Ha eller inte ha gasoltub inne i thaihuset

 
Blev upplyst för längesedan att en gasolflaska skall stå minst 2 meter från spisen (i Thailand), tror det var från en som sålde säkerhetsventiler med timer.
 
Vänster sida om trappans ingång där finns elutag passar bra dörren går åt höger
Får nog ta diskbänken påhöger sida för där la vi avloppet.
Lätt och vara efterklok men vi skulle lagt in flera.
Det är dock kanske 10m fri vägg på den sidan så det räcker till.
Spisen kanske på vänstersidan med arbetsbord och diskbänken direkt till höger så det blir en kompakt lösning och en avlastningsbord mot muren.
Eller en riktig lång bänk på högersidan.
 
Senast ändrad:
Får nog ta diskbänken påhöger sida för där la vi avloppet.
Lätt och vara efterklok men vi skulle lagt in flera.
Det är dock över 10m fri vägg på den sidan så det räcker till.
Spisen kanske på vänstersidan med arbetsbord och diskbänken direkt till höger så det blir en kompakt lösning och en avlastningsbord mot muren.
Eller en riktig lång bänk på högersidan.

Mura bänken på plats "Thaistil" med frontluckor i trä,finns färdiga att bara sätta dit, om man murar efter deras mått.Bänkskiva i marmor,lätt att hålla rent,dock inte svart.
Glöm inte fläkt , annars blir det odrägligt att vara där.Överskåp är bra att ha, samt en lång murad bänk på motsatta sidan, kanske med skåp där med.Alltid bra med förvaring, så slipper allt hamna på bänkarna.Tyvärr alldeles för vanligt i Th.
Så är det där jag bor,helt perfekt.
 
Mura bänken på plats "Thaistil" med frontluckor i trä,finns färdiga att bara sätta dit, om man murar efter deras mått.Bänkskiva i marmor,lätt att hålla rent,dock inte svart.
Glöm inte fläkt , annars blir det odrägligt att vara där.Överskåp är bra att ha, samt en lång murad bänk på motsatta sidan, kanske med skåp där med.Alltid bra med förvaring, så slipper allt hamna på bänkarna.Tyvärr alldeles för vanligt i Th.
Så är det där jag bor,helt perfekt.

Bra förslag om det inte vore för att det är nytt klinker.
Det blir flyttbara alternativ och så har vi det vanliga köket inomhus med skåp.
Utomhus bara för och slippa det värsta matoset.
Tänkte mig att det skrymmande godset kan stå under spis eller diskbänk.
 
Bra förslag om det inte vore för att det är nytt klinker.
Det blir flyttbara alternativ och så har vi det vanliga köket inomhus med skåp.
Utomhus bara för och slippa det värsta matoset.
Tänkte mig att det skrymmande godset kan stå under spis eller diskbänk.

Vad spelar det för roll att det är nytt klinker, bygg bara på det.Då har du ett snyggt golv under bänken och lätt att hålla rent.
Du har säkert inte vokpannor och tillbehör, för att laga mat i ditt farangkök, massor av kryddor, olja mm som det blir.
 
Får ta det under beaktande.
I år blir det snålt så det blir inte mycket gjort.
Lite klinker runt huset bara och en bänk utanför för spisen får räcka kanske.
 
Vi har gasoltub i köket , som så många hus i Thailand , och det är inga olyckor mad gasoltub

P1110168.JPG
 
Efter en insident i vår jaktkoja har jag inte gasolflaskan inomhus längre,,själva kranen på tuben läckte ,nära att två jakthundar dog de stod på bordet när jag kom åter. Frågade killen på gasoldepån om det var vanligt , det händer sa han bara.
 
Efter en insident i vår jaktkoja har jag inte gasolflaskan inomhus längre,,själva kranen på tuben läckte ,nära att två jakthundar dog de stod på bordet när jag kom åter. Frågade killen på gasoldepån om det var vanligt , det händer sa han bara.
Sover du i köket?
Ska till å vara ett litet hus om en tub gasol ska sprida sig och komma upp över sängnivån. Olyckor som sker är i husvagnar och andra väldigt små utrymmen, har man hus och dessutom kanske sovrummen en trappa upp är det inget att vara rädd för.
 
Precis , gasol kväver i små utrymmen såsom husvagnar och en liten jaktkoja , gasolen är tumg och en femtonliters flaska kväver ingen i ett stort hus , däremot finns ju explosionsrisken ..
Men livet är farligt , hur många av er som skriver negativt om gasen är rökare , jag vet åtmindstånde en , att röka innebär säkerligen större risk för din hälsa än att ha en gasolflaska i köket
Hur många dör av gasol i Thailand varje år samt hur MåNGA DÖR AV RÖKNING SAMT INTAG AV ALKOHOL
 
Betydligt fler som dör av rabies, ca 59000 förra året varav dom flesta i Afrika och Asien.
 
Sover du i köket?
Ska till å vara ett litet hus om en tub gasol ska sprida sig och komma upp över sängnivån. Olyckor som sker är i husvagnar och andra väldigt små utrymmen, har man hus och dessutom kanske sovrummen en trappa upp är det inget att vara rädd för.

Dom allra flesta dödsorsaker i husvagnar, är syrebrist, man har glömt att öppna tilluftsventilen, så det blir syrebrist då man kör värmaren.
 
Gasolen kväver pga att den är tung och ger då syrebrist , precis som Långeman skriver då i princip samma som att elda kaminen och inte ha tillräcklig tillluft ....Mycket vanligt i kallare trakter vid camping mm
 
Vi har gasolflaska inomhus under diskbänken, skulle den explodera och man är i köket så får man en snabb resa till sankte per
 
Bättre snabb än långsamt;)
Skulle den explodera så är nog huset redan övertänt.
Gasen kan ju explodera dock läser man ibland.

Vi har våran i köket men jag vill flytta matoset också ut:nod:
 
Om det skulle vara så att gasolen läcker från en slang eller koppling kan det bli en explosiv blandning, men den ligger på mellan 2-10% inblandning. Termostaten i kylskåpet kan vara en tändorsak eller att man tänder kökslampan från rummet utanför. Men om köket är ventilerat så uppkommer aldrig någon explosion, eftersom gasol-l uft blandning en är då är under 2%.
 
 
 
Tillbaka
Topp