kolla här alla klimatskeptiker

 
Nu har tydligen andelen solenergi uppnått den omfattningen att även de ställer till det?

Lindvall: Solel är som Ebberöds bank – ren kapitalförstöring​

Det har skett en massiv utbyggnad av solpaneler i Sverige. Lönsamheten för dessa är i fritt fall då elsystemet är mättat under sommarhalvåret. Elpriset var minus 69 öre per kilowattimme tidigare i augusti, skriver Per Lindvall.

Väldigt läsvärt:
 
Om jag förstår rätt så föreslås det från och med 1 juli 2025 att bli en ökning av etanol inblandning i bensinen från nuvarande 6% till 10% (vilket är högre än tidigare 7.8% som gällde till 31 december 2023).

Och en ökning från och med 1 juli 2025 av nuvarande inblandning RME (rapsmetylester) och HVO i dieseln från nuvarande 6% till 10% (men dock mycket lägre än de 30.5% som gällde tills 31 december 2023).


 
Om jag förstår rätt så föreslås det från och med 1 juli 2025 att bli en ökning av etanol inblandning i bensinen från nuvarande 6% till 10% (vilket är högre än tidigare 7.8% som gällde till 31 december 2023).

Och en ökning från och med 1 juli 2025 av nuvarande inblandning RME (rapsmetylester) och HVO i dieseln från nuvarande 6% till 10% (men dock mycket lägre än de 30.5% som gällde tills 31 december 2023).


Spelar det någon roll? Priset skall inte påverkas står det utan eventuell extra kostnad pga det betalas av staten.
Så det kommer subentioneras.
 
Om jag förstår rätt så föreslås det från och med 1 juli 2025 att bli en ökning av etanol inblandning i bensinen från nuvarande 6% till 10% (vilket är högre än tidigare 7.8% som gällde till 31 december 2023).

Och en ökning från och med 1 juli 2025 av nuvarande inblandning RME (rapsmetylester) och HVO i dieseln från nuvarande 6% till 10% (men dock mycket lägre än de 30.5% som gällde tills 31 december 2023).


Det står ju att höjningen skall kompenseras med lägre skatt.
 
Spelar det någon roll? Priset skall inte påverkas står det utan eventuell extra kostnad pga det betalas av staten.
Så det kommer subentioneras.
Jo jag noterade att staten (d.v.s. skatt) kommer att få betala för den ökade reduktionplikten.

Ökad halt av etanol i bensin ökar bränsleförbrukningen. Ökad halt av etanol försämrar bensinen och vatten löses i etanol vilket kan ställa till problem speciellt när ett fordon (eller båt) har ej körts på lång tid.


Motsvarande problem med diesel med inblandning av produkter som t.ex. RME (rapsmetylester) där ju större inblandning av sådana här produkter gör att s.k. "diesel bakterier" bildas. Detta är ett mycket alvarligt problem som gör att det kan ta stopp fullständigt och det är ju speciellt alvarligt om man är på en båt.

Lyckligtvis så är dock vanligtvis den Gasoil-diesel (=motsvarande den diesel som t.ex. bilar och lastbilar körs på iland) som tankas till fartyg nästan alltid en till 100% petroleumbaserad produkt. Men även denna (dock til betydligt mindre grad) är känslig för om vatten har kommit i kontakt med dieseln. Där jag jobbat har vi i förebyggande syfte vid varje bunkring blandat i bakeriedödande medel i då en rätt låg dos. Men då det ändå någon gång upptäckts att det blivit problem med s.k. "dieselpest" så har man fått bekämpa denna i settling och dagtankar med betydlig högre dosering av bakeriedödande medel samt dränera tankarna väldigt mycket och ofta samt kolla filtrena på motorerna så dessa inte blir igensatta.

 
Självklart skattebetalarnas men dom kan säkert dra in på nåt annat av dom dumma påhitt dina fränder har hittat på.
Det skall inte påverka folks vardagsekonomi står det.

Dieselskatten kommer HÖJAS med 11 öre/liter. Det är bara bensinskatten som sänkt 75 öre/liter

 
Dieselskatten kommer HÖJAS med 11 öre/liter. Det är bara bensinskatten som sänkt 75 öre/liter

Tack! Det var tydligt jämfört med aftonbladet och expressen (som man kan läsa gratis) där man fick gissa vad förslaget gick ut på i sak?
 
Tack! Det var tydligt jämfört med aftonbladet och expressen (som man kan läsa gratis) där man fick gissa vad förslaget gick ut på i sak?

En rätt bra förklaring ges här

 
.

FB_IMG_1724775891417.jpg
 
Det är ju närmare 29kr än 28kr, så då var det inget svar på Boas fråga
Idag kostar en liter ”Gasolina 95” på BP på Teneriffa 1,249 Euro = 14,17 kr. När vi fyller tanken ingår en biltvätt (inom två veckor).
Det är bara i Sverige och Tyskland som man har reduktionsplikt. ”Plikten” kommer från den vidriga EU-Kommisionen.
Jag fundera på fördelarna med att vara med i EU, men hittar inga. Varför får man inte betalt för att producera livets gas?
 
 
 
Tillbaka
Topp