Ha eller inte ha gasoltub inne i thaihuset

 
Gasflaskor ska placeras utomhus. Gärna i en liten tillbyggnad som är väl ventilerad UTANFÖR huset/köket.
Skit i hur de thailändska reglerna ser ut.
 
Gasflaskor ska placeras utomhus. Gärna i en liten tillbyggnad som är väl ventilerad UTANFÖR huset/köket.
Skit i hur de thailändska reglerna ser ut.
Spelar väl fan ingen roll var gasolflaskan står, vet du hur jäkla säker en sån flaska är?
Risken och faran kan bli mellan spishäll och flaska beroende på slang, koppling etc. Jag kan sova tryggt på gasolflaskor sålänge det är rätt kopplat, men inte ha det inomhus är skitsnack, glasflaska är säkrare än elkopplingen.
 
Spränga en glasflaska idag är rätt låg chans då säkerhetsventilen släpper innan vid brand.
Jag har själv gasol och har även haft på båt med läcka i en av kopplingarna.
Då var läckan på utsidan och spela ingen roll. Vad kan hända, flaskan har ett övertryck du kan få en kontrollerad brand i kopplingen där det läcker.
Gasol är svintung gas, 1 tub på ett hem tror du att gasen som når till vaderna kommer ta livet av er i huset.
Kolla inte så mycket på film, mät hur mycket 1 Gasol tub kan släppa ut så fattar du att normalstort hem kan inte en tub ta död på dig.
 
Jag håller med @Nanli extra säkerhet är aldrig fel. Förvisso är gasolflaskor relativt säkra men kan man flytta ut dom till en mindre kostnad så varför inte?
 
Spränga en glasflaska idag är rätt låg chans då säkerhetsventilen släpper innan vid brand.
Jag har själv gasol och har även haft på båt med läcka i en av kopplingarna.
Då var läckan på utsidan och spela ingen roll. Vad kan hända, flaskan har ett övertryck du kan få en kontrollerad brand i kopplingen där det läcker.
Gasol är svintung gas, 1 tub på ett hem tror du att gasen som når till vaderna kommer ta livet av er i huset.
Kolla inte så mycket på film, mät hur mycket 1 Gasol tub kan släppa ut så fattar du att normalstort hem kan inte en tub ta död på dig.
Varför lyssnar ni inte på Jonas eller mig , Jonas har säkert gått en massa kurser om detta precis som jag gjort , lyssna på folk som har utbildning eller sök själva kunskap på nätet(men läs gärna rätt ;) , ett hus är väl inte att jämnställa med en liten husvagn , dessutom står oftast tuben i Thaiköket , gasol luktar fn mer i Thailand än vad den gör i Sverige .. Varför har ni inte bensintanken till bilen på enseparat släpkärra 200 m bakom bilen , ni som bara surrar utan att veta "tycker "ju bara utan kunskap ..
bensin är fn så mycket farligare än gasol .. Vet ni varför man inte får ha öppen eld på en bensinmack .. bensin är mer explosionbenäget vid lägre koncentrationer och lägre temp än vad gasol är ...
Jonas har helt rätt ........................
 
Jag är helt medveten om att @Jonas har rätt men trots det är extra säkerhet aldrig fel. Dessutom är det ju lättare att hantera flaskbyte utomhus och det blir plats över till annan förvaring inne.
 
Ni avfärdar mitt påstående utan att ha en aning om vem jag är och vad jag har för bakgrund. I Sverige är det inte tillåtet att ha gasolen i köket hur som helst
Ädås ser det ut såhär i många Svenska hem, nu är det iofs naturgas men bilden är tagen nu och i majorna har dom fortsatt gasledningar till husen.
20160515_103956.jpg
20160515_103956.jpg
 
Det är skillnad på gasledningar och på gasolflaskor och på hur reglerna ser ut för respektive
 
Det är skillnad på gasledningar och på gasolflaskor och på hur reglerna ser ut för respektive
Jaha , och vad har du för bakgrund då , förklara gärna för en "Okunnig" varför du besitter denna kunskap......???
Nu handlade ju detta om att ha eller att inte ha gasolflaskan i Thaihuset , det handlar alltså om risker , inte om vad Svenska myndigheter tillåter eller inte . Men som sagt , det jag citerade tidigare är dagens myndighets krav för bostäder , inte för fritidsbåtar ...
 
Jag är helt medveten om att @Jonas har rätt men trots det är extra säkerhet aldrig fel. Dessutom är det ju lättare att hantera flaskbyte utomhus och det blir plats över till annan förvaring inne.

Skadar absolut inte att ta sökerheten på allvar, men det räcker inte med att bara fundera på tuben. Den är nog för övrigt den säkraste komponenten i installationen.

Det är viktigt att se till att ha lågt sittande ventiler, och så finns det även gaslarm att köpa. Två kompisar till min bror var i en olycka liknande den här, och hade kunnat undvikas med ventilation eller gaslarm:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11124872.ab

Verkar inte vara några större risker med gas statistiskt sett, men å andra sidan är ju ventiler och gaslarm ganska enkla åtgärder för ökad säkerhet. :)
 
Senast ändrad:
Jag är helt medveten om att @Jonas har rätt men trots det är extra säkerhet aldrig fel. Dessutom är det ju lättare att hantera flaskbyte utomhus och det blir plats över till annan förvaring inne.
När vi byter gasflaska i farrang köket så ringer vi och en kille kommer med en ny och byter ut den tomma.

I Thailand där flaskan är inomhus stängs alltid kranen på flaskan efter användning. I Sverige där den är utomhus stängs aldrig kranen på flaskan då det är besvärligare.
 
Senast ändrad:
Tror att vi skall flytta våran gasflaska utomhus med gasolplattan och bara ha el inomhus.
Så är det tänkt från början och utrymme ute för uteköket fixade vi förra sommaren.
Bakom huset givetvis så det inte förstör helheten av utseendet på huset.
Förslag på en lång bänk där både disk och spis får plats någon???
DSC02163.JPG
 
Senast ändrad:
Ädås ser det ut såhär i många Svenska hem, nu är det iofs naturgas men bilden är tagen nu och i majorna har dom fortsatt gasledningar till husen.
20160515_103956.jpg
20160515_103956.jpg
Rena kastruller men en riktigt skitig spis inte undra på att EV klagar på svenska människors hygien i köket och på svenska köksbord som torkas av med en skitig disktrasa.
 
Tror att vi skall flytta våran gasflaska utomhus med gasolplattan och bara ha el inomhus.
Så är det tänkt från början och utrymme ute för uteköket fixade vi förra sommaren.
Bakom huset givetvis så det inte förstör helheten av utseendet på huset.
Förslag på en lång bänk där både disk och spis får plats någon???
DSC02163.JPG
Vänster sida om trappans ingång där finns elutag passar bra dörren går åt höger
 
 
 
Tillbaka
Topp