Är inre det en insändare av en privat person som är arg kanske blev uppsagdDen norrländska tragedin fortsätter, nu skall tydligen en del svenskar satsa sina pensionspengar i batteritillverkningen! AMF och 4 AP-fonden ställer tydligen upp.
Såg en kommentar som sammanfattningsvis ger en rätt dyster bild:
"Hur kan någon vara så in i hela fridens namn korkad så att nya miljarder kastas in i det svarta slukhål som Northvolt väl dokumenterat representerar?? Norhvolts förlust under 2023 var nästan 13 miljarder kr. Det enda som kan rädda situationen är en dramatiskt ökad försäljning av BATTERIER med rätt pris och med godkänd kvalitetsnivå. Men produktions- och kvalitetsproblemen är av megakaraktär och kapacitetsutnyttjandet under 2023 mindre än 5%. Året innan på promillenivå!
Skulle Northvolt lösa alla sina problem med kvalitetsnivå och leveransprecision handlar det ändå alltid om att ett företag som vill kvala in som som ny leverantör till bilindustrin alltid får genomgå en rigorös kvalificeringsprocess, som normalt sett tar flera år att komma igenom för att bli godkänd.
Det är bara att fråga Northvolts potentiella kunder så kommer man att få detta förfarande bekräftat utan undantag.
Vägen är oöverblickbart lång för Northvolt att på så sätt kunna kvalificera sig för nya och nödvändiga, reguljära leveranser. Om det kommer på fråga är alltid ett första krav att priset (LCA) skall ligga under konkurrenternas.
Northvolts fria kassaflödet uppräknat till årstakt var för 2022 minus 24 miljarder kr. (Di) Marknadsbehovet för batterier minskar pga sjunkande elbilsförsäljning och globala tillverkningskapaciteten är 5 ggr större än behovet. (Christian Sandström, Afv) De batterier som Northvolt försöker bygga är troligtvis redan utvecklingstekniskt förbisprungna av tillverkare i Kina och Sydkorea. Exempelvis av marknadsdominanterna CATL, Panasonic, LG Chem, Samsung, BYD etc. Framförallt Kina har global dominans och kontroll på råvaror och maskiner.
Som ett dramatiskt slag i luften drar Northvolt ned personalstyrkan med 1600 personer. Vid sådana massiva neddragningar är det alltid så att inga nyckelpersoner med nödvändig och eftersökt kompetens kommer att ”sitta still i båten” utan de lämnar den snabbt innan den sjunker. Bl.a. har fabrikschefen i Skellefteå, Mark Duchesne, redan lämnat. Han har 30-års erfarenhet från toppjobb för Toyota och Tesla. Slagord från politiker som angett att ”Northvolt är ett bra exempel där över 100 nationer tillsammans bygger grön dominans i batterivärlden för framtiden” ekar tomma.
Men den sista idioten bland banker och fondbolag är väl ännu inte född ….?
Hur som helst, Northvolt kvalar bra in som en toppkandidat för VM i burn-rate för att förstöra kapital!"