X-RAY Outlaw

Nästa ledighet blir också väldigt rolig om man skall följa reglerna.
Direkt jag kommer hem så måste jag dra till Savannakhet och fixa visum, blir det första jag får göra så blir dra upp till Isaan första helgen, lämna ungarna hos svärföräldrarna, registrera mig att jag sover hos dom, sen drar jag och frugan över till Savannakhet ordnar visum Månd-Tisd, tillbaka hem ner till immigration och registrera sig.
Antagligen är vi trötta efter kört ifrån Savannakhet till svärföräldrarna så kanske stannar där och sover, då skall dom registrera mig igen
Måste fixa det då det blir en del pendling den månaden.
Måndagen efter det på kurs i filippinerna tillbaka hem ner på immigration registrera sig.
Måndagen efter det på kurs i Norge tillbaka hem till immigration och registrera sig.
Måndagen efter det dags att jobba.
Ser verkligen fram emot nästa "ledighet".
Hade det inte vart denna eviga Visumdel så hade en sådan månad inte vart jobbig, och att man nu skall behöva sitta och köa på immigration.
Eftersom det är frugan som skall registrera mig, så får vi då packa in yngste sonen i bilen, ta oss bort till imm och sitta där med han.
Få svärföräldrarna i byn att förstå att dom skall registrera mig.

Nu kommer ju inte detta ske om dom inte under denna månad skulle bli extremt benhårda, då får vi ta 10.000 baht i böter.
Och vem vet, när man kommer tillbaks kanske dom slutat med Visa O M 1år spouse/family på konsulatet i Savannakhet, det är ju det enda konsulatet/ambassaden man kan få det på i grannländerna nu.
Dom har ju redan ändrat på reglerna för att få söka Visum i Vientiane.

Nästa ledighet blir också väldigt rolig om man skall följa reglerna.
Direkt jag kommer hem så måste jag dra till Savannakhet och fixa visum, blir det första jag får göra så blir dra upp till Isaan första helgen, lämna ungarna hos svärföräldrarna, registrera mig att jag sover hos dom, sen drar jag och frugan över till Savannakhet ordnar visum Månd-Tisd, tillbaka hem ner till immigration och registrera sig.
Antagligen är vi trötta efter kört ifrån Savannakhet till svärföräldrarna så kanske stannar där och sover, då skall dom registrera mig igen
Måste fixa det då det blir en del pendling den månaden.
Måndagen efter det på kurs i filippinerna tillbaka hem ner på immigration registrera sig.
Måndagen efter det på kurs i Norge tillbaka hem till immigration och registrera sig.
Måndagen efter det dags att jobba.
Ser verkligen fram emot nästa "ledighet".
Hade det inte vart denna eviga Visumdel så hade en sådan månad inte vart jobbig, och att man nu skall behöva sitta och köa på immigration.
Eftersom det är frugan som skall registrera mig, så får vi då packa in yngste sonen i bilen, ta oss bort till imm och sitta där med han.
Få svärföräldrarna i byn att förstå att dom skall registrera mig.

Nu kommer ju inte detta ske om dom inte under denna månad skulle bli extremt benhårda, då får vi ta 10.000 baht i böter.
Ja då får du inte glömma att ha med dig kopia av din bild i passet , kopia av ditt visa och kopia av ditt departure card.
@PanPan . Så får vi leva i framtiden i paradiset Thailand eller flytta som många skriver.

Visserligen illavarslande men ge inte upp än, brukar komma en ny vår.blir det alltför krångligt kommer turistströmmen minska fort. Är det allt många turister som råkar illa ut hamnar det på sociala medier fort..

Visst är det så, turismen står för en stor del av landets intäkter, 8-16% ?, finns andra siffror, beroende på vilken sida man läser på, varje % kommer att få ett negativt avtryck i ekonomin.

Thailand räknar med att få 40.000.000 + turister i år 2019.
Så flyttar de på sig och måste regga hos polis eller imm, här är jag.
Då kommer ingen polis att finnas ute på gatorna eller så får turisterna sitter i kö hos polisen hela sin semester och vänta på att regga, sen klagar de i media och Thailand tappar ansiktet.
Nää vad tror ni?

Då kommer ingen polis att finnas ute på gatorna eller så får turisterna sitter i kö hos polisen hela sin semester och vänta på att regga, sen klagar de i media och Thailand tappar ansiktet.
Nää vad tror ni?
Är ju inte turisterna som måste regga sig, det gör hotell etc.
Thailändarna som inhyser turister skall regga dom.
Så för turisterna blir allt som vanligt.
Det här är ingen ny regel.
Det har ju även gällt oss som bor här men hur många expats springer och reggar sig hela tiden man rör på sig.
Men skall dom nu bli striktare och följa detta hårdare som dom sagt så blir det jobbigare för oss expats, det är dom som inhyser oss som blir bötfällda.
Det är inte vi som skall springa och regga oss om vi inte har tex egen condo i vårat namn då skall vi registrera oss när vi är i den.
Det är våra fruar och släktingar tex som blir brottslingarna och bötfällda om detta inte görs.
Hyr vi ett hus eller condo så skall den vi hyr av registrera oss, han måste då ha ett WP att visa upp att han får hyra ut.
Så hyr du hus, reser och sover över någonstans måste du kontakta din hyresvärd varje gång du kommer hem så dom åker och registrerar dig.
Den som äger bostaden skall registrera utlänningen som bor där.

Kommer inte bli hembjuden till en släkting i framtiden, ingen som vill ha det extra jobbet för ett farangbesök.

Nää vad tror ni?

Jag tro de plockar russinen ur kakan. Där det finns pengar helt enkelt. Att jag skulle behöva överhuvudtaget riskera att bli trakasserad räcker för mig. Jag har inte gjort något fel eller haft uppstått att göra.

Senast ändrad:
Är ju inte turisterna som måste regga sig, det gör hotell etc.
Thailändarna som inhyser turister skall regga dom.
Så för turisterna blir allt som vanligt.
Det här är ingen ny regel.
Det har ju även gällt oss som bor här men hur många expats springer och reggar sig hela tiden man rör på sig.
Men skall dom nu bli striktare och följa detta hårdare som dom sagt så blir det jobbigare för oss expats, det är dom som inhyser oss som blir bötfällda.
Det är inte vi som skall springa och regga oss om vi inte har tex egen condo i vårat namn då skall vi registrera oss när vi är i den.
Det är våra fruar och släktingar tex som blir brottslingarna och bötfällda om detta inte görs.
Hyr vi ett hus eller condo så skall den vi hyr av registrera oss, han måste då ha ett WP att visa upp att han får hyra ut.
Så hyr du hus, reser och sover över någonstans måste du kontakta din hyresvärd varje gång du kommer hem så dom åker och registrerar dig.
Den som äger bostaden skall registrera utlänningen som bor där.

Kommer inte bli hembjuden till en släkting i framtiden, ingen som vill ha det extra jobbet för ett farangbesök.
Jag tänkte lite fel där.:rolleyes::wai:

Nää vad tror ni?

Här blev det nog ett räknefel, dom som bor på hotell, behöver inte......jag ser att du såg felet.

Sen finns det dom som vill tjäna pengar på det här.
I arbetskamratens village skall dom ha 500 baht för varje utlänning som stannar där i registreringsavgift.
Sa till han att det där är inte rätt för registreringen hos immigration är gratis.
Anledningen att villagen registrerar alla hos imm är att alla husen är leasing.
Så då tar dom ut en avgift på nåt som är gratis och per person inte hushåll.
Skulle dom säkert kunna anmäla men då har dom nog framtida problem att se fram emot.

Sen finns det dom som vill tjäna pengar på det här.
I arbetskamratens village skall dom ha 500 baht för varje utlänning som stannar där i registreringsavgift.
Sa till han att det där är inte rätt för registreringen hos immigration är gratis.
Anledningen att villagen registrerar alla hos imm är att alla husen är leasing.
Så då tar dom ut en avgift på nåt som är gratis och per person inte hushåll.
Skulle dom säkert kunna anmäla men då har dom nog framtida problem att se fram emot.
Samtidigt har de en kostnad för att låta någon ta sin tid till att registrera.
Nivån på avgiften kan diskuteras. Misstänker att de har tagit till lite i överkant.

Samtidigt har de en kostnad för att låta någon ta sin tid till att registrera.
Nivån på avgiften kan diskuteras. Misstänker att de har tagit till lite i överkant.
Jo jag ser den delen, hade vart helt ok om dom tog per hushåll.
Sen så kollade jag upp för par år sen proceduren för att registrera, då jag ville se om det fanns elektronisk möjlighet.
Det finns, hotell, resorter etc etc åker ju inte till immigration och registrerar.
Man kan ansöka om ett konto och logga in och registrera.
Men vet inte hur det ser ut med den möjligheten för enskild person, men stor village har nog ordnat det så för sig.

Jo jag ser den delen, hade vart helt ok om dom tog per hushåll.
Sen så kollade jag upp för par år sen proceduren för att registrera, då jag ville se om det fanns elektronisk möjlighet.
Det finns, hotell, resorter etc etc åker ju inte till immigration och registrerar.
Man kan ansöka om ett konto och logga in och registrera.
Men vet inte hur det ser ut med den möjligheten för enskild person, men stor village har nog ordnat det så för sig.
I så fall hade 20 varit rimligt

Stod ju i artikel i Bangkokpost med uttalande från ett av dom högre hönsen att man kunde lägga till immigration på Line och registrera sig.
Laggt till dom men inte försökt, inte sett den infon någon annanstans och tror inte på det.
Skall jag bara skriva på deras Line då hallå jag xxx xxxxx är hemma på min adress xxx xxx nu.
Dom skickar bara ut lite info på Thai ibland på deras Line, inget på Engelska.

Även du som privatperson måste anmäla dig inom 24 timmar om du bor privat Så äen du kan få böter om du inte gör det

Även du som privatperson måste anmäla dig inom 24 timmar om du bor privat Så äen du kan få böter om du inte gör det
Ja om du har egen condo tex.
Men annars är det fortsatt ägaren av bostaden som är ansvarig att rapportera in dig.
Det har funkat innan via agencyn som hyr ut bostaden åt ägaren om han/hon är utlänning och inte befinner sig i landet.
Jag har fått gjort det så en gång när jag hyrde då ägaren bodde i NZ.
Men det var innan, hur det blir nu när dom säger dom skall bli striktare får man se.

Om du sen får böter ändå så är det inte enligt gällande lag som den ser ut idag.
Du är inte som privatperson inhyst hos någon ansvarig för registrering.

Men vi är i Thailand, här beror det ju lite på tjänstemannen, dom har ju mycket frihet i att tolka lagar ;)

Jo även som privatperson är du skyldig att rapotera till Im inom 24 timmar

Jo även som privatperson är du skyldig att rapotera till Im inom 24 timmar
Nej inte om du inte har egen bostad.
Tror du att varje utlänning som kommer till Thailand skall åka och rapportera?
Den som är lagstadgat skyldig är den som inhyser utlänningen.
Änsålänge finns inte det kravet på utlänningar, men det kan komma, och man skall som expats vara beredd på strikta förändringar inom snar framtid sa dom på nyhetsuppläsningen jag hörde på radio för par dagar sen.

Men idag är du inte det utan den du bor hos som är skyldig och skall bötfällas om det inte gjorts, med undantag om du har bostad i ditt namn.

Tillbaka
Topp