När köper Du elbil?

 
En stor del av värdet på en elbil är själva batteriet. Hur kommer begagnat marknaden se ut? Efter 7-10år är det bara kassera elbilen då? Vem vill köpa en 7år gammal elbil med vetskapen om att batteriet snart måste bytas? Vem tar den ekonomiska smällen? Hur miljövänligt blir det?
Hur du mött en smart klimatalarmist någon gång ? De tänker ungefär lika långt som näsan räcker. ca 200000 thbt för nya batterier efter 5 år maximum, Sen har du underhållet, om underhållet på verkstäder felar så lär vi se ett stort antal bränder, svårsläckta bränder med livsfarlig gasbildning som kräver betydligt mer insatser av räddningstjänsten än en lite pulversläckare klarar av
 
Jag misstänker att det kommer bli så dyrt att köpa en bensin eller diesel bil framåt p.g.a. avgifter från våra politiker och under påtryckning av EU att fasa ut fossilbilar. Jag förväntar mig även att bränslepriserna kommer att skjuta i höjden i framtiden då råoljan blir en bristvara alternativt har blivit mycket dyrare att utvinna. Det verkar finnas enorma fyndigheter utanför bl.a. Namibia men det är på stort havsdjup och dyrt att ta upp….Man pratar om att våra bilparker blir allt äldre men jag tror att för väldigt många så kommer det trots höga bränslepriser inte finnas något annat alternativ än att hålla liv i sina gamla fossilbilar jättelänge så bilparkerna blir ännu äldre speciellt räknat från 2035.

När det gäller elbilar så hoppas jag att det kommer bättre betydligt bättre och mindre farliga batterier. När det gäller säkrare och billigare så finns det redan alternativ men dessa har tyvärr betydligt sämre lagringskapacitet i nuläget. Men det kommer nog med de enorma anslag som görs bättre batterier på sikt.

Kina kommer otroligt starkt på elbilfronten det går inte att förneka. Men hur blir det med en kinesisk bil efter några år när den behöver servas eller repareras undrar jag? För min del så räknar jag vid ett nytt bilköp att behålla en bil i minst 10 år och jag har som ett krav att det skall finnas en verkstad inom sådär 3 mil som högst. Billig bil vid inköp och bilmärket inte ens finns om några år…Ja försök sälja eller byta in den…

Det som skulle i nuläget funka bäst med att ha en bil för både korta som långa resor i Sverige för min del skulle vara en ladd-hybrid med ett batteri som teoretiskt skulle räcka minst 7-8 mil. Då skulle jag kunna pendla fram och tillbaka ca 5 mil till närmaste stad med ”nuvarande batterier” laddade normalt till 80% som är det som rekommenderas längsta livslängd. Det en del missar med ladd-hybrider dock är att det är otroligt viktigt att den bränsledrivna motorn behöver få gå regelbundet en stund för att må bra och hålla långsiktigt. När jag köpte ny bil 2016 så tittade jag på en VW Passat GTE Ladd-hybrid men den hade i då läget ett väldigt litet batteri. Dessutom när jag kollade upp servicekostnaden så var den årligen oförskämt hög jämfört med den Passat Alltrack med bensinmotor jag köpte istället. Med den låga årliga körsträcka jag har haft så hade faktiskt ladd-hybriden blivit dyrare att äga. Det har tyvärr visat sig att servicekostnaden för många bilar är så dyr att detta gör att totalekonomin blir kostsam och något som bör kollas på speciellt hydrider samt ladd-hybrider men som bilförsäljarna inte vill prata om.

Med elbilar så blir normalt dock servicekostaderna på en jämförbar bil betydligt lägre så där är den en vinnare. Pajar batteriet så blir det dock väldigt dyrt och på väldigt många elbilar så går det inte att byta ut defekta celler utan hela batteriet måste bytas ut och det blir mycket dyrt!
 
Vi har 10 års garanti på vårat batteri i hybriden, 7 år gammalt nu.
Vi planerar att köpa bil i Thailand mot slutet av detta år men det blir nog ingen hybrid i vårt fall utan en bensindriven bil som naturligtvis även måste kunna köras på E-20. Problemet är att vi planerar att bo växelvis ca 6 månader i Sverige och Thailand i taget och bilen i Thailand framåt och ingen kör bilen i Thailand när vi är borta. Det är inte rekommenderat att lämna en hybrid så länge utan att denna bör köras regelbundet enligt de flesta tillverkares råd. Tyvärr har min sambos dotter i Thailand inte kökort för att köra bil. Vid sista tankningen innan vi lämnar Thailand så planerar jag att att tanka 95-bensin med så lite etanol som möjligt innan bilen skall stå och skydda bilen från direkt solsken.

Jag har under många år praktiserat med bensin och dieselbilar att när bilarna skall stå stilla under längre tid pumpa upp däcken till ca 4 bar för att undvika att få ”permanenta plattskador” på däcken och tömma däcken till normalt däcktryck när bilen skall köras igen. På vanliga 12 Volts batteriet antingen kopplat in en automatisk underhållsladdare eller kopplat bort en av batteripolerna. Detta har funkat jättebra och har aldrig haft problem.
 
Vi planerar att köpa bil i Thailand mot slutet av detta år men det blir nog ingen hybrid i vårt fall utan en bensindriven bil som naturligtvis även måste kunna köras på E-20. Problemet är att vi planerar att bo växelvis ca 6 månader i Sverige och Thailand i taget och bilen i Thailand framåt och ingen kör bilen i Thailand när vi är borta. Det är inte rekommenderat att lämna en hybrid så länge utan att denna bör köras regelbundet enligt de flesta tillverkares råd. Tyvärr har min sambos dotter i Thailand inte kökort för att köra bil. Vid sista tankningen innan vi lämnar Thailand så planerar jag att att tanka 95-bensin med så lite etanol som möjligt innan bilen skall stå och skydda bilen från direkt solsken.

Jag har under många år praktiserat med bensin och dieselbilar att när bilarna skall stå stilla under längre tid pumpa upp däcken till ca 4 bar för att undvika att få ”permanenta plattskador” på däcken och tömma däcken till normalt däcktryck när bilen skall köras igen. På vanliga 12 Volts batteriet antingen kopplat in en automatisk underhållsladdare eller kopplat bort en av batteripolerna. Detta har funkat jättebra och har aldrig haft problem.
Din sambo kan (utan körkort) en gång i månaden starta hybriden och låta motorn ladda batterierna.
Vad tror Du om det?
 
Frun köpte el moppe förra året när inte jag var med. I år när vi kom var alla 4 batterier gravida i åttonde månaden, fick nya på garanti. Så med andra ord, om man kan, koppla ur batterier när dom inte används även här i Thailand :-))

IMG_20230518_081255.jpg
 
Din sambo kan (utan körkort) en gång i månaden starta hybriden och låta motorn ladda batterierna.
Vad tror Du om det?
Finns säkert någon ung Thailändare som är villig att låna bilen ett par dagar för att köra och ladda upp den :rolleyes: Brukar mer vara ett problem att få bilen vara orörd än att få någon att köta den, Lås den samt palla upp den och ta bort hjulen, bort med batteri kablaget samt anslut en långladdare. Lås in hjulen säkert :laugh: ta med nyckel och fordonsbok till Sverige
 
Frun köpte el moppe förra året när inte jag var med. I år när vi kom var alla 4 batterier gravida i åttonde månaden, fick nya på garanti. Så med andra ord, om man kan, koppla ur batterier när dom inte används även här i Thailand :-))

IMG_20230518_081255.jpg
I Sverige blir bilbatterier gravida på vintern när dom fryser :-)
 
Vi planerar att köpa bil i Thailand mot slutet av detta år men det blir nog ingen hybrid i vårt fall utan en bensindriven bil som naturligtvis även måste kunna köras på E-20. Problemet är att vi planerar att bo växelvis ca 6 månader i Sverige och Thailand i taget och bilen i Thailand framåt och ingen kör bilen i Thailand när vi är borta. Det är inte rekommenderat att lämna en hybrid så länge utan att denna bör köras regelbundet enligt de flesta tillverkares råd. Tyvärr har min sambos dotter i Thailand inte kökort för att köra bil. Vid sista tankningen innan vi lämnar Thailand så planerar jag att att tanka 95-bensin med så lite etanol som möjligt innan bilen skall stå och skydda bilen från direkt solsken.

Jag har under många år praktiserat med bensin och dieselbilar att när bilarna skall stå stilla under längre tid pumpa upp däcken till ca 4 bar för att undvika att få ”permanenta plattskador” på däcken och tömma däcken till normalt däcktryck när bilen skall köras igen. På vanliga 12 Volts batteriet antingen kopplat in en automatisk underhållsladdare eller kopplat bort en av batteripolerna. Detta har funkat jättebra och har aldrig haft problem.

Kanske palla upp bilen på pallbockar eller motsvarande så den inte står på däcken under frånvaron. Kanske till och med ta av hjulen och låsa in någonstans så det minskar risken för att den stjäls eller "lånas" av någon släkting utan lov.
 
Vi planerar att köpa bil i Thailand mot slutet av detta år men det blir nog ingen hybrid i vårt fall utan en bensindriven bil som naturligtvis även måste kunna köras på E-20. Problemet är att vi planerar att bo växelvis ca 6 månader i Sverige och Thailand i taget och bilen i Thailand framåt och ingen kör bilen i Thailand när vi är borta. Det är inte rekommenderat att lämna en hybrid så länge utan att denna bör köras regelbundet enligt de flesta tillverkares råd. Tyvärr har min sambos dotter i Thailand inte kökort för att köra bil. Vid sista tankningen innan vi lämnar Thailand så planerar jag att att tanka 95-bensin med så lite etanol som möjligt innan bilen skall stå och skydda bilen från direkt solsken.

Jag har under många år praktiserat med bensin och dieselbilar att när bilarna skall stå stilla under längre tid pumpa upp däcken till ca 4 bar för att undvika att få ”permanenta plattskador” på däcken och tömma däcken till normalt däcktryck när bilen skall köras igen. På vanliga 12 Volts batteriet antingen kopplat in en automatisk underhållsladdare eller kopplat bort en av batteripolerna. Detta har funkat jättebra och har aldrig haft problem.
Caltex
Gold 95 with Techron®

Gold 95 with Techron

Det är den enda jag hittat som är utan sprit. 8 baht dyrare per liter, jag kör bara på den och full tank vid långtids parkering. Bara båge dock.
 
Fint! Vad är bilen värd efter 10år? Ni har ju en hybrid, tänk på en bil som endast går på batteri. Garanti innebär inte att dom ersätter normalt ”slitage” på batteriet.
Garantin säger 10 år eller 100.000km, vilket som kommer först.
nu har vi kört en bra bit över 100.000km, så gäller inte för oss längre ändå.
Får vi se, är ju dags att byta bil innan försent.
 
Din sambo kan (utan körkort) en gång i månaden starta hybriden och låta motorn ladda batterierna.
Vad tror Du om det?
Min sambo bor ihop med mig i antingen när vi är i Sverige eller i Thailand (Covid 19 perioden undantaget då det var lite speciellt).
Men min sambos vuxna dotter bor året runt i vårt hus i Si Racha Thailand så det kan funka att hon startar motorn kanske en gång i månaden sådär och låter ladda upp batteriet om vi skulle köpa en hybrid vilket jag nog ändå tror att det inte blir. Vid ett köp av hybridbil ändå hoppas jag att det går att se batteriets laddningstillstånd i bilens displayer eller kanske även en app i mobilen…Inom vilka laddningstillstånd i procent som hydridbatteriet bör hållas vid långtidslagring varierar något beroende på vilken tillverkare man läser råd och anvisningar för. Brukar tyvärr dock ha svårt att hitta anvisningar på svenska utan det är lättast att hitta på engelska som detta exempel.

 
Min sambo bor ihop med mig i antingen när vi är i Sverige eller i Thailand (Covid 19 perioden undantaget då det var lite speciellt).
Men min sambos vuxna dotter bor året runt i vårt hus i Si Racha Thailand så det kan funka att hon startar motorn kanske en gång i månaden sådär och låter ladda upp batteriet om vi skulle köpa en hybrid vilket jag nog ändå tror att det inte blir. Vid ett köp av hybridbil ändå hoppas jag att det går att se batteriets laddningstillstånd i bilens displayer eller kanske även en app i mobilen…Inom vilka laddningstillstånd i procent som hydridbatteriet bör hållas vid långtidslagring varierar något beroende på vilken tillverkare man läser råd och anvisningar för. Brukar tyvärr dock ha svårt att hitta anvisningar på svenska utan det är lättast att hitta på engelska som detta exempel.

De e de som är problemet med batterier, dom ska användas nästan dagligen, dom tycker inte om att sova nå längre tider, o måste dom sova koppla ur dom från systemet.
 
När jag får råd. Alla år inte så rika som ni.
Bortsett från pengar är det en fråga om att kunna lita på en bil som har varit svindyr i inköp. Plus installation av laddstolpe mm. Bara det faktum att tillverkarna tummar på sanningen vad gäller räckvidden gör att jag får ett inre motstånd direkt. Så nej, vi behåller allt vår bensinare så länge vi kan och måste vi byta någon gång i framtiden så blir det en annan av samma typ.
 
Våran är ingen laddhybrid, batteriet är mer extrahjälp till förbränningsmotorn, går köra på batteriet men bara kort sträcka och max ca. 80km/t.
Det är mer hjälpmedel vid accelleration etc.
 
Kan vi hoppas att Toyota har rätt, i Thai kommer det i alla fall att dröja Läääänge innan bensinen ersätts av el, här ruller till och med två -taktare på gatorna :laugh2:

Fast det verkar investeras sanslösa summor på elbilar/batteritillverkning i Thailand numera.
Sammantaget så skulle tillverkaren få nästan alla pengarna men en liten del skulle sponsra även köparna, typ 100k/bil åt köparen och 800k till tillverkaren men kanske minns fel.

/ SatanG
 
 
 
Tillbaka
Topp