinnare ?
Rätt mig om jag har fel , Nils är hans första namn . Han har närmare 100 patent på sina uppfinningar .
Han byggde en bilfabrik för personbilar , och på hans museum står det en personbil som han byggde .
Han var mannen som löste alla problem , när dom byggde Panama Kanalen hade dom många problem
För dom kunde öppna kanalen i 1914 , så i 1911 kontakta dom Nils i Sverige , han var känd över hela värden
Han löste många problemen i Panamakanalen så den kunde öppna for trafick.

Är det någon på forumet som vet hans namn ?

P1070749.JPG

Nej, men det borde man nog. När jag såg rubriken tänkte jag på Baltzar von Platen (kylskåpet) men det är uppenbarligen fel. Jag vill gärna veta mer. Någon som vet?

Tror Sven Wingguist har betytt mer. Utan SKF hade tyskarna aldrig kommit så långt som dom gjorde.

Här är Lena Kyrka , och 3 kilometer från kyrka på en bondgård blev det föd Sveriges störste uppfinnare ?
Rätt mig om jag har fel , Nils är hans första namn . Han har närmare 100 patent på sina uppfinningar .
Han byggde en bilfabrik för personbilar , och på hans museum står det en personbil som han byggde .
Han var mannen som löste alla problem , när dom byggde Panama Kanalen hade dom många problem
För dom kunde öppna kanalen i 1914 , så i 1911 kontakta dom Nils i Sverige , han var känd över hela värden
Han löste många problemen i Panamakanalen så den kunde öppna for trafick.

Är det någon på forumet som vet hans namn ?

P1070749.JPG
Han räknas inte som Sveriges största uppfinnare. Den mest kände är nog Alfred Nobel och då får lillebror Norge vara med på ett hörn.:laugh:

Nej, men det borde man nog. När jag såg rubriken tänkte jag på Baltzar von Platen (kylskåpet) men det är uppenbarligen fel. Jag vill gärna veta mer. Någon som vet?

Jag får tipsa lit mer , en av hans första stora som han uppfan , har med mjölk att göra , och dom använder
den metoden i dag över hela värden . Och till skepp farten är han känd över hela värden för sin uppfinna
Han har två för namn Nils är inte alla som har hört , han bruka sitt andra namn

Jag får tipsa lit mer , en av hans första stora som han uppfan , har med mjölk att göra , och dom använder
den metoden i dag över hela värden . Och till skepp farten är han känd över hela värden för sin uppfinna
Han har två för namn Nils är inte alla som har hört , han bruka sitt andra namn

AGA?

Separatorn uppfanns av Gustaf de Laval, det var en viktig uppfinning.

Gustav Dalen uppfanns ett apparat som meta fät procenten i mjölk , och det brukar dom i dag också

Här är bilen han laga , den byggas i Tyskland , och han byggde på det mesta 1000 bilar i månaden .

Inlägget har redigerats av forumvärd/moderator
Forumvärden/moderatorn har gjort bedömningen att inlägget bryter mot användaravtalet/forumreglerna och har därför tagit bort de berörda bilderna.

Intrång i upphovsrätt
Det är enligt svensk lag i regel inte tillåtet att publicera bilder som du inte själv har upphovsrätten till. Se Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. För att använda en bild i ett inlägg måste du äga rättigheterna till bilden, antingen genom att det är du som är fotografen eller att du har ett skriftligt medgivande från fotografen. Om du publicerar en bild som du inte själv äger är det nödvändigt att i ditt inlägg ange att du har givits tillstånd till publiceringen av upphovsrättshavaren. Du anger tydligt vem som givit dig tillstånd för publiceringen och när det gjordes (i varje inlägg som bilden förekommer) enligt följande mall: Bilden är publicerad med tillstånd som skriftligen givits mig av upphovsrättshavaren Nils Nilsson den 2013-01-01. Om du utelämnar uppgift om tillstånd från upphovsrättshavaren och det bedöms att det inte är din egna bild tas den bort i förebyggande syfte.

FORUMVÄRDENS KOMMENTAR
Om du laddar upp bilder, se till att det är dina egna så blir det inga problem. Vi är skyldiga att ta bort uppladdade bilder om vi misstänker att den som laddat upp bilden inte äger rättigheterna att publicera den. I annat fall riskerar både vi och den som publicerat bilden att få betala skadestånd.

Senast redigerad av en moderator:
En kandidat är definitivt Johan Petter Johansson, han som uppfann skiftnyckeln och rörtången.

Det verkar som att det aldrig blir riktigt officiellt uttalat att Sverige har haft med god marginal världens absolut flesta och bästa uppfinnare räknat per capita. Är det nåt vi skäms över på nåt kufiskt vis?
Nåja, med den nya tidens utveckling befolkningsmässigt behöver vi nog inte bekymra oss om det vidare.

Håller själv Håkan Lans som en av de största. Ingen legend och han blir nog aldrig det, trots hans genialitet.
Håller helt med dig där. Det är ju alltid svårt att värdera genialitet, men en av världens största och värdefullaste är han utan tvekan. Han har sparat många människoliv med sitt positioneringssystem för inte minst flygtrafiken.
Obeskrivligt tragiskt bara att amerikanska storbolag och deras snuskiga advokater och rättssystem slagit klorna i honom. Och att han varit så godtrogen.

Håller helt med dig där. Det är ju alltid svårt att värdera genialitet, men en av världens största och värdefullaste är han utan tvekan. Han har sparat många människoliv med sitt positioneringssystem för inte minst flygtrafiken.
Obeskrivligt tragiskt bara att amerikanska storbolag och deras snuskiga advokater och rättssystem slagit klorna i honom. Och att han varit så godtrogen.

Precis.
På grund av det juridiska så lär han väl inte bli något vidare historisk heller.

Tror Sven Wingguist har betytt mer. Utan SKF hade tyskarna aldrig kommit så långt som dom gjorde.

Var till Tyskland ett par år sedan på en resa från arbetet. Bl.a till en SKF fabrik. Var nära att jag inte steg upp under föredraget om uppkomsten av SKF. Inte ett endaste ord om Sverige!! Tyskarna tog hela äran. F_n tänkte jag som finne....

Precis.
På grund av det juridiska så lär han väl inte bli något vidare historisk heller.
Nej troligen inte, men det beror väl i och för sig mest på de som skriver historieböckerna efter våran livstid.
Det saknas ju i alla fall inte människor som är tillräckligt insatta i det han faktiskt åstadkommit.
Men i alla fall djupt tragiskt att de nu bakbundit honom så att han nu inte kan fortsatta sin gärning till mänsklighetens fromma. Kan och kan förresten, det skulle han kanske kunna, men jag har full förståelse för honom om han nu givit upp och istället försöker göra det bästa han kan av det han har kvar av sitt eget liv.

Det verkar som att det aldrig blir riktigt officiellt uttalat att Sverige har haft med god marginal världens absolut flesta och bästa uppfinnare räknat per capita. Är det nåt vi skäms över på nåt kufiskt vis?
Nåja, med den nya tidens utveckling befolkningsmässigt behöver vi nog inte bekymra oss om det vidare.
Hur kan du skriva så ser du inte på utländsk tv och läser utländsk media?
Norge gjorde ett tv program om Sverige som uppfinnar land och ingengjör land.
Skrevs förra året om hur en Svensk lärde och drog kanalerna i Bangkok för att förhindra översvämningar i börja av 1900 talet men som förstörts av maktbalansen thai som byggt skyskrapor över och förstört kanalsystemet därför Bangkok svämmas över nu för tiden.
Boston hyllas den Svenska uppfinningsrikedomen som byggde staden.
Så är nog vi Svenskar som hatar oss själva som inget vet medans resten av världen hyllar den svenska uppfinningsrikedom.
Men inte så konstigt för vara stolt över man lyckats i Sverige är lika med skryt och guldbyxor ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp