Gubben och Tunan.

Finns det ledande fett där? Kom i håg återledaren från generator gärna 2.obs av egen erfarenhet, man lär sig av misstag i bland lycka till
Jag har letat men utan resultat.
Men som du skriver kommer jag att använda dubbla ledare och dubbla återledare där det är möjligt.
Värmen, fukten och saltvatten är grymt korrosivt.
Till detta bara låg kvalitet på kabel, billigt och dåligt.
Ingen köper dyrt av högre kvalité, så affärerna vill inte ha sånt på hyllan.
Kort livslängd och affärerna tjänar mycket mera.

Jag har letat men utan resultat.
Men som du skriver kommer jag att använda dubbla ledare och dubbla återledare där det är möjligt.
Värmen, fukten och saltvatten är grymt korrosivt.
Till detta bara låg kvalitet på kabel, billigt och dåligt.
Ingen köper dyrt av högre kvalité, så affärerna vill inte ha sånt på hyllan.
Kort livslängd och affärerna tjänar mycket mera.

Som gammal knegare på fettfabriken kan jag informera herrn om att du kan ta vilket fett som helst, absolut bäst funkar vaselin.

Fettet som sådant är inte ledande och syftet med det är att hålla syre, salt och vatten borta för att förhindra oxidation/korrosion.

Så helt vanligt smörjfett funkar fint. Eller en rejäl klick med vaselin.

Som gammal knegare på fettfabriken kan jag informera herrn om att du kan ta vilket fett som helst, absolut bäst funkar vaselin.

Fettet som sådant är inte ledande och syftet med det är att hålla syre, salt och vatten borta för att förhindra oxidation/korrosion.

Så helt vanligt smörjfett funkar fint. Eller en rejäl klick med vaselin.
Bra, jag använder just vaselin i den andra båten på kabelskor och liknande.
I Sverige använde jag tunn tectyl på sprayburk.
Kanske finns här som tillbehör till bilar.

Bra, jag använder just vaselin i den andra båten på kabelskor och liknande.
I Sverige använde jag tunn tectyl på sprayburk.
Kanske finns här som tillbehör till bilar.
Tectyl är mindre bra än vasselin. Tectyl har en förmåga bli seg och lämna hinnor som i sin tur minskar kontakt.
Vitsen är att du skall ha bra kontakt metall mot metall och sedan med fettet runtom kontaktyta hindra förändring.
Det skall vara lätt göra rent.
Vasselin eller vilket fett som helst som går rengöra med trasa.

Jag har använt Tectyl i många olika båtar sen början av 70 talet och är nöjd med dess egenskaper.
Främst på batteriets poler.
Fungerar bra i bilar och entreprenadmaskiner också. Visst är det lite kletigt men lite skit på händerna gör ingen skada.
Det är ju inte varje år man byter batteri eller startmotor.

Jag har använt Tectyl i många olika båtar sen början av 70 talet och är nöjd med dess egenskaper.
Främst på batteriets poler.
Fungerar bra i bilar och entreprenadmaskiner också. Visst är det lite kletigt men lite skit på händerna gör ingen skada.
Det är ju inte varje år man byter batteri eller startmotor
In

På andras bilar så använder jag ledat fett på batteripolerna, på mina ingenting tja sån är jag. Lätt att koppla från mlnus Polen.
Tja, jag vet inte ens vad ledat fett är?
Däremot har jag alltid batteriavskiljare/huvudbrytare i båtar och entreprenadmaskiner.
Mycket enkelt och man kan ta med vredet hem.

IMG_20201215_183603.jpg

IMG_20201215_183433.jpg

IMG_20201215_182910.jpg

Tja, jag vet inte ens vad ledat fett är?
Däremot har jag alltid batteriavskiljare/huvudbrytare i båtar och entreprenadmaskiner.
Mycket enkelt och man kan ta med vredet hem.

IMG_20201215_183603.jpg

IMG_20201215_183433.jpg

IMG_20201215_182910.jpg
Det finns sådant.
Däremot är det inte polfett, för den skall normalt sett inte vara elektriskt ledande, men däremot skall det vara syrafritt.
Men sedan tillkommer egna personliga val, som ditt med tectyl, det fungerar bra så länge man är medveten om att det blir svårt rengöra.
Förr var det inte så tätt mellan polen och cellerna så det läckte. Idag är tätningen bättre, vilket de festa ser i sina bilar.
Men polfett rekomenderas iaf, speciellt som du är inne på i din miljö med salt och vatten.

1608029015806.png

Fick fram lite värdefulla data idag.
Volymen för kylsystemet är +8,5 liter.

Termostat öppnar vid 82° och är fullt öppen vid 95°...
Högre än jag trodde...

IMG_20201215_194651.jpg

Nu har dom börjat montera bambustängerna och det är intressant att se hur allt bärs upp av 2 mm nylonlina och hur man knyter.
Inte en enda skruv eller spik.

IMG_20201212_121557.jpg

IMG_20201212_121434.jpg
Fick fram lite värdefulla data idag.
Volymen för kylsystemet är +8,5 liter.

Termostat öppnar vid 82° och är fullt öppen vid 95°...
Högre än jag trodde...

IMG_20201215_194651.jpg
Nog om detta hur går det med fisket, o dess problem.

Nu verkar jag få sparken och bli utbytt.
Frugan har lejt in en mekaniker/bilmekaniker för installation av olika saker.
Han ska visst komma i morgon.

Orsaken är hon är rädd att jag ska göra mig illa.
Jag är ju ingen ungdom länge. ;) :cool:
Det är ju en förhöjd risk att klättra utan stege och trångt dessutom för en välväxt gubbe.

Nu verkar jag få sparken och bli utbytt.
Frugan har lejt in en mekaniker/bilmekaniker för installation av olika saker.
Han ska visst komma i morgon.

Orsaken är hon är rädd att jag ska göra mig illa.
Jag är ju ingen ungdom länge. ;) :cool:
Det är ju en förhöjd risk att klättra utan stege och trångt dessutom för en välväxt gubbe.
Lycka till. Glykol i kylaren å hoppas att din mek är mek, stå på dig det är intressant att göra egna lösningar å vilken glädje när det funkar jag tycker synd om dig ja jaa

Lycka till. Glykol i kylaren å hoppas att din mek är mek, stå på dig det är intressant att göra egna lösningar å vilken glädje när det funkar jag tycker synd om dig ja jaa
Har en gallon glykol så det blir ungefär 50% blandning.

Känner denna mek sedan tidigare och han verkar bra och kunnig.
Det är mest installation av koppling och reglage till växellåda samt styrningen som han ska göra.
Där blir det nog en del som måste tillverkas på en verkstad. Allt går inte med plywood, epoxy och nylonlinor.

Nu är det ingen brådska så kanske ett bra resultat går att uppnå. ;)

Har en gallon glykol så det blir ungefär 50% blandning.

Känner denna mek sedan tidigare och han verkar bra och kunnig.
Det är mest installation av koppling och reglage till växellåda samt styrningen som han ska göra.
Där blir det nog en del som måste tillverkas på en verkstad. Allt går inte med plywood, epoxy och nylonlinor.

Nu är det ingen brådska så kanske ett bra resultat går att uppnå. ;)
Skönt att höra, jag blev lite förvånad, god fortsättning på båtskapandet

Liknande trådar

G
Svar
5
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp