X-RAY Outlaw

Jag var hos imm i Udon och sa till de har varit 3 daga i BKK, och är här att fylla i tm 30 eller tm 28. De bara tittade på mig och sa no want. Du har ett fast adress och 1 år uppehälle. Du behöver inte regga dig hos oss.:D:D varje gång du kommer hem:eek:
Så jag tackade dem för ett väldigt bra bemötande frå deras sida i dessa 5 år.
Och gav min kvinliga handlare som hade haft mitt ärende i 4 år, en korg med frukter/dricka och de andra fick en större korg med samma.
Det var väldigt uppskattat av dem och så ville de ta bilder av oss med korgana.
Tur för mig att det var inte så många expats där.;)
Kanske inte så många expats som vet att IMM har tillfälligt öppet på lördaga?
Men de som var där inne hade säkert tänkt, vem är denna rövslickare.:cool:
Men nästa gång IMM i Nong Bua Lamphu, hoppas de kommer att vara bra för mig som som IMM i Udon har varit.

Hade inte en tanke på rövslickare, tänker nog mera åt hållet" mutnisse"...;)

och nu förväntar dom sig en korg av varje falang som kommer dit...

Tycker du att det är panikartat att inte vilja förlora 7-8 milj baht?

Naturligtvis inte. Är just 7-8 miljoner den summan du skulle köpt hus för?
Skiljs man åt och inte vill förlora mer än man måste så får man väl hyra advokater så du kan få mesta möjliga.
Går ju skriva usufruct och liknande också.
Det jag tycker verkar vara så panikartat är den konstanta misstänksamheten mot sin partner. Är hon fattigare kan hon få lite mat, allt annat ska ligga på minimum och helst ska hela hennes ev. lön gå till gemensam hyra typ och ingen släkting bör någonsin kunna få någon hjälp för det innebär blåsning big time.
Är det stor oro för pengar rekar jag att endast dejta de som kan bidra ekonomiskt så slipper du ju betala huset själv.
Va fan, gängar man sig, bör man väl ha förtroende för varandra och inte utgå ifrån att man kommer bli blåst, annars har man ju startat med fel partner och med fel inställning.
Skulle jag bli blåst på huset så bryr jag mig inte, det behöver mina kids ändå och jag klarar mig alltid. Har aldrig haft några som helst misstankar mot min fru, hon behöver inte mina papperslappar för att leva ett utmärkt liv.

/ SatanG

Senast ändrad:
Skiljs man åt och inte vill förlora mer än man måste så får man väl hyra advokater så du kan få mesta möjliga.
Det jag tycker verkar vara så panikartat är den konstanta misstänksamheten mot sin partner. Är hon fattigare kan hon få lite mat, allt annat ska ligga på minimum och helst ska hela hennes ev. lön gå till gemensam hyra typ och ingen släkting bör någonsin kunna få någon hjälp för det innebär blåsning big time.
Är det stor oro för pengar rekar jag att endast dejta de som kan bidra ekonomiskt så slipper du ju betala huset själv.
Va fan, gängar man sig, bör man väl ha förtroende för varandra och inte utgå ifrån att man kommer bli blåst, annars har man ju startat med fel partner och med fel inställning.
Skulle jag bli blåst på huset så bryr jag mig inte, det behöver mina kids ändå och jag klarar mig alltid. Har aldrig haft några som helst misstankar mot min fru, hon behöver inte mina papperslappar för att leva ett utmärkt liv.

/ SatanG

Kan tillägga att jag inte alls är emot att man hyr sitt boende, är mer emot snålhet och att allas situation/förutsättningar alltid är densamma. Alltså att köp av bostad alltid är fel.

/ SatanG

Var på besök i nakon Phanom, hotellet var bokat i fruns vänninans namn. Dom skötte om incheckningen, nog ville dom ha mitt pass. Så pass med alltid.
På flyg och hotell i Thailand, använder jag bara mitt rosa ID.
Aldrig varit problem med det.
Men jag har mitt pass med mig, men aldrig fått frågan.

När jag var uppe i Nongkai och gjorde en U sväng i Januari så frågade tjänstemannen vilken adress jag bodde på , Jag svarade med frugans adress , han kikade i datorn samt nickade jakande och var nöjd ,, Denna adress uppgav jag på arrivalcard när jag anlände i oktober . Någon här påstod att detta inte räcker utan att frugan sen skall anmäla detta inom 24 timmar sen vi anlänt till huset med den aktuella adressen .. Tydligen så registreras den adressen du fyller i på arrivalcardet när du anländer till Landet , och detta räcker uppenbarligen ,, Hon skall väl för helv inte behöva åka 160 km till Immigrationen i Buriram för att anmäla mig varje gång , när jag sen är ute på en hojsväng och åter kommer till huset så skall hon åter till Buriram då ??? Knappast rimligt

Hej

Det här visar ju hur det fungerar i Thailand, när jag besökte Nong Khai immigration för några årsedan så frågade jag ju om detta, det svar jag fick då var att jsg skulle anmäla mig på närmaste polisstation när vi anlände till byn för vår vintervistelse, jag skriver också adressen till vårt eget hus i byn på arrival card, som vanligt får man olika svar av olika tjänstemän.

Mvh isan lover

Jo så är min tanke, finns inte på kartan att jag springer å rapporterar efter en natt någon annanstans. Den dan dom vill bötfälla mig för det får jag ta den smällen.
Men det gäller ju tydligen inte oss med ett års visum så inget problem då.

Hej

Att samma regler inte skulle gälla med ett års visum hsr jag aldrig hört talas om tidigare, själv har jag alltid ett års 0-visa Spouse Multiple entry, men enligt den tjänsteman på immigration i Nong Khai jsg talade med skulle jag ändå anmäla mig på polisstationen när jag anlände till byn för vår vintervistelse.

Sen tyckte ju i.o.f.s polisen att det inte behövdes men det var ju en annan sak.

Mvh isan lover

Frugans böter blev 800 B. Det var i samband med extension och var en månad sen.
Inte mycket att tjafsa om mer än att det låter jävligt tramsigt att böta för att man försent rapporterar in att man bor hos sig själv. Har man dessutom bott där de senaste 10 åren blir det än mer pinsamt.

/ SatanG

Hej

Så här beskriver perfecthomes anmälningsplikten.

1. Do I need to register everyone staying at the property? Yes. Everyone staying at the property must register, there is the second form for adding multiple people to the property if you are doing it at immigration.

2. Do I need to register if I am living in my own home? Yes. If you are a foreign national and own your home in Thailand, you must register your occupancy.

3. Do I need to re-register if I have been out of the country for a couple of days? Whenever you leave the country, you must re-register upon your return.

4. Do I need to register if I have been on holiday and stayed at another hotel/guest house? Yes. The owner of the hotel/guest house will have registered you as a guest of the hotel/guest house. Once you return to your primary place of residence in Thailand, you must re-register.

https://perfecthomes.co.th/tm030-registration-thailand/

Mvh isan lover

Och här klagar utlänningar bittert på att måste anmäla sig en gång per år till IM att dom är i kvar i landet.
Inte ens en fråga var man bor.

Frugans böter blev 800 B. Det var i samband med extension och var en månad sen.
Inte mycket att tjafsa om mer än att det låter jävligt tramsigt att böta för att man försent rapporterar in att man bor hos sig själv. Har man dessutom bott där de senaste 10 åren blir det än mer pinsamt.

/ SatanG

Hej

Håller med, det handlar inte så mycket om pengarna, det är mer känslan av att det här inte är rätt som är irriterande.

Sen pratas det ju om en rejäl höjning av beloppet och ytterligare skärpningar.

Mvh isan lover

Hej

Det här visar ju hur det fungerar i Thailand, när jag besökte Nong Khai immigration för några årsedan så frågade jag ju om detta, det svar jag fick då var att jsg skulle anmäla mig på närmaste polisstation när vi anlände till byn för vår vintervistelse, jag skriver också adressen till vårt eget hus i byn på arrival card, som vanligt får man olika svar av olika tjänstemän.

Mvh isan lover

"Besökte för några år sedan Nong Khai," tror Du verkligen att dom reglerna/uttalandet gäller idag?

"Och som vanligt får man olika svar av tjänstemännen", ett enkelt sätt att bötfälla faranger som inte har koll på reglerna, ytterligare en punkt att lägga till på listan varför man inte ska bosätta
sig detta land,

"Besökte för några år sedan Nong Khai," tror Du verkligen att dom reglerna/uttalandet gäller idag?

"Och som vanligt får man olika svar av tjänstemännen", ett enkelt sätt att bötfälla faranger som inte har koll på reglerna, ytterligare en punkt att lägga till på listan varför man inte ska bosätta
sig detta land,

Hej

Nej det är inte alls säkert att dom reglerna gäller där idag, kanske hade dom inte ens gällt samma dag heller om jag hade fått en annan tjänsteman vid mitt ärende på immigration.

Det är tyvärr så det fungerar, jag vet inte en enda lag eller regel som alla tolkar lika och som används på samma sätt landet runt, vilket gör allt än mer förvirrande.

Själv skulle jag inte direkt rekommendera någon vän att flytta till Thailand med den nuvarande negativa inställningen till utlänningar och osäkerhet som råder om framtiden.

Men har man kommit till Thailand efter kuppen 2006 så vet man ju inte heller hur annorlunda Thailand var en gång, tror att dom flesta som inte upprörs av myndigheternas inställning til utlänningar har kommit på senare år till Thsiland, därför ser dom detta som ett normalläge, vilket det absolut inte är om du frågar någon som kom på 70 eller 80-talet och in på 90-talet.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Nej det är inte alls säkert att dom reglerna gäller där idag, kanske hade dom inte ens gällt samma dag heller om jag hade fått en annan tjänsteman vid mitt ärende på immigration.

Det är tyvärr så det fungerar, jag vet inte en enda lag eller regel som alla tolkar lika och som används på samma sätt landet runt, vilket gör allt än mer förvirrande.

Mvh isan lover

Samma regler, olika tolkningar, precis dit jag vill komma...böter, betala eller out.....................

Och här klagar utlänningar bittert på att måste anmäla sig en gång per år till IM att dom är i kvar i landet.
Inte ens en fråga var man bor.

Jag gjorde min första 90-dagarsrapportering för några veckor sedan, immigration får ju vanligtvis agentslusken handskas med vid på/avmönstringar var 10:e vecka. Det gick dock på några få minuter och var inget att klaga på, immigration i Samut Prakan var det.

/ SatanG

/ SatanG
Tar man inte med i beräkningen att det kan bli skilsmässa så är man rätt blåst som jag ser det.

Om jag skulle köpa hus så blir det givetvis ett hus jag skulle vilja bo i och då landar det på minst 7-8 milj baht och den summan har jag ingen lust att skänka bort.
Att man inte vill gå all in på det sättet gör ju inte att man älskar sin partner mindre, tvärtom så kan man ju slappna av i relationen än mer.

Som tur är så dräller det av fina hus till uthyrning här så jag behöver inte sätta mig i den sitsen vilket känns bra nu när man ser hur dom hela tiden förändrar förutsättningarna för att bo här.
Jag tar istället avkastningen från pengarna som skulle gått till huset och betalar hyran med, blir tom över..

Tillbaka
Topp