Ha eller inte ha gasoltub inne i thaihuset

 
Jag satt själv i samma tankar förrut att ha en tub inne, men vi beslutade att vi skippar det och kör med elspis i fall att tuben skulle explodera, men det kanske bara är jag som är nojjig :rolleyes:

Vi har gastub inne i köket, har inte tänkt på det men skiljer det från Sverige. Hur skulle din gasoltub komma till att explodera utan eld/värme tillfört till själva tuben i ditt hus?
Skulle jag isåfall vara mer rädd för läckage men inte heller något problem stäng ventilerna efter användning.
Finns väl säkerhetsventil, såg när dom försökte få en gasoltub att smälla på mythbusters var lättare sagt än gjort.
 
Vi har gastub inne i köket, har inte tänkt på det men skiljer det från Sverige. Hur skulle din gasoltub komma till att explodera utan eld/värme tillfört till själva tuben i ditt hus?
Skulle jag isåfall vara mer rädd för läckage men inte heller något problem stäng ventilerna efter användning.
Finns väl säkerhetsventil, såg när dom försökte få en gasoltub att smälla på mythbusters var lättare sagt än gjort.

I Swe är det 2 kg som gäller i oventilerat utrymme, i Thai är det up to you.
Säkerhetsventil? Sedan är det frågan om den fungerar då det behövs.
10 kg, räcker för att lyfta halva kåken.
 
I Swe är det 2 kg som gäller i oventilerat utrymme, i Thai är det up to you.
Säkerhetsventil? Sedan är det frågan om den fungerar då det behövs.
10 kg, räcker för att lyfta halva kåken.
Där jag bor så har en del ett separat litet hus med både kök och en toalett en bit från huvudbyggnaden
 
I Swe är det 2 kg som gäller i oventilerat utrymme, i Thai är det up to you.
Säkerhetsventil? Sedan är det frågan om den fungerar då det behövs.
10 kg, räcker för att lyfta halva kåken.
man . Men kanske bäst att informera om viktiga saker på rätt sätt och med rätt uppgifter .


Utdrag ur sprängämnesinspektionens föreskrifter

Vet inte var du får all info från Långe
4.3.3 I bostad får brandfarlig gas endast hanteras för eget behov. I källares förrådsutrymme och på vind får ingen brandfarlig gas förvaras. I bostad får på lämplig plats hanteras - aerosolbehållare, - engångsbehållare, och - gasol i flaskor mindre än 30 liter. Inomhus i flerbostadshus får dock gasol hanteras endast i flaskor mindre än 5 liter. I utrymme avskilt i lägst brandteknisk klass EI 30 från bostaden, t.ex. eget garage eller hobbylokal, får dessutom hanteras - högst två gasolbehållare större än 15 liter och - högst två behållare med annan brandfarlig gas. I garage till flerbostadshus eller i garage för flera hushåll får dock inga flaskor med brandfarlig gas hanteras. Övriga behållare, även anslutna, skall stå utanför byggnaden och endast vara åtkomliga utifrån. Behållarna skall vara skyddade från påverkan av brand i byggnaden.
 
Kan även tillägga att gasol knappast vid korrekt hantering är farligare än bensin då den har en betydligt lägre flampunkt än många andra brandfarliga vätskor .. I hela Europa körs det på LPG ,LIQUID PETROLEUM GAS.
MAO ca 40 liter GASOL i en tank placerad i bilen .. Och visst kan det brinna , precis som med bensin:)
Kan väl vara lämpligt att anpassa sitt hanterande efter de Svenska normerna ovan , samt se till att man stänger huvudkran efter varje användningstillfälle . En P11 är helt ofarlig rätt hanterad , inte farligare än en 10 liters bensindunk ......
Att veta är kunskap , att tro sig veta är okunnighet ;)
 
Bensin luktar = lätt att känna när det läcker.

Gasol luktar också, dock inte lika markant som bensin. Den Lägger sig efter golvet (tyngre än vanlig luft) och därmed svårare att upptäcka.

Jag skulle placera tuben utomhus på lämpligt ställe med bra ventilation i botten på förvaringsutrymmet.
 
Ventilera utrymmet där gasoltuben står med en slang i botten som lutar neråt och leder ut ur huset så är det inte mycket att fundera på sen om man stänger ventilen på tuben efter varje användning.
 
Kolla gärna med brandmyndigheterna här i Thailand , händer inte mycket med Gasol här , ändock finns det i stort sett i varje hushåll en P15, trots att Thai normalt inte kan sköta detta med säkerhet så är dett OVANLIGT ...

Just därför att gasol är relativt säkert ..
Att ha tuben i en glasfiberbehållare med utlopp i botten är väl ok , men läckor sker oftast just vid gashällen , så vad hjälper då detta ....?
 
Vi har gastub inne i köket, har inte tänkt på det men skiljer det från Sverige. Hur skulle din gasoltub komma till att explodera utan eld/värme tillfört till själva tuben i ditt hus?
Skulle jag isåfall vara mer rädd för läckage men inte heller något problem stäng ventilerna efter användning.
Finns väl säkerhetsventil, såg när dom försökte få en gasoltub att smälla på mythbusters var lättare sagt än gjort.


Helt korreekt Jonas , jag har eldat Gasoltub med brandmyndigheten i Sverige , krävdes en timme knappt innan det small ... Tuben då i en container , med all hetta det innebär .... Gasol är säkert bara nojja samt okunnighet som gör att folk avstår en betydligt bättre system än elhällen , varför vill kockar ha gashäll tro ??;)
 
man . Men kanske bäst att informera om viktiga saker på rätt sätt och med rätt uppgifter .


Utdrag ur sprängämnesinspektionens föreskrifter

Vet inte var du får all info från Långe
4.3.3 I bostad får brandfarlig gas endast hanteras för eget behov. I källares förrådsutrymme och på vind får ingen brandfarlig gas förvaras. I bostad får på lämplig plats hanteras - aerosolbehållare, - engångsbehållare, och - gasol i flaskor mindre än 30 liter. Inomhus i flerbostadshus får dock gasol hanteras endast i flaskor mindre än 5 liter. I utrymme avskilt i lägst brandteknisk klass EI 30 från bostaden, t.ex. eget garage eller hobbylokal, får dessutom hanteras - högst två gasolbehållare större än 15 liter och - högst två behållare med annan brandfarlig gas. I garage till flerbostadshus eller i garage för flera hushåll får dock inga flaskor med brandfarlig gas hanteras. Övriga behållare, även anslutna, skall stå utanför byggnaden och endast vara åtkomliga utifrån. Behållarna skall vara skyddade från påverkan av brand i byggnaden.


Vi är lyckligt lottade på detta forum som har dig som skribent.

Mina uppgifter kommer ifrån dom regler som gäller för fritidsbåtar, där skall flaskor större än 2kg förvaras i ventilerat utrymme.Detta gäller för SWE.

Ber ALLA på forumet, så vördsamt, om ursäkt om jag som inget vet, eller kan något, har framfört vilseledande info.
 
Senast ändrad:
Vi är lyckligt lottade på detta forum som har dig som skribent.

Mina uppgifter kommer ifrån dom regler som gäller för fritidsbåtar, där skall flaskor större än 2kg förvaras i ventilerat utrymme.Detta gäller för SWE.

Ber ALLA på forumet, så vördsamt, om ursäkt om jag som inget vet, eller kan något, har framfört vilseledande info.
Trevligt flaska är rätt å inte någon tub fick jag lära mig på svetskursen i Ängelholm SJ ha det skönt i sommarvärmen ( Sverige).
 
Vad har detta med att göra om man ska eller inte ha gasoltub i sitt hus nere i Thailand?[/QUOTE]
.
Ja du , kanske beror det på att vissa just nu föredrar El;)
Beroende på att de inte har gasol så blir det ju farligare med gasol än vad det är , och gas eller gasol är defakto smidigare och mer lätthanterligt än el vid matlagning då värmen snabbt regleras upp alt ner...

Men för all del jag avstår framledes att kommentera felaktigheter i påståenden , så kan ni här lita på sakunskapens mästare :)
 
Det farliga med gasol är om det läcker i ett litet utrymme som typ båt eller husvagn och man sover där, då finns risken att man inte vaknar.
Men nu gällde det ju gasol i hus och vem sover på köksgolvet?
Hunden kanske..
 
Det farliga med gasol är om det läcker i ett litet utrymme som typ båt eller husvagn och man sover där, då finns risken att man inte vaknar.
Men nu gällde det ju gasol i hus och vem sover på köksgolvet?
Hunden kanske..

När min frus föräldrar/släktingar är på besök så sover dom alltid på golvet. Enkla människor. Önskar att jag själv var mer åt det hållet.
 
 
 
Tillbaka
Topp