X-RAY Outlaw

Nu verkar det vara mer punktmarkeringar där utlänningar är målgruppen.

IM-polis och trafikpolis i samarbete kollar utlänningar för körkort, pass och visum.

Foreigners targeted at Najomtien immigration checkpoint - Pattaya Mail
Hej

En sorglig läsning, att försöka tvinga turister att alltid bära sina pass på sig är idiotiskt, det är ju en värdehandling som man inte bör bära med sig och riskera att förlora eller tappa bort när man är ute och rör på sig i landet, tillbringar dagen på stranden eller är ute på tur i någon nationalpark eller liknande.

Lite samma sak med körkorts kontroller inriktade enbart mot utlänningar, detta med tanke på att bara 30-50% av dom Thailändare som är ute på vägarna uppges ha ett ett körkort, är inte detta ett större problem?

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Hej

En sorglig läsning, att försöka tvinga turister att alltid bära sina pass på sig är idiotiskt, det är ju en värdehandling som man inte bör bära med sig och riskera att förlora eller tappa bort när man är ute och rör på sig i landet, tillbringar dagen på stranden eller är ute på tur i någon nationalpark eller liknande.

Lite samma sak med körkorts kontroller inriktade enbart mot utlänningar, detta med tanke på att bara 30-50% av dom Thailändare som är ute på vägarna uppges ha ett ett körkort, är inte detta ett större problem?

Mvh isan lover
Skulle dom börja kontrollera thailändare angående körkort, försäkring och nykterhet så skulle det väl förstärka statskassan rejält men uppfattas som en fientlig åtgärd i Isaan.
Befolkningen där gillar ju inte lagar.

Skulle dom börja kontrollera thailändare angående körkort, försäkring och nykterhet så skulle det väl förstärka statskassan rejält men uppfattas som en fientlig åtgärd i Isaan.
Befolkningen där gillar ju inte lagar.
Hej

Det gäller nog snarare hela Thailand utom vissa utvalda områden i storstäder och turistorter.

Mvh isan lover

Tänker på detta att man skall bära pass. Jag gör det aldrig själv. Passet åker raka vägen in i safty boxen då jag kommer till huset. Blir en del strul om man blir av med passet på resan.

Ett alternativ skulle ju vara att ha en kopia av passet med sig. Vet dock inte om polisen skulle anse att det var okej. Någon som har erfarenhet av det? Mitt thailändska körkort bär jag alltid med mig.

Tänker på detta att man skall bära pass. Jag gör det aldrig själv. Passet åker raka vägen in i safty boxen då jag kommer till huset. Blir en del strul om man blir av med passet på resan.

Ett alternativ skulle ju vara att ha en kopia av passet med sig. Vet dock inte om polisen skulle anse att det var okej. Någon som har erfarenhet av det? Mitt thailändska körkort bär jag alltid med mig.
Hej

Själv bär jag vare sig kopia eller pass på mig, inte ens mitt Thailändska körkort på hemmaplan eftersom alla ändå vet vem jag är och vart jag bor, men kör jag på andra ställen i landet så har jag körkorten med mig.

Som vanligt i Thailand hanteras detta säkert olika runt om i landet, på en del platser beheöver man nog inget pass alls, på andra räcker det säkert med en kopia, medans andra kräver att få se originalet.

Detta är ju lite av problemet när man stiftar och godtyckligt upprätthåller lagar i bananrepubliker.

Mvh isan lover

magunnar

Forumveteran

Jag har med mig copia av passet. Orginalet i safety box på hotellet
Körkortet och Thai Id i plånboken.
Men har inte ännu blivit frågat av polisen när jag är i BKK eller på de andra platserna jag åker till
KK, CM, Använder Thai ID när jag checkar in på flyget och hotellen.USER=8959]@Nam Falang[/USER] .

Senast ändrad:

Jag har heller aldrig passet eller kopia på mig, också alltid körkort på mig.
Kanske funkar att fotografera passet och ha i telefonen.
Så här säger "min" immigration, säkert olika tolkningar beroende vad syftet med undersökningen är.
Q. Do I have to carry my passport at all times?
A.
Foreigners must carry their passport or a photocopy at all times. If they go away somewhere overnight, they should also take their passport. For photocopies, you need to show the photo page and the latest extension of stay. Violators could be detained and told to pay a fine not exceeding 2,000 Baht.
Samut Prakan Immigration Office

För några år sen eller två gick högsta hönset för immigration ut med att det räcker med en kopia.

/ SatanG

PanPan

Forumveteran
Har läst i media att dom som inte haft med pass eller kopia att visa upp har fått åka med till polisstation och sitta där tills någon kommer med passet.

Matt82

Forumveteran
Har läst i media att dom som inte haft med pass eller kopia att visa upp har fått åka med till polisstation och sitta där tills någon kommer med passet.
Jobbigt om man åker ensam som turist och passet inlåst ;)

Att ha med en kopia av passet i fickan är väl något som varit "standard" i många år när man är på semester? Nu brukar jag glömma passkopia när vi är i Thailand rätt ofta. Skriver alltid ut ett par men glömmer dem alltid i datorväskan...

Liknande trådar

Topp