När köper Du elbil?

 
Den norrländska tragedin fortsätter, nu skall tydligen en del svenskar satsa sina pensionspengar i batteritillverkningen! AMF och 4 AP-fonden ställer tydligen upp.

Såg en kommentar som sammanfattningsvis ger en rätt dyster bild: :'(

"Hur kan någon vara så in i hela fridens namn korkad så att nya miljarder kastas in i det svarta slukhål som Northvolt väl dokumenterat representerar?? Norhvolts förlust under 2023 var nästan 13 miljarder kr. Det enda som kan rädda situationen är en dramatiskt ökad försäljning av BATTERIER med rätt pris och med godkänd kvalitetsnivå. Men produktions- och kvalitetsproblemen är av megakaraktär och kapacitetsutnyttjandet under 2023 mindre än 5%. Året innan på promillenivå!

Skulle Northvolt lösa alla sina problem med kvalitetsnivå och leveransprecision handlar det ändå alltid om att ett företag som vill kvala in som som ny leverantör till bilindustrin alltid får genomgå en rigorös kvalificeringsprocess, som normalt sett tar flera år att komma igenom för att bli godkänd.
Det är bara att fråga Northvolts potentiella kunder så kommer man att få detta förfarande bekräftat utan undantag.
Vägen är oöverblickbart lång för Northvolt att på så sätt kunna kvalificera sig för nya och nödvändiga, reguljära leveranser. Om det kommer på fråga är alltid ett första krav att priset (LCA) skall ligga under konkurrenternas.

Northvolts fria kassaflödet uppräknat till årstakt var för 2022 minus 24 miljarder kr. (Di) Marknadsbehovet för batterier minskar pga sjunkande elbilsförsäljning och globala tillverkningskapaciteten är 5 ggr större än behovet. (Christian Sandström, Afv) De batterier som Northvolt försöker bygga är troligtvis redan utvecklingstekniskt förbisprungna av tillverkare i Kina och Sydkorea. Exempelvis av marknadsdominanterna CATL, Panasonic, LG Chem, Samsung, BYD etc. Framförallt Kina har global dominans och kontroll på råvaror och maskiner.

Som ett dramatiskt slag i luften drar Northvolt ned personalstyrkan med 1600 personer. Vid sådana massiva neddragningar är det alltid så att inga nyckelpersoner med nödvändig och eftersökt kompetens kommer att ”sitta still i båten” utan de lämnar den snabbt innan den sjunker. Bl.a. har fabrikschefen i Skellefteå, Mark Duchesne, redan lämnat. Han har 30-års erfarenhet från toppjobb för Toyota och Tesla. Slagord från politiker som angett att ”Northvolt är ett bra exempel där över 100 nationer tillsammans bygger grön dominans i batterivärlden för framtiden” ekar tomma.

Men den sista idioten bland banker och fondbolag är väl ännu inte född ….?
Hur som helst, Northvolt kvalar bra in som en toppkandidat för VM i burn-rate för att förstöra kapital!"
Är inre det en insändare av en privat person som är arg kanske blev uppsagd
 
Eller en skattebetalare/pensionssparare som börjar fråga sig vad han/hon får för pengarna?

Alla drabbas vi av denna vansinniga övertro till säljande hästhandlare som får pantade politiker att gå all in på högriskprojekt som är alldeles för komplicerade för ett land som Sverige.
Pensionsfonder ska köpa aktier när kursen är låg och tjäna på en uppgång.
Inte driva företag.

Man kanske tror att Northvolt överlever och börjar tillverka ännu mer batterier till en marknad med stora behov.

Gör dom inte det klarar kineserna att mätta den europeiska marknaden med lätthet.

Europa kanske inte har råd att förlora Northvolt och ge walk over.
 
Pensionsfonder ska köpa aktier när kursen är låg och tjäna på en uppgång.
Inte driva företag.

Man kanske tror att Northvolt överlever och börjar tillverka ännu mer batterier till en marknad med stora behov.

Gör dom inte det klarar kineserna att mätta den europeiska marknaden med lätthet.

Europa kanske inte har råd att förlora Northvolt och ge walk over.
Northvolt använder Kinesiska maskiner och Kinesisk personal samt köper Kinesisk komponenter (katoder) för att tillverka batterier.
 
Finns det någon tillverkare i Europa som gör på annat sätt?

Ingen som inte redan gått i konken väl? Fast kanske finns fler initiativ jag inte känner till?


Skulle väl vara denna då:

”According to the Faraday Institution, a clean mobility research group, the U.K. will need to build five gigafactories by 2030 just to maintain the needs of the remaining national industry that's going electric; by 2040, it will need 10.

But so far, only one such factory is being built — by Chinese multinational Envision, to serve Nissan's car plant in Sunderland.”

:laugh:
 
Har det någon betydelse om tillverkning sker i Kina eller i Europa med Kinesiska maskiner, personal och material? Kanske marginell betydelse
Bara om man vill göra sig oberoende av Kina.

Kan Europa bygga egna maskiner med menyer på eget språk?
Få fram råvaror och material?

Idag är det samma sak.
Kanske 100% Kina.
 
Bara om man vill göra sig oberoende av Kina.

Kan Europa bygga egna maskiner med menyer på eget språk?
Få fram råvaror och material?

Idag är det samma sak.
Kanske 100% Kina.
Europa kan inte att bli oberoende från Kina föränn Europa kan bygga egna maskiner och producera råvaror och komponenter för batteri tillverkning.
 
För ca 2 år sedan om ASML: ”Analysts believe it could take 10 years for China to catch up”:


För ca 1 år sedan. Analyst: ”well, this is pretty unusual comments from the CEO of AMSL”


ASML ner 25% de senaste 3 mån. Börjar bli tydligt varför. :unsure:


Det går fort på många fronter nu.
 
Skönt ironiskt. Den store Kinavurmaren, @Andys, lägger in sina länkar men här i Kina är de alla blockerade :).

Kina är ett stort land och olika industrier skiljer sig åt. I min industri, metallindustrin, är Kina helt dominerande men inte för att de är bättre. Det är en stor scam där Kinas skattebetalare är de största förlorarna men där även vi kan bli förlorare om vi är för naiva. Skulle tänka mig att det ser likadant ut för elbilar.
 
Skönt ironiskt. Den store Kinavurmaren, @Andys, lägger in sina länkar men här i Kina är de alla blockerade :).

Du som är så smart har väl knappast problem att ta dig runt blockeringar på internet? :)

Kina är ett stort land och olika industrier skiljer sig åt. I min industri, metallindustrin, är Kina helt dominerande men inte för att de är bättre. Det är en stor scam där Kinas skattebetalare är de största förlorarna men där även vi kan bli förlorare om vi är för naiva.

För naiva absolut, men framförallt för högfärdiga. Högmod går före fall och passar väldigt väl in på just din attityd förövrigt.

Skulle tänka mig att det ser likadant ut för elbilar.

Det gör det definitivt.


”Auto execs in the US, Europe, and Japan never thought Chinese EVs were a threat. Now they’re coming to wipe the floor with their Western counterparts.”
 
Du som är så smart har väl knappast problem att ta dig runt blockeringar på internet? :)



För naiva absolut, men framförallt för högfärdiga. Högmod går före fall och passar väldigt väl in på just din attityd förövrigt.



Det gör det definitivt.


”Auto execs in the US, Europe, and Japan never thought Chinese EVs were a threat. Now they’re coming to wipe the floor with their Western counterparts.”
Wow, ja högmod kan ju ingen beskylla dig för ;) .
 
  • Haha
Reactions: Nox
Skönt ironiskt. Den store Kinavurmaren, @Andys, lägger in sina länkar men här i Kina är de alla blockerade :).

Kina är ett stort land och olika industrier skiljer sig åt. I min industri, metallindustrin, är Kina helt dominerande men inte för att de är bättre. Det är en stor scam där Kinas skattebetalare är de största förlorarna men där även vi kan bli förlorare om vi är för naiva. Skulle tänka mig att det ser likadant ut för elbilar.
Var är Kina helt dominerade i stålindustrin, sämre grejor kan du inte hitta nån stans
 
 
 
Tillbaka
Topp