Nyheter gällande svenskar i Thailand.

Svenska akademins ordlista duger inte heller antar jag?
I Svenska Akademiens ordlista (SAOL) och ordböcker definieras rasism som en åskådning eller ideologi baserad på föreställningar om att människor är olika mycket värda och att vissa grupper är överlägsna andra, ofta kopplat till hudfärg, ursprung eller kultur.

Självklart är människor olika värda, på individnivå. Även självklart att vissa kulturer är bättre/framgångsrikare än andra. Få människor flyttar till MENA, utan de flyttar till Europa. Räcker det som bevis för att europeisk kultur är bättre (ger människor i allmänhet en bättre tillvaro) än MENA-kultur?

Pudlar anses intelligentare än Bassets, vissa koraser mjöklar bättre än andra och östafrikaner är i allmänhet bättre lämpade för långdistanslöpning än västafrikaner. Om du tänker efter så är även du rasist, liksom vilken mjölkbonde som helst.

Senast ändrad:
Hej

Det finns nog en typ av något som kan ses som rasism överallt i världen, sen kan det nog handla om lite olika saker förutom rasism som t.ex fördomar, okunskap och kulturella skillnader, det som är lite unikt med den rasism vi har i Sverige jämfört med den man kan uppleva i Thailand är väl att rasister i Sverige ofta tycks anse att den vita rasen är överlägsen, att vissa ”raser” har mindre hjärnor, avsevärt sämre IQ och tillhör en sämre ”ras” o.s.v, medans man i Thailand kanske mer tycker att utlänningar är lite konstiga och uppför sig annorlunda på ett sätt som mer tyder på kulturella skillnader och fördomar än ren rasism.

Mvh isan lover
Du verkar vara faktaresistent! Det är inte rasism att påtala skillnader mellan olika människor. Du använder ordet rasism om allt du inte gillar. :thumbsdown:

Nä, men vad har det med uttrycket rasism att göra?
"Rasism innebär föreställningar, handlingar eller strukturer som delar in människor i grupper som anses ha olika värde, ofta baserat på hudfärg, etnicitet, härkomst eller religion. Kärnan är idén att vissa grupper är överlägsna och andra underlägsna, vilket leder till ojämlik behandling och begränsade rättigheter för dem som anses tillhöra en ”lägre” grupp."
Du har mycket att lära efter dina märkliga inlägg. En som inte gillar en viss ras är rasist och lägg inte in något annat som passar dig i ordet rasism.:thumbsdown:

Är väl lite logiskt.
Ra-sism
Vänsterxtremi-sism.
Social-ism
Na-zism.
Kommuni-sism
Terrorri-sisim

Kan nog fortsätta.
EXTREMINISISM.

Jag är väl medveten om min alkoholoism jag vet att blir ibland sena kvällar ibland och uppmärksammas här men införstådd så aldrig påverkar barnens vardag.
Vissa påstår att eget påhitte ord inte har.
Att jag dricker alkohol är ingen hemlighet, att jag kör runt med familjen på dagarna är heller ingen hemlighet, att noll tolerans