X-RAY Outlaw

Tar man inte med i beräkningen att det kan bli skilsmässa så är man rätt blåst som jag ser det.

Om jag skulle köpa hus så blir det givetvis ett hus jag skulle vilja bo i och då landar det på minst 7-8 milj baht och den summan har jag ingen lust att skänka bort.
Att man inte vill gå all in på det sättet gör ju inte att man älskar sin partner mindre, tvärtom så kan man ju slappna av i relationen än mer.

Som tur är så dräller det av fina hus till uthyrning här så jag behöver inte sätta mig i den sitsen vilket känns bra nu när man ser hur dom hela tiden förändrar förutsättningarna för att bo här.
Jag tar istället avkastningen från pengarna som skulle gått till huset och betalar hyran med, blir tom över..

Hej

Det här är nog en personlig sak som vi skiljer oss åt på, vissa mår och sover säkert bättre om dom har ett äktenskapsförord och håller mitt och ditt o.s.v, ser inget fel med det, är det så man vill ha det och parterna är överens om detts så ok.

För egen del sover jag bra och oroar mig inte även om vi inte har något äktenskapsförord, inte skiljer på mitt och ditt, har delad ekonomi o.s.v, själv tycker jag att det skulle kännas konstigt att redan när förhållandet fungerar planeta för separation.

Men det finns väl inget som är rätt eller fel här.

Mvh isan lover

Hej

Det här är nog en personlig sak som vi skiljer oss åt på, vissa mår och sover säkert bättre om dom har ett äktenskapsförord och håller mitt och ditt o.s.v, ser inget fel med det, är det så man vill ha det och parterna är överens om detts så ok.

För egen del sover jag bra och oroar mig inte även om vi inte har något äktenskapsförord, inte skiljer på mitt och ditt, har delad ekonomi o.s.v, själv tycker jag att det skulle kännas konstigt att redan när förhållandet fungerar planeta för separation.

Mvh isan lover

Ni skiljer inte på mitt och ditt, ändå så har Ni delad ekonomi?

Hej

Mvh isan lover
Lite lustigt att folk tolkar att man planerar för en separation bara för att man vill skydda sina slantar lite.
Ungefär som att planera för att båten ska förlisa bara för att man använder flytväst.

Nä som jag ser det är det inget annat än sunt förnuft.

Var väl otydlig att det gäller inte Thailand.
Som longstay är det en gång per år i Filippinerna.
Är du pensionär kan du lägga upp 10.000usd för ett livslångt uppehållstillstånd.
En kompis har gjort det då han vill vara singel.
De pengarna får man tillbaka om man lämnar landet.
Depositionen går att använda för ett köp av en condo i eget namn.

Det är väl runt 314.000 baht.

Lite lustigt att folk tolkar att man planerar för en separation bara för att man vill skydda sina slantar lite.
Ungefär som att planera för att båten ska förlisa bara för att man använder flytväst.

Nä som jag ser det är det inget annat än sunt förnuft.

Hej

Respekterar ditt val och du är ju långt ifrån ensam om att resonera på det viset.

Själv använder jag inte flytväst heller trots att jag tillbringar mycket tid på sjön, så det kan ju vara en del i förklaringen.

Mvh isan lover

Hej

Jag uttryckte mig kanske otydligt, men jag menade att vi delar allt med varandra och har delad ekonomi på så sätt att vi har tillgång till varandras konton och dom pengar som finns där, tycker det fungerar bra utan några skriftliga överenskommelser.

Mvh isan lover
Är ju ingen vits med typ äktenskapsförord i en sådan relation men om man ex som jag träffar en ny kvinna som själv inte har en sekin och jag själv planerar för pension snart så är jag ju riktigt korkad om jag sätter hela mitt framtida leverne på spel genom att lita på att det aldrig kommer att ta slut mellan oss. Vet dock många som gjort den tabben och bittert ångrar det, en del tom tar livet av sig.
Men det är ju lätt att gå all in om man inget har att satsa.
Blir jag blåst på 2 milj sek så får jag revidera pensionsplanen mer än önskvärt så då vore jag ju riktigt jkla korkad om jag tar den risken. Andra ruskar på axlarna och lullar vidare men riktigt så tjock e inte min plånbok.

Hej

Respekterar ditt val och du är ju långt ifrån ensam om att resonera på det viset.

Själv använder jag inte flytväst heller trots att jag tillbringar mycket tid på sjön, så det kan ju vara en del i förklaringen.

Mvh isan lover
Inte jag heller men kollar alltid upp var dom finns.
Kan ju bero på att jag varit med om en skilsmässa redan som gör att jag är lite försiktig men jag är alldeles för nära pension för att riskera nåt. Här handlar det inte heller bara om att lita på sin tjej, det handlar om hennes familj, du borde väl absolut veta hur stor påverkan familjen har på sina döttrar här och i ett läge där en utfattig familj ser en chans till riktig rikedom så inte fn bryr dom sig om falangen.
Fattar man inte det ligger man illa till.

En grej som många tycks glömma bort eller inte ha koll på är att som pensionär är det bra mycket svårare att bygga en ny pengahög om man inte har kapital att jobba med. Har flera vänner här som dabbat sig och blåst hela sparkaptalet på en kvinna och nu endast har pensionen kvar. Skitkul, nä inte mycke. Men man kan ju alltid köpa en bar och blåsa lite extra av pensionen.

Hej

Mvh isan lover

Det kanske är frugan din som oroar sig. Hon hade kanske sovit bättre med ett äktenskapord. 555

Jag gav min tjej chansen att dra med 1 milj baht när vi köpte bilen, hon hade flera tim på sig men pengarna låg kvar orörda när jag kom hem. 1 milj baht har jag råd att bli blåst på så det var ett litet test.
Nu när relationen är bra så litar jag på henne, men att tro att risken för skilsmässa inte finns oavsett hur bra det är just nu nä den grejen gör jag inte.
Det jag och många med mig vet är att vid en skilsmässa kan man helt plötsligt få träffa en person man aldrig sett förut trots att man levt många år ihop, spec när det kommer till pengar och inte minst här i Thailand, då lägger sig hela tjocka släkten i.
Nope det där hoppar jag gärna över men ni andra gör som ni vill, en del av er har råd, andra inte, vågar sätta en bra slant på att inom några år har det varit minst en skilsmässa där en forummedlem varit delaktig. Inte helt ovanligt om en säger trots att kärleken blomstrade igår.

Inte jag heller men kollar alltid upp var dom finns.
Kan ju bero på att jag varit med om en skilsmässa redan som gör att jag är lite försiktig men jag är alldeles för nära pension för att riskera nåt. Här handlar det inte heller bara om att lita på sin tjej, det handlar om hennes familj, du borde väl absolut veta hur stor påverkan familjen har på sina döttrar här och i ett läge där en utfattig familj ser en chans till riktig rikedom så inte fn bryr dom sig om falangen.
Fattar man inte det ligger man illa till.

Hej

Jag förstår vad du menar och jag säger absolut inte att du gör fel.

Själv har jag också gått igenom en skilsmässa efter nästan 10 år med samma tjej, hon var ifrån Petchabun provins, vi hade inte heller något äktenskaps förord, hon kunde ha tagit hälften av vad jag ägde, hennes Thailändska vänner i Sverige uppmanade henne till det, men hon vägrade, hon sa att skilsmässan var hennes eget fel och att jag hade varit schysst, så hon tog inget ifrån mig, hon ville ha med sig en soffa hon hade köpt själv, när vi var och skrev pp skilsmässopapperna var dom väldigt förvånade över att vi var överens och vänner, dom frågade henne en gång till om hon inte skulle göra anspråk på halva mina tillgångar, nej svarade hon igen och så var allt klart.

Hennes familj, släkt och by var hela tiden på min sida och det var jag som fortsatte åka dit, min f.d fru var dom arga på och hon åkte inte dit på över 10 år, hennes far ville att jag skulle ta över hans Tamarindodlingar som var värda ganska mycket pengar även i svenska kronor sett, gifta mig med en ny fru och flytta till byn, flera familjer i byn ville att jag skulle gifta mig med deras dotter, flera tjejer anmälde också intresse, men jag låg lågt efter skilsmässan och ville inte hasta in i något.

Flera år senare träffade jag min nuvarande fru ifrån Nong Khai provins, innan vi gifte oss ville hon träffa min förra familj och höra vad dom tyckte om mig, det blev npgot av en eriksgata tillbaka i byn, min flickvän blev nog väldigt överraskad och glad av både det positiva bemötande vi fick det hon fick höra, fadern var glad att jag hade en ny flickvän och erbjöd oss båda ånyo att ta över hans fruktodlingar och flytta in i byn, frugan blev faktiskt lite intresserad eftersom det var mycket mark med Chanot i bra läge, dessutom var det då väldigt vinstgivande med tamarindodling.

Men jag visste att det inte skulle fungera eftersom hon hade sin familj och släkt långt därifrån, så vi tackade artigt nej, med facit i hand gjorde vi rätt, nu besöker vi ju släkt och vänner i hennes by varje vinter och jag tror inte att hon hade trivts lika bra i en by långt hemifrån utan släkt och vänner.

Så man ska inte ta något för givet, ibland går det väldigt bra utan att man skriver äktenskapsförord och planerar sin framtid, livet är ju lite av ett lotteri och jag är nog lite Thailändsk där, jag lever i nutid och bekymrar mig inte så mycket, gillar Mai pen rai attityden o.s.v, för mig hsr det fungerat men jag ör fullt medveten om att det inte alltid slutar så här.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Äktenskapsord är en självklarhet vilket borgar för en ordnad skilsmässa om något då pengar oftast är orsaken. Jag skulle vilja hävda att ett bra och öppet äktenskapsord är en stor hjälp för ett sunt förhållande.

Jag gav min tjej chansen att dra med 1 milj baht när vi köpte bilen, hon hade flera tim på sig men pengarna låg kvar orörda när jag kom hem. 1 milj baht har jag råd att bli blåst på så det var ett litet test.
Nu när relationen är bra så litar jag på henne, men att tro att risken för skilsmässa inte finns oavsett hur bra det är just nu nä den grejen gör jag inte.
Det jag och många med mig vet är att vid en skilsmässa kan man helt plötsligt få träffa en person man aldrig sett förut trots att man levt många år ihop, spec när det kommer till pengar och inte minst här i Thailand, då lägger sig hela tjocka släkten i.
Nope det där hoppar jag gärna över men ni andra gör som ni vill, en del av er har råd, andra inte, vågar sätta en bra slant på att inom några år har det varit minst en skilsmässa där en forummedlem varit delaktig. Inte helt ovanligt om en säger trots att kärleken blomstrade igår.
Tycker du gör rätt. Fällor är vanligt i Thailand. Du har själv sett massor av exempel

Senast redigerad av en moderator:
Att inte vilja köpa hus här handlar ju om mer än att lita på din tjej. Det handlar om att inte lita på regimen här och att det oftast är väldigt svårt att sälja ett beg hus här, det kan ta väldigt lång tid, tid som man kanske helt plötsligt inte har. Där kommer en annan grej in i bilden, man kan ju vilja flytta/sälja av andra skäl än skilsmässa, hur kul e det då att inte kunna göra det pga att ens hus inte går att sälja.
Finns massor av skäl som jag ser det.

Såhär ser formuläret ut som skall fyllas i vid rapportering, tycker det är rätt tydligt att det är inte utlänningen själv som skall fylla i det.
Sen ser man till att få en kopia eller originalet på botten delen receipt of notification av den man hyr ifrån.

Screenshot_20190330-080502_Drive.jpg

Kul att man inte har lyckats att stava det engelska rätt i ett dokument.

Tillbaka
Topp