Gubben och Tunan.

 
Fiskedelen är väldigt gåtfull för mig.
När det är bra väder så fiskar besättningen inte för det blir ännu bättre i morgon.
Sen är man väldigt vidskepliga och ett missnöje bland besättning och ägare ger otur.
De tre senaste nätterna har dom inte tjänat en enda peso.
Vems fel är det?
Dom tog en fridag igår märkligt nog.
Kanske för att blidka gudarna.
Jag tror inte att dom går plus denna månad som är dock den bästa normalt.

Men dom åkte ut i kväll.
 
Vems felet är? vem byggde båten? lös gåtan och Du har svaret....:xmas_smiley:
Ingen har byggt båten, den har bara bytt ägare.
Problemen var mycket större innan om du hängt med. :cool:
Mycket, mycket, större än nu.
Men resterna från den konflikten lever ännu kvar.
Kanske därför vi fick allt för billigt???
Vi fick ärva både besättning och problemet?

Jag har och vet svaret och
orsak men kan inte lösa detta själv.

Som inom idrotten och lagsport är ett fungerande lag bättre än en stjärna och diva.
 
Ingen har byggt båten, den har bara bytt ägare.
Problemen var mycket större innan om du hängt med. :cool:
Mycket, mycket, större än nu.
Men resterna från den konflikten lever ännu kvar.
Kanske därför vi fick allt för billigt???
Vi fick ärva både besättning och problemet?

Jag har och vet svaret och
orsak men kan inte lösa detta själv.

Som inom idrotten och lagsport är ett fungerande lag bättre än en stjärna och diva.


Sälj båten....
 
Det är på gång, som du vet.
Flera annonser ligger ute.
Problemet är att hitta en köpare.. ;) :cool:
med nuvarande uppställning och pengar.

Kanske hotet om försäljning råder till en kortvarig bättring.

Får dom inte bra fångster snart är det läge att lägga av helt.
Det vet dom själva.


Kortvarig förbättring? inte löser detta problemet...
 
Sparka problemet. Det är därför man har en chef. För att ta de svåra besluten.

Fråga Berra hur många lipifinare har slängt iland som inte hållit måttet.
Nu är jag inte chef, bara ägaren.
Frun är chef och verkställande.
Tror det är svårt att sparka syskon och syskonbarn.
Man ska inte ha anställda inom sin egen familj, det är en vettig grundregel.
Nu är det alldeles för sent...
att börja om från början..
 
Ingen har byggt båten, den har bara bytt ägare.
Problemen var mycket större innan om du hängt med. :cool:
Mycket, mycket, större än nu.
Men resterna från den konflikten lever ännu kvar.
Kanske därför vi fick allt för billigt???
Vi fick ärva både besättning och problemet?

Jag har och vet svaret och
orsak men kan inte lösa detta själv.

Som inom idrotten och lagsport är ett fungerande lag bättre än en stjärna och diva.
Eftersom problemet var där innan, du har ärvt besättningen.
Är man lat på att gå ut och hittar på ursäkter för att slippa, så är man lat på att lägga garnen med.
Har sett så mycket lata fiskare.
2 identiska båtar, identiska redskap ene båten gör miljoner andre skrapar skrot.
Och det hänger på kapten och hur motiverande han är.
Kan jämföra tex skarpsillfisket, 2 lika båtar på västkusten, kompis var på ena.
Under natten gör ene båten ett kast med snörpvan, andre båten gör 20 kast.
Andre båten är Sveriges kändaste, där kan du gå ombord från grundskolan och tjäna din första miljon första året.
Ene båten hade avdankade fyllon och latmaskar som inte gjorde mer än vad dom klara sig på och inte ens det då dom kursa.
 
