När köper Du elbil?

 
Såg en sådan Ora good cat här i samhället idag, såg rätt ok ut som småbil och runt 800k för ny.
 
Har bestämt mig för att i alla fall inte köpa en hybrid. Tror att det är en mycket komplex lösning som har massor av saker som kan krångla.

Antingen förbrännings motor eller elbil. Om man kombinerar solceller och elbil så borde rörliga driftskostnaden bli rätt låg i alla fall.
 
Ja hybrid bilarna är en guldgruva för verkstäderna.
Vi hade en Toyota Prius (hybrid) i åtta år, aldrig något problem. Då garantin gick ut (efter åtta år) bytte vi ut den mot den senast modellen. Kanske dumt då batteriet i en Prius kostar 17.500 kronor. Det finns i taxibilar som rullat 50 000 mil utan påtaglig mattning av batterierna. Den nya Prius har vi nu haft i fem år utan något problem. 5,3L/100 km med AC och stereo igång - jag är imponerad!
Brukar Hybrider krångla?
 
Vi hade en Toyota Prius (hybrid) i åtta år, aldrig något problem. Då garantin gick ut (efter åtta år) bytte vi ut den mot den senast modellen. Kanske dumt då batteriet i en Prius kostar 17.500 kronor. Det finns i taxibilar som rullat 50 000 mil utan påtaglig mattning av batterierna. Den nya Prius har vi nu haft i fem år utan något problem. 5,3L/100 km med AC och stereo igång - jag är imponerad!
Brukar Hybrider krångla?
Många skriver nåt de har hört nånstans, hybrider är inte inne på verkstan mer än andra. 5,3 l/100 km är inte imponerande även
med stereon på den drar inte många watt Ok AC drar väl lite mera watt men försumbart
 
Vi hade en Toyota Prius (hybrid) i åtta år, aldrig något problem. Då garantin gick ut (efter åtta år) bytte vi ut den mot den senast modellen. Kanske dumt då batteriet i en Prius kostar 17.500 kronor. Det finns i taxibilar som rullat 50 000 mil utan påtaglig mattning av batterierna. Den nya Prius har vi nu haft i fem år utan något problem. 5,3L/100 km med AC och stereo igång - jag är imponerad!
Brukar Hybrider krångla?
Många skriver nåt de har hört nånstans, hybrider är inte inne på verkstan mer än andra. 5,3 l/100 km är inte imponerande även
med stereon på den drar inte många watt Ok AC drar väl lite mera watt men försumbart
Jag skrev inte att dom var på verkstaden oftare men har fler servicepunkter pga dubbla system och är dyrare i inköp därav bra för handlare att sälja. Ni får gärna tro att det är skitsnack men jag är inte bara konsument, sitter även på andra sidan.
 
En VD och ägare till ett stor fordonsföretag i Sverige. Han äger 5-6 stora fullanläggningar (både säljer och servar bilar). Detta är min bransch sedan jag började jobba då jag var 16år 1986. Jag är hyfsat insatt vågar jag påstå.
Jag började jobba med bilar 1968 menpåstår inte jag rexpert idag och en VD her nog inte mycket koll på verkstadsbesök han har
andra uppgifter, Är typ en dålig bilförsäljare
 
Jag började jobba med bilar 1968 menpåstår inte jag rexpert idag och en VD her nog inte mycket koll på verkstadsbesök han har
andra uppgifter, Är typ en dålig bilförsäljare
För mig så är ditt påstående totalt uppåt väggarna. Denna VD vet precis vad han snackar om och jag med. Vad du tror är för mig helt ointressant. Jag kan min bransch. 1968 javisst men när var du senast med fingrarna i fordonsbranschens syltburk? Jag är kvar ännu, det är mitt yrke.
 
Jag började jobba med bilar 1968 menpåstår inte jag rexpert idag och en VD her nog inte mycket koll på verkstadsbesök han har
andra uppgifter, Är typ en dålig bilförsäljare
Fan Ormen, jag kan se dig inne på Ford. Du måste fixat allt ta emot bilar som skulle repareras, dra på dig overallen och fixa till dem, sen på en en slipover och ut i bilhallen och kränga några Ford Anglia efter det byta om till Kavaj och in med cigarren och sätta dig vid VD skrivbordet i massiv Ek.
 
Fan Ormen, jag kan se dig inne på Ford. Du måste fixat allt ta emot bilar som skulle repareras, dra på dig overallen och fixa till dem, sen på en en slipover och ut i bilhallen och kränga några Ford Anglia efter det byta om till Kavaj och in med cigarren och sätta dig vid VD skrivbordet i massiv Ek.
Vem i bilsvängen har inte gjort det tror du? Jösses vilka amatörer :laugh2:
 
Fan Ormen, jag kan se dig inne på Ford. Du måste fixat allt ta emot bilar som skulle repareras, dra på dig overallen och fixa till dem, sen på en en slipover och ut i bilhallen och kränga några Ford Anglia efter det byta om till Kavaj och in med cigarren och sätta dig vid VD skrivbordet i massiv Ek.
En Ford Anglia är inte att förakta i dagsläget, förutsatt att den är i oginalskick. :)
 
När man talat om 1,5-gradersmålet, menar man hur mycket temperaturen kommer att falla?

kallt.png
 
Jag skrev inte att dom var på verkstaden oftare men har fler servicepunkter pga dubbla system och är dyrare i inköp därav bra för handlare att sälja. Ni får gärna tro att det är skitsnack men jag är inte bara konsument, sitter även på andra sidan.
Toyota har lång erfarenhet av just hybridbilar så misstror inte kvalitén (liksom byggkvalitén på Toyota i det stora hela) och att tekniken sparar bensin speciellt om man kör mestadels korta körningar och i stadstrafik. Men de är tämligen dyra i inköp och att serva så jag tror att vi hamnar på en bil med bensinmotor t.ex. Honda BR-V då jag vill ha en lite högbyggd bil som det är lätt att stiga in och ur för mig. Det blir även mycket körning i stadstrafik och gillar då även att sitta lite högt med bra runtomsikt samt en bil som är lätt att parkera. För Thailand så blir det antingen Toyota eller Honda säger min sambo bestämt och personligen så vill jag inte ha någon bil från Kina.

 
I Sverige köpte jag mig en hybrid för andra gången. Första hybriden var en ”prestandahybrid” där hybriden var till för att sparka på lite extra. Nu är det en tråkhybrid.
Det enda positiva är att frun kör gratis till och från jobbet och bilen är mindre än den förra.
 
Förstår hur du tänker och det skulle nog vara bra för luften i staden om fler fordon hade lite renare avgaser. En fundering, i Sverige går det åt en del energi att få värme i bilen plus att batteriet inte är lika effektivt i kylan. Hur blir det i värmen när AC ständigt är på. Hur lång räckvidd kan det bli i ett klimat som Thailand har. Någon som vet?
En compressor till AC kommer snabbt att äta upp den elen som normalt skulle gå till att driva bilen , Det kommer aldrig att funka, om du tänker på hur motorvarvet/tomgången på en diesel varierar då compressorn slår till och från , då förstår man hur mycket extra kraft som kommer att behövas för att kyla kupen, en diesel har ett enormt vridmoment , ändock påverkas den
 
En compressor till AC kommer snabbt att äta upp den elen som normalt skulle gå till att driva bilen , Det kommer aldrig att funka, om du tänker på hur motorvarvet/tomgången på en diesel varierar då compressorn slår till och från , då förstår man hur mycket extra kraft som kommer att behövas för att kyla kupen, en diesel har ett enormt vridmoment , ändock påverkas den
Gissar att elbilar har någon slags inverterteknik men går oavsett åt mycket energi att hålla kylan i en bil i thailändsk klimat.

På en verkstad jag jobbade hade vi rullande landsväg. Kompisens farsa hade chippat sin Volvo V40 och undrade om vi kunde bänka den. Självklart svarade jag. Något märkligt hände när jag bänkade. Effekten hoppade 10-15hk. Tillslut kom jag på vad det var. Klimatanläggning var på. Det var AC kompressorn som slog av och på. Blev förvånad över hur mycket effekt den tog.
 
 
 
Tillbaka
Topp