Gubben och Tunan.

 
Var inte båten jag tänkte på, den ser bra ut! Var bänkarna på sidan och sidovåg.
Du behöver inte bli så irriterad för jag frågar.
Irriterande med din kaxiga stil och ditt påstående. "men en plötslig kuling och en sjö in på sidan på en sån båt så sayonara"

Nu behöver jag inte mer om dina erfarenheter från västkusten mm.

Starta egna trådar om detta.
 
Hej

Jag tycker inte att dom har så krabb sjö som vi har här i Sverige, ofta är det mer stora sugande dyningar och där passar den här båttypen perfekt, även längden är nog en fördel, har många gånger förvånats över hur mycket sjö dom klarar, inte minst när man går ut ifrån land genom vågorna och surfar in i på vågorna.

Men dom är helt klart mer lämpade att gå mot eller med vind och vågor än att ta sjön sidledes, sen ligger ju även yrkesfiskarna med den här båttypen iland om det är taskigt väder, perioderna med dåligt väder är väl också mer årstidsbundna i tropikerna.

Mvh isan lover
Som sagt båttypen har jag skrivit upp tidigare i tråden, va dom uteliggande bänkarna jag frågade om.
Vet att båttypen är perfekt här.
 
Hej

Jag tycker inte att dom har så krabb sjö som vi har här i Sverige, ofta är det mer stora sugande dyningar och där passar den här båttypen perfekt, även längden är nog en fördel, har många gånger förvånats över hur mycket sjö dom klarar, inte minst när man går ut ifrån land genom vågorna och surfar in i på vågorna.

Men dom är helt klart mer lämpade att gå mot eller med vind och vågor än att ta sjön sidledes, sen ligger ju även yrkesfiskarna med den här båttypen iland om det är taskigt väder, perioderna med dåligt väder är väl också mer årstidsbundna i tropikerna.

Mvh isan lover
Här i vårt område är sjön mest krabb med rätt små våghöjder.
Inga dyningar att tala om.
Vi bor ju mitt i landet och är omgivna av större öar.
Medeldjup är under 20m och tidvattenströmmar är kraftiga.

Tyngdpunkten blir nog utmärkt då både 400kg motor, 150 l tank och blybatterier placeras nere i skrovet.
Friborden är 30cm högre än på den andra båten som är godkänd för yrkesfisket.

Bänkarna är främst till för att sova och för privat bruk blir det inte så många ombord.

Vill man registrera den så är det Kustbevakningen som bestämmer hur många som är max ombord.
Skulle tro att 15-20 passagerare är den maxnivå om man ser till liknande båtar här.
 
Här i vårt område är sjön mest krabb med rätt små våghöjder.
Inga dyningar att tala om.
Vi bor ju mitt i landet och är omgivna av större öar.
Medeldjup är under 20m och tidvattenströmmar är kraftiga.

Tyngdpunkten blir nog utmärkt då både 400kg motor, 150 l tank och blybatterier placeras nere i skrovet.
Friborden är 30cm högre än på den andra båten som är godkänd för yrkesfisket.

Bänkarna är främst till för att sova och för privat bruk blir det inte så många ombord.

Vill man registrera den så är det Kustbevakningen som bestämmer hur många som är max ombord.
Skulle tro att 15-20 passagerare är den maxnivå om man ser till liknande båtar här.
hej!
vad beräknas vikten bli? går väl åt några gubbs att bära upp på stranden vid hårt väder?
 
hej!
vad beräknas vikten bli? går väl åt några gubbs att bära upp på stranden vid hårt väder?
Nja, man klurigare än så.
Man bär inte upp båtarna utan baxar en ände i taget på hala stockar, 1-2 m i taget.
Några kraftiga bitar av bambu som hävstång och det behövs inte så många.
Även att tvinna ett rep använder man om det finns någon bra fästpunkt.
Det får flera ton dragkraft.
Man väntar in att tidvattnet är på max.

Kanske vikten blir runt 2 till 2,5ton, men ska försöka räkna senare på materialåtgång mm.
 
