Khuntan
Forumräv
Även du som privatperson måste anmäla dig inom 24 timmar om du bor privat Så äen du kan få böter om du inte gör det
Så har jag också fått det förklarat. Men struntat i det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Även du som privatperson måste anmäla dig inom 24 timmar om du bor privat Så äen du kan få böter om du inte gör det
Säger ju sig själv att dom inte kan lägga det på privatpersonen, då skulle varje utlänning som kommer till Thailand behöva gå till immigration, då infon arrival card inte gäller utan det måste även registreras hos imm en gång till när man är i boendet.Så har jag också fått det förklarat. Men struntat i det
Hyresvärden skall anmäla sen skall han ge dig intyget eller en kopia på det så du har att visa upp.Du ska anmäla det om du bor privat men dom flesta som kommer hit bor ju på hotell eller annat och då är det hotellet Men bor du privat så ska både du och hyresvärden anmäla
Thailand räknar med att få 40.000.000 + turister i år 2019.
Så flyttar de på sig och måste regga hos polis eller imm, här är jag.
Då kommer ingen polis att finnas ute på gatorna eller så får turisterna sitter i kö hos polisen hela sin semester och vänta på att regga, sen klagar de i media och Thailand tappar ansiktet.
Nää vad tror ni?
Det du skriver på aravil kortet har ingen betydelse
Nej inte om du inte har egen bostad.
Tror du att varje utlänning som kommer till Thailand skall åka och rapportera?
Den som är lagstadgat skyldig är den som inhyser utlänningen.
Änsålänge finns inte det kravet på utlänningar, men det kan komma, och man skall som expats vara beredd på strikta förändringar inom snar framtid sa dom på nyhetsuppläsningen jag hörde på radio för par dagar sen.
Men idag är du inte det utan den du bor hos som är skyldig och skall bötfällas om det inte gjorts, med undantag om du har bostad i ditt namn.
Finns en streck kod på den så när du tex förlänger med 30 dagar så skanar dom den Sist jag förlängde så hade jag kopia på depart kortet men på fel sida Fick gå ut och skaffa kopia på den sidan med steck kodenHej
Mistänker at du har rätt, under alla år har ingen visat något som helst intresse av vad man skriver på den.
Men vaför finns dom då?
Mvh isan lover
Hej
Mistänker at du har rätt, under alla år har ingen visat något som helst intresse av vad man skriver på den.
Men vaför finns dom då?
Mvh isan lover
Är ju inte turisterna som måste regga sig, det gör hotell etc.
Thailändarna som inhyser turister skall regga dom.
Så för turisterna blir allt som vanligt.
Det här är ingen ny regel.
Det har ju även gällt oss som bor här men hur många expats springer och reggar sig hela tiden man rör på sig.
Men skall dom nu bli striktare och följa detta hårdare som dom sagt så blir det jobbigare för oss expats, det är dom som inhyser oss som blir bötfällda.
Det är inte vi som skall springa och regga oss om vi inte har tex egen condo i vårat namn då skall vi registrera oss när vi är i den.
Det är våra fruar och släktingar tex som blir brottslingarna och bötfällda om detta inte görs.
Hyr vi ett hus eller condo så skall den vi hyr av registrera oss, han måste då ha ett WP att visa upp att han får hyra ut.
Så hyr du hus, reser och sover över någonstans måste du kontakta din hyresvärd varje gång du kommer hem så dom åker och registrerar dig.
Den som äger bostaden skall registrera utlänningen som bor där.
Kommer inte bli hembjuden till en släkting i framtiden, ingen som vill ha det extra jobbet för ett farangbesök.
Hamnade bakom en svensk satkärring som totalvägrade fylla i boende på arrival card. Blev ett jävla liv med gap och skrik där jag är mycket förvånad över att hon blev insläppt i landet. Hon skrek på kontrollanten att han var korrupt, idiot och allt möjligt. Tog ett bra tag där kärringen bara gapade och petade på den stackars tjänstemannen i passkontrollen. Slutade med att någon högre chef kom in och till sist blev hon insläppt.
Så vad du skriver är inte så noga men att du skriver något är desto viktigare. Själv fyller jag alltid i min helt ärligt.
"Kommer inte bli hembjuden till en släkting i framtiden, ingen som vill ha det extra jobbet för ett farangbesök."
Om man besöker en släkting eller privat kan man väl bara skita i att berätta det?
Ja förutom, som du säger, om någon husvillage har någon regel för detta. Själv har jag ingen erfarenhet av något sådant ställe,
Vi har även hus i Buriram, skulle av principskäl hellre böta än att rapportera mig de gånger vi åker dit några dagar, samma med besök hos någon vän/släkting.
/ SatanG
Börjar väl bli mycket småsaker, man känner sig inte välkommen längre, hade vart enklare och få en fotboja vid passkontrollen, slapp man ha koll på allt som måste göras då reglerna ändras från dag till dag.
Igår såg jag hur dom handbojade 3 medelålders opåverkade västerlänningar kl 14:00 utanför central festival på beachroad och satte på flaket på polispickupen, såg välvårdade ut i klädseln.
Vem vet vad det beror på, dom kan ju ha gjort nåt men då hade det nog stått i lokala tidningarna men har inte funnit nåt.
Men har läst i media att dom griper västerlänningar här som inte kan visa upp pass och kör dom till arresten, får dom sitta där tills någon kommer med passet.
Såhär ser formuläret ut som skall fyllas i vid rapportering, tycker det är rätt tydligt att det är inte utlänningen själv som skall fylla i det.Det du skriver på aravil kortet har ingen betydelse
Hörde nu på morgonen från Thai visa News. Att vi som har ett års visa inte behöver rapportera varje gång, om man har en fast andresSåhär ser formuläret ut som skall fyllas i vid rapportering, tycker det är rätt tydligt att det är inte utlänningen själv som skall fylla i det.
Sen ser man till att få en kopia eller originalet på botten delen receipt of notification av den man hyr ifrån.
![]()
Det var ju en bra nyhet, då stannar jag, om det stämmerHörde nu på morgonen från Thai visa News. Att vi som har ett års visa inte behöver rapportera varje gång, om man har en fast andres
Var på besök i nakon Phanom, hotellet var bokat i fruns vänninans namn. Dom skötte om incheckningen, nog ville dom ha mitt pass. Så pass med alltid.Hej
Resonerar likadant, registrerar mig inte vart jag än åker och var jag än sover, på hotell brukar frugan ta rummet i sitt namn och då visar hon bara sitt thai id-kort, jag har inte ens med mig passet på resor inom Thailand om vi inte flyger förstås för då vill dom ju gärna se passet.
Men jag är precis som du medveten om att jag då bryter mot lagen och att det kan bli problem om man har otur.
Mvh isan lover