Thomson Reuters Foundation rapporterar om Human trafficking.

 
Hon bor med sin man och lilla Fok 3 år i Phon , en mindre stad ca 70 km syd Kon Kaen , Han körde lastbil förut , nu mekar bilar ,, Tjänar mer säger han , men hennes jobb är inte välbetalt heller , ligger på 8000 thbt/månad , märkligt att det är ett jobb som många ser upp till och vill ha

Hej

Sen brukar chauffören även få betala eventuella böter och mutor till polisen ur egen ficka också, så det blir ofta ändå mindre kvar.

Mvh isan lover
 
Stämmer bra , så är det .körde tradare mellan Kon Kaen till BKK , Chang mai mm ..riktigt skitjobb

Hej

Håller med, ibland är bilarna inte dom bästa, nästan alltid rejält överlastade och chaufförerna förväntas köra dubbelt så långa sträckor som det är lagligt och möjligt på et någotsånär säkert sätt, men det är samma hos oss, många unga killar vill gärna byta traktorn hemma mot en stor lastbil med släp, det ses nog som lite macho.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med, ibland är bilarna inte dom bästa, nästan alltid rejält överlastade och chaufförerna förväntas köra dubbelt så långa sträckor som det är lagligt och möjligt på et någotsånär säkert sätt, men det är samma hos oss, många unga killar vill gärna byta traktorn hemma mot en stor lastbil med släp, det ses nog som lite macho.

Mvh isan lover
Vet en Amerikan i 35 årsåldern, han hade en lastbil, fast dom körde ju sand till byggen och lokalt inom amphoen då.
Han sa att dom drog in ett snitt på 30.000 baht i månaden, detta var 8 år sen och det levde dom på, han hade ingen annan intäckt.

Om det stämmer vet jag inte, jag har bara hans ord på det.
 
Vet en Amerikan i 35 årsåldern, han hade en lastbil, fast dom körde ju sand till byggen och lokalt inom amphoen då.
Han sa att dom drog in ett snitt på 30.000 baht i månaden, detta var 8 år sen och det levde dom på, han hade ingen annan intäckt.

Om det stämmer vet jag inte, jag har bara hans ord på det.

Hej

Att själv äga och köra en lastbil har varit lönsamt länge och är förmodligen lönsamt ännu även om konkurrensen ökar.

Men dom allra flesta kör ju åt företag och då får man hos oss betalt per tur, då blir långt ifrån löner på den nivån.

Mvh isan lover
 
Hej

Att själv äga och köra en lastbil har varit lönsamt länge och är förmodligen lönsamt ännu även om konkurrensen ökar.

Men dom allra flesta kör ju åt företag och då får man hos oss betalt per tur, då blir långt ifrån löner på den nivån.

Mvh isan lover
Var inte så dyrt med en lastbil, den kostade mindre än en toyota pickup.
Dom körde ju självklart åt företag vem skulle annars hyra in en lastbil ;)
Dom fick betalt per flak med sand, fast summa, men eftersom det oftast var till lokala byggen så var det inga långa sträckor.
1 miljon baht betalade han för en begagnad lastbil.
På den tiden var det ju bra växelkurs.
 
Var inte så dyrt med en lastbil, den kostade mindre än en toyota pickup.
Dom körde ju självklart åt företag vem skulle annars hyra in en lastbil ;)
Dom fick betalt per flak med sand, fast summa, men eftersom det oftast var till lokala byggen så var det inga långa sträckor.
1 miljon baht betalade han för en begagnad lastbil.
På den tiden var det ju bra växelkurs.

Hej

Med köra åt ett företag avsåg jag chaufförer anställda på företag som kör företagets bilar.

Ser ett problem här, hur löste han det med arbetstillstånd?

Hos oss får en chaufför som äger sin bil bara 250-300 baht för att köra ett lass grus, sand eller jord, så det blir många lass för att få ihop den lön han uppgav, sen tillkommer ju kostnader för bränsle, service och reparationer på lastbilen.

Sen är ju en miljon en utopi för dom flesta vanliga Thailändare.

Mvh isan lover
 
Hej

Med köra åt ett företag avsåg jag chaufförer anställda på företag som kör företagets bilar.

Ser ett problem här, hur löste han det med arbetstillstånd?

Hos oss får en chaufför som äger sin bil bara 250-300 baht för att köra ett lass grus, sand eller jord, så det blir många lass för att få ihop den lön han uppgav, sen tillkommer ju kostnader för bränsle, service och reparationer på lastbilen.

Sen är ju en miljon en utopi för dom flesta vanliga Thailändare.

Mvh isan lover
Han körde inte, han hade fru och svärfar som skötte den biten.
Kommer inte ihåg va dom fick per flak, det var som sagt 8 år sen.
Men blev ju flera flak om dagen byggdes en hel del runt Petchabun då.
Hämtade sand på nåns mark och dumpade på byggplats och tillbaks, korta sträckor.
 
Vet en Amerikan i 35 årsåldern, han hade en lastbil, fast dom körde ju sand till byggen och lokalt inom amphoen då.
Han sa att dom drog in ett snitt på 30.000 baht i månaden, detta var 8 år sen och det levde dom på, han hade ingen annan intäckt.

Om det stämmer vet jag inte, jag har bara hans ord på det.
En USA kille som körde yrkestrafik i Thailand ? Säger inte att det inte stämmer , men har hört på fler håll att aliens kan inte köra tung trafik yrkestrafik , detta skall var förbehållet Thai. Han kunde ju äga en lastbil eventuellt samt ha en chaufför anställd
 
Han körde inte, han hade fru och svärfar som skötte den biten.
Kommer inte ihåg va dom fick per flak, det var som sagt 8 år sen.
Men blev ju flera flak om dagen byggdes en hel del runt Petchabun då.
Hämtade sand på nåns mark och dumpade på byggplats och tillbaks, korta sträckor.
Frugan betalade 120 thbt för ett lass med sand till sin tomt i NongSong Hong , inklusive bilkostnad
 
Det blev ett par hundra lass på hennes 5 rai att fylla upp efter att hon byggt muren runt tomten;kanske fick hon mängdrabatt , Men hon är duktig på att förhandla, samt att det var någon som ville ha bort sand
 
En USA kille som körde yrkestrafik i Thailand ? Säger inte att det inte stämmer , men har hört på fler håll att aliens kan inte köra tung trafik yrkestrafik , detta skall var förbehållet Thai. Han kunde ju äga en lastbil eventuellt samt ha en chaufför anställd
Skrev inte att han körde, jag skrev att han hade en lastbil.
 
 
 
Tillbaka
Topp