X-RAY Outlaw

PanPan det är TM28 som du ska fylla i som privatperson då du byter adress och är där mer än 24 timmar
Jag har fått fylla i TM 28 på IM när jag förlängt.
Då har dom stiftat fast en sticker på sista sidan i passet.
TM 30 för värden och TM 28 för gästen.
Helt riktigt

10.000 B i böter om frun inte rapporterar till Immigration att jag bor i huset?:blank: :thumbsdown:

Ytterligare en punkt på listan som säger varför man inte ska bosätta sig i Thailand...:(

Och jag säger som @Pan Pan , inte kan man råda någon till att bosätta sig i detta land.

Börjar mer och mer likna 40-talet, en gul påsydd stjärna på bröstet...eller i någon annan färg. :thumbsdown::(
Börjar verkligen hålla med dig Kurant , mer och mer en stämpling av Utlänningar , men för mig är detta den sista långa vistelsen i Thailand, blir bara två eller max tre månader i taget och då på hotell , Då är det Hotellets problem inte mitt eller frugans . Polarn som bor i Udon är på väg till Phil , han har bott där 7 år förut , Thailand har spårat ur helt anser han , börjar tyvärr hålla med honom

Senast redigerad av en moderator:
När jag var uppe i Nongkai och gjorde en U sväng i Januari så frågade tjänstemannen vilken adress jag bodde på , Jag svarade med frugans adress , han kikade i datorn samt nickade jakande och var nöjd ,, Denna adress uppgav jag på arrivalcard när jag anlände i oktober . Någon här påstod att detta inte räcker utan att frugan sen skall anmäla detta inom 24 timmar sen vi anlänt till huset med den aktuella adressen .. Tydligen så registreras den adressen du fyller i på arrivalcardet när du anländer till Landet , och detta räcker uppenbarligen ,, Hon skall väl för helv inte behöva åka 160 km till Immigrationen i Buriram för att anmäla mig varje gång , när jag sen är ute på en hojsväng och åter kommer till huset så skall hon åter till Buriram då ??? Knappast rimligt

Jag har fått fylla i TM 28 på IM när jag förlängt.
Då har dom stiftat fast en sticker på sista sidan i passet.
TM 30 för värden och TM 28 för gästen.
Ok.
Mig har dom aldrig frågat om tm28, bara tm30 när jag skulle ordna uppehållstillstånd based on marriage men som sket sig pga att dom krävde ett wp från han jag hyrde av med.

När jag var uppe i Nongkai och gjorde en U sväng i Januari så frågade tjänstemannen vilken adress jag bodde på , Jag svarade med frugans adress , han kikade i datorn samt nickade jakande och var nöjd ,, Denna adress uppgav jag på arrivalcard när jag anlände i oktober . Någon här påstod att detta inte räcker utan att frugan sen skall anmäla detta inom 24 timmar sen vi anlänt till huset med den aktuella adressen .. Tydligen så registreras den adressen du fyller i på arrivalcardet när du anländer till Landet , och detta räcker uppenbarligen ,, Hon skall väl för helv inte behöva åka 160 km till Immigrationen i Buriram för att anmäla mig varje gång , när jag sen är ute på en hojsväng och åter kommer till huset så skall hon åter till Buriram då ??? Knappast rimligt
Enligt lagen så ska hon och du göra det Sedan är det ju helt olikapå vart du är i Thailand

Och vad händer om den enskilda tjänstemannen tolkar detta på sitt eget sätt?
Ja det är ju risken men den har vi ju levt med hela tiden då detta inte är något nytt, det nya är bara att dom säger att dom skall bli striktare.
Själv har jag aldrig rapporterat in mig på 8 år här.
1 gång har hyresvärden gjort det på min begäran för behövde till imm.
Och den inrapporteringen var 1 år försent, men var bara att ändra i kontraktet.
Agencyn frågade immigration hur dom skulle göra och var dom som föreslog ändra datum i kontraktet bara.

Brorsan bodde några år i Costa Rica, kan vara värt att checka upp för den som vill omlokalisera sig. Kan vara bra att kunna spanska.
Belize, har jag fått för mig, kan vara ganska brutalt om man hamnar lite fel.
Många svarta runt/i karibien är inte särskilt glatt inställda till vita, inget för mig några längre stunder.
Flyttar jag så skulle det nog luta åt Australien, UK eller Europa.
Husen i Thailand säljer vi knappast, grabbarna behöver ju om inte annat, någonstans att bo i framtiden.
Rädslan att förlora några satsade kronor verkar lite panikartad men var och en får göra som de vill naturligtvis.

/ SatanG
Tycker du att det är panikartat att inte vilja förlora 7-8 milj baht?

Nej inte om du inte har egen bostad.
Tror du att varje utlänning som kommer till Thailand skall åka och rapportera?
Den som är lagstadgat skyldig är den som inhyser utlänningen.
Änsålänge finns inte det kravet på utlänningar, men det kan komma, och man skall som expats vara beredd på strikta förändringar inom snar framtid sa dom på nyhetsuppläsningen jag hörde på radio för par dagar sen.

Men idag är du inte det utan den du bor hos som är skyldig och skall bötfällas om det inte gjorts, med undantag om du har bostad i ditt namn.
Så jag som hyr kan glömma hela den här grejen då?

Ja det är ju risken men den har vi ju levt med hela tiden då detta inte är något nytt, det nya är bara att dom säger att dom skall bli striktare.
Själv har jag aldrig rapporterat in mig på 8 år här.
1 gång har hyresvärden gjort det på min begäran för behövde till imm.
Och den inrapporteringen var 1 år försent, men var bara att ändra i kontraktet.
Agencyn frågade immigration hur dom skulle göra och var dom som föreslog ändra datum i kontraktet bara.

Lagar ska följas strikt, nya lagar tillkommer, ändringar i visareglerna, visst dras tumskruvarna åt...

Fråga immigration, lita inte på vad som skrivs i ett forum ;)
Gör som du alltid gjort.
Jo så är min tanke, finns inte på kartan att jag springer å rapporterar efter en natt någon annanstans. Den dan dom vill bötfälla mig för det får jag ta den smällen.
Men det gäller ju tydligen inte oss med ett års visum så inget problem då.

Ja det kan vara lätt att sätta sin hyresvärd i klistret.
Därför brukar jag använda en fejkad hotell adress där jag ska checka in senare samma dag efter förlängningen.
Brukar ge IM deras visitkort som bilaga till TM 28.
Aldrig några frågor.
1900 baht utom i Udon som kör serviceavgift till jämna 2000 baht.

Börjar verkligen hålla med dig Kurant , mer och mer en stämpling av Utlänningar , men för mig är detta den sista långa vistelsen i Thailand, blir bara två eller max tre månader i taget och då på hotell , Då är det Hotellets problem inte mitt eller frugans . Polarn som bor i Udon är på väg till Phil , han har bott där 7 år förut , Thailand har spårat ur helt anser han , börjar tyvärr hålla med honom

Kurant? Kanske Du menade Ubon? blir det inte rätt, så blir det fel...:reta:

Jo så är min tanke, finns inte på kartan att jag springer å rapporterar efter en natt någon annanstans. Den dan dom vill bötfälla mig för det får jag ta den smällen.
Men det gäller ju tydligen inte oss med ett års visum så inget problem då.
Jaså , varför inte , var hittar du detta :rolleyes:

Jag var hos imm i Udon och sa till de har varit 3 daga i BKK, och är här att fylla i tm 30 eller tm 28. De bara tittade på mig och sa no want. Du har ett fast adress och 1 år uppehälle. Du behöver inte regga dig hos oss.:D:D varje gång du kommer hem:eek:
Så jag tackade dem för ett väldigt bra bemötande frå deras sida i dessa 5 år.
Och gav min kvinliga handlare som hade haft mitt ärende i 4 år, en korg med frukter/dricka och de andra fick en större korg med samma.
Det var väldigt uppskattat av dem och så ville de ta bilder av oss med korgana.
Tur för mig att det var inte så många expats där.;)
Kanske inte så många expats som vet att IMM har tillfälligt öppet på lördaga?
Men de som var där inne hade säkert tänkt, vem är denna rövslickare.:cool:
Men nästa gång IMM i Nong Bua Lamphu, hoppas de kommer att vara bra för mig som som IMM i Udon har varit.

Tillbaka
Topp