Eftersom problemet var där innan, du har ärvt besättningen.
Är man lat på att gå ut och hittar på ursäkter för att slippa, så är man lat på att lägga garnen med.
Har sett så mycket lata fiskare.
2 identiska båtar, identiska redskap ene båten gör miljoner andre skrapar skrot.
Och det hänger på kapten och hur motiverande han är.
Kan jämföra tex skarpsillfisket, 2 lika båtar på västkusten, kompis var på ena.
Under natten gör ene båten ett kast med snörpvan, andre båten gör 20 kast.
Andre båten är Sveriges kändaste, där kan du gå ombord från grundskolan och tjäna din första miljon första året.
Ene båten hade avdankade fyllon och latmaskar som inte gjorde mer än vad dom klara sig på och inte ens det då dom kursa.
Eftersom du ärvt besättnungen har du ärvt varför det inte funkade innan.
Skepparn är huvudproblemet och måste bort, kanske hela besättningen då dom gått över ihop och kanske svåra att få ihop med ny skeppare.
Men med en bra motiverad och duktig skeppare så vänder det, leta upp en yngre och driftig, inte gammal erfaren men trött.
 
Sparka problemet. Det är därför man har en chef. För att ta de svåra besluten.

Fråga Berra hur många lipifinare har slängt iland som inte hållit måttet.
Antagligen har han knappt skickat iland nån, funkar inte riktigt så på en företagsdriven båt, inte kapten som avskedar och anställer i dagens företagsklimat inom shipping, allt mer toppstyrt än så.
 
Antagligen har han knappt skickat iland nån, funkar inte riktigt så på en företagsdriven båt, inte kapten som avskedar och anställer i dagens företagsklimat inom shipping, allt mer toppstyrt än så.
Sen är sjömän skyddade av ett internationellt fackförbundsorgan, deras regler måste följas, rederiet kan inte heller skicka iland hur dom vill, avtalet är godkännt av flaggstaten och förbundsrepresentanter gör oanmälda besök och går ombord förhör besättning och ser så att regler följs.
Finns det ju flaggstater som inte skrivit under dom men knappast någon Svensk som jobbar under sådan flagg.
 
Många små Danska fiskebåtar kör på ett rederivis, ägare på land och anställd besättning.
Där skall dom vara ute dygnet runt i 2 veckor, enda gången stopp av fiske tillåts är pga storm, haveri.
Dom bestämmer inte hur fisket skall drivas.
I Sverige är det ju annorlunda, där är ju oftast skepparn ägarn eller hela besättningen delägare.
Men i Sverige är man oftast lottfiskare och har % av intäckt men även % av utgifter dras från lönen.
Finns flera Fiskebäckare som anammat det Danska och kör med det danska systemet, 2 veckorstörnar och fastlön.
Fiskebäckarna är Sveriges driftigaste fiskare.
 
Det är på gång, som du vet.
Flera annonser ligger ute.
Problemet är att hitta en köpare.. ;) :cool:
med nuvarande uppställning och pengar.

Kanske hotet om försäljning råder till en kortvarig bättring.

Får dom inte bra fångster snart är det läge att lägga av helt.
Det vet dom själva.

Hej

Ett sånt här äventyr får man nog se mer som en rolig grej än en egentlig möjlighet att tjäna pengar, jag och en kompis hade ju som sagt en båt på Bali och det blev inte heller någon ekonomisk succé, men vi satsade ju inte mycket och hade lite kul, det höll i 1.5 år men vi förstod ganska snart att det inte skulle bli någon större avkastning.

För att ha koll på läget så borde man nog vara med på båten själv, är man inte det så vet man ju inte om dom gör, sitt bästa, hur mycket dom får o.s.v, det är ju lätt att gömma undan både fångst och i vårt fall inkomster ifrån snorkelturer och delfinsafaris.

I vårt fall var det ju ändå svårare eftersom vi bara kom ned till Bali några månader om året, så vi drog oss ur det här projektet och fick i stort sett tillbaka det vi satsade men någon vinst blev det inte direkt, möjligtvis för dom som hade hand om båten, men vi skildes åt som vänner och det var ju bra.

Mvh isan lover
 
Nu är det söndag och byggaren är ledig.
Han började igår med att knyta ihop bambun med skrovet.
En verklig konst....



IMG_20201213_151910.jpg


IMG_20201213_151837.jpg


IMG_20201213_134005.jpg


IMG_20201213_152011.jpg
 
 

Liknande trådar

G
Svar
5
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp