9 svenskar räddades flytande i havet efter båtolycka i Krabi.

 
Låg och drev några dagar, väntade på lastorder, norr om Kuba. Försökte få reseledaren (skepparn) ombord att låta oss hänga ner landgången så vi kunde ta ett dopp. Kanske var bra att han nobbade, så här i efterhand. Alla är vi inte så smarta ibland :)

/ SatanG
Hajvatten där eller?

F ö så skall man inte underskatta hur fruktansvärt jobbigt det är att simma i öppet vatten när våghöjden når över c:a 20 cm. Jag fick en chock när jag skulle simma för Göteborgsklassikern i Delsjön. 500 meter i motvind och en våghöjd som knappt syntes från land - utan våtdräkt så hade jag drunknat. :sick:
 
Hajvatten där eller?

F ö så skall man inte underskatta hur fruktansvärt jobbigt det är att simma i öppet vatten när våghöjden når över c:a 20 cm. Jag fick en chock när jag skulle simma för Göteborgsklassikern i Delsjön. 500 meter i motvind och en våghöjd som knappt syntes från land - utan våtdräkt så hade jag drunknat. :sick:

Osäker men gissningsvis även hajvatten. Okänt vatten med strömmar kan ju också hända. Inte bara bra att hoppa i vattnet flera mil från land.

Var nära ögat några strök med när vi läg till ankars utanför Rayong en gång. De kom tillbaka från baren mitt i natten och en trillade av på väg upp, de två andra skulle vara hjältar och kastade sig efter fast de inte kunde simma ordentligt. Natten är mörk i Thailand och ljuset ombord når inte långt. Gick bra dock men det skapade "svallvågor" ända till huvudkontoret i Köpenhamn, blev ett jävla tryck (globalt) om flytvästar så fort någon var i närheten av relingen samt gick på/av båten efter den händelsen.

/ SatanG
 
Natten är mörk i Thailand och ljuset ombord når inte långt.
Ja, det är väldigt lätt att tappa orienteringen när man ligger där i ytvattnet och det är mörkt. Faktum är att med lite alkohol och mörker så kan det vara nog så svårt att hitta upp till ytan om man ramlar i mellan fritidsbåtarna.

Minns en augusti, när det skulle fyllebadas och hoppade i från hopptornet, visste varken vad som var upp eller ner i den kolsvarta säcken och att försöka simma mot ytan kan sluta helt fel. Som tur var så hade jag vett på att slappna av och låta mig flyta sakta upp mot ytan.
 
Det där med att folk flyttar sig till ena sidan av en liten båt har jag varit med om.
Den gången var det jag och ett gäng asiater i Thailand som i en liten båt närmade oss en större båt som skulle ta oss till fastlandet.
När kom allt närmre den stora båten så flyttade sig alla till den sidan som var närmast den båten, avstigningssidan.
Vattenytan började komma farligt nära relingen på den sidan.
Jag fattade inte varför dom inte såg vad som var på väg att hända, och själv kände jag mig lite fånig att säga något.
Jag var ju som sagt var den ende västerlänningen där.
Det kändes liksom lite kolonialt att upphäva sin stämma, men vadå, ville jag hamna i vattnet?
Till slut röt jag till att de skulle sitta ner!

Dom satte sig ner, och båten rätade upp sig.
Jag kände mig lite fånig, och inom mig så var jag förbannad på att om hade tvingat mig till att bete mig som någon slags överordnad.
Några tittade konstigt på mig resten av resan, men vad fan, jag hade ändå sluppit bli dränkt.
Än idag så är jag förvånad över att dom inte själva insåg vad som höll på att hända. :oops:
 
Hej

Nu kommer svenskarnas förklaring till olyckan med båten, enligt dom sprang inte alls alla passagerare över till en sida samtidigt utan bara några, men däremot gjorde föraren av båten en alldeles för tvär gir som fick båten att kantra, passagerarna hamnade i vattnet och även under båten men lyckades ta sig ut.


Mvh isan lover
 
Hej

Nu kommer svenskarnas förklaring till olyckan med båten, enligt dom sprang inte alls alla passagerare över till en sida samtidigt utan bara några, men däremot gjorde föraren av båten en alldeles för tvär gir som fick båten att kantra, passagerarna hamnade i vattnet och även under båten men lyckades ta sig ut.


Mvh isan lover
Ja, vem ska man tro på? Har svårt att tänka mig att föraren (den troliga ägaren av av båten) skulle göra en liknande manöver med tanke på att han troligen använder båten för fiske när det inte är turistsässong. Varför skulle han riskera sin inkomst pga. av en "tvär gir"? Normalt gör man inga tvära svängar med den typen av båtar.

Nä, jag tror mer på att turisterna ville få någon form av ersättning på försäkringen (tror inte 'drulleförsäkring' gäller på reseförsäkringar).
 
Låg och drev några dagar, väntade på lastorder, norr om Kuba. Försökte få reseledaren (skepparn) ombord att låta oss hänga ner landgången så vi kunde ta ett dopp. Kanske var bra att han nobbade, så här i efterhand. Alla är vi inte så smarta ibland :)

/ SatanG
Enda gången jag tillät någon att hoppa i och bada var när vi låg till ankars i Göteborgs skärgård eller vid Malmön i Brofjorden. Och då var det både hängslen och livrem som gällde, frälsarkrans i vattnet, MOB-båten i sjön med flytvästar ombord. Två flugor på smällen, det blev ju MOB-övning samtidigt.
 
Ja, vem ska man tro på? Har svårt att tänka mig att föraren (den troliga ägaren av av båten) skulle göra en liknande manöver med tanke på att han troligen använder båten för fiske när det inte är turistsässong. Varför skulle han riskera sin inkomst pga. av en "tvär gir"? Normalt gör man inga tvära svängar med den typen av båtar.

Nä, jag tror mer på att turisterna ville få någon form av ersättning på försäkringen (tror inte 'drulleförsäkring' gäller på reseförsäkringar).
Hej

Det kan nog inte uteslutas och vi vet ju inte hur erfaren föraren var, dom där högt placerade motorerna på longtail båtarna kräver ju en speciell teknik.

Mvh isan lover
 
Enda gången jag tillät någon att hoppa i och bada var när vi låg till ankars i Göteborgs skärgård eller vid Malmön i Brofjorden. Och då var det både hängslen och livrem som gällde, frälsarkrans i vattnet, MOB-båten i sjön med flytvästar ombord. Två flugor på smällen, det blev ju MOB-övning samtidigt.
"Alle mans bad" ombord stillaliggande ute i indiska oceanen med 2000 meters djupt och kristallklart vatten

2018-03-05 20-59-46_0162.jpg
 
Hej

En ny båtolycka med turister, den här gången var det en Long Tail båt Ao Phang Nga national park med turister ombord som kapsejsade, alla klarade sig dock utan skador.


Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
1 K
A
S
Svar
11
Visningar
4 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
6 K
A
 
Tillbaka
Topp