Här i vårt område är sjön mest krabb med rätt små våghöjder.
Inga dyningar att tala om.
Vi bor ju mitt i landet och är omgivna av större öar.
Medeldjup är under 20m och tidvattenströmmar är kraftiga.

Tyngdpunkten blir nog utmärkt då både 400kg motor, 150 l tank och blybatterier placeras nere i skrovet.
Friborden är 30cm högre än på den andra båten som är godkänd för yrkesfisket.

Bänkarna är främst till för att sova och för privat bruk blir det inte så många ombord.

Vill man registrera den så är det Kustbevakningen som bestämmer hur många som är max ombord.
Skulle tro att 15-20 passagerare är den maxnivå om man ser till liknande båtar här.
Ok, är ju utbilad i det och ger du mig alla mått plus vikter kan jag räkna ut din stabilitet om du vill.
Bara en vänlig frågan och inget kaxigt.
Och tror inte du har stabilitetsproblem det sköter potonerna, va bänkarna och sidosjö som oroade mig lite.
Men skall respektera dig och inte skriva här om du inte vill.
 
Ok, är ju utbilad i det och ger du mig alla mått plus vikter kan jag räkna ut din stabilitet om du vill.
Bara en vänlig frågan och inget kaxigt.
Och tror inte du har stabilitetsproblem det sköter potonerna, va bänkarna och sidosjö som oroade mig lite.
Men skall respektera dig och inte skriva här om du inte vill.
Stabilitet är något vi gick mindre kurser i som stuveriförmän på 80 och 90 talet.
I början för att slå larm om någon skeppare ville ha mera däckslast som representant för avlastare åt SCA Timber.

Det har sen nästan präglat mitt hela yrkesliv i kontakter med styrmän på roro och containerfartyg.
Varenda unit ska ha exakt vikt 12 timmar innan anlöp för lastplanering.
Innan pensionen var det datorerna som räknade ut allt.
Bara att printa ut lastplanering och dela ut till maskinförarna

Dock överkurs för fritidsbåtar.

Vi kommer att ha lösa plastbord också.
 
Nu är jag mer intresserad hur du skall måla båten, hoppas det blir många färger o linjer, samt drakar o annat elende
Ooops, där är jag inte än.
Troligen vitt skrov, orange botten och orange pontoner.
Orange på topp av hytten.
Skulle vilja ha en bild av Nemo på sidan, men när jag ser hur färger bleks av solen tvekar jag.
Vitt är stabilt...
På däck kanske grå epoxy med ett fint lager sand. Lackfärg är väldigt halkigt.
 
Stabilitet är något vi gick mindre kurser i som stuveriförmän på 80 och 90 talet.
I början för att slå larm om någon skeppare ville ha mera däckslast som representant för avlastare åt SCA Timber.

Det har sen nästan präglat mitt hela yrkesliv i kontakter med styrmän på roro och containerfartyg.
Varenda unit ska ha exakt vikt 12 timmar innan anlöp för lastplanering.
Innan pensionen var det datorerna som räknade ut allt.
Bara att printa ut lastplanering och dela ut till maskinförarna

Dock överkurs för fritidsbåtar.

Vi kommer att ha lösa plastbord också.
Ja lätt kurs på det är ok, jag har 4 års utbildning vad av mist 2 handlade om last och stabilitetslära.
Som sagt ge mig måtten kan jag räkna ut det och jag kan tom programmera så du får ett program där du bara behöver skriva in vikt och få dagens stabilitet, tror vår utbildning är lite grundligare än så.
Även kustbevakningen har sin 6 månaders utbildning och lär sig lite.
Vi lär oss och vi räknar ut från grunden, dom programm du säger dig använda kommer oftast från oss då vi utbildas i grunden på att räkna ur och iaf på chalmers måste lämna in idag egenskapat på dator programm där du lägger in vikten i olika sektioner och sen får upp djup, bm, sf, GZ etz.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
5
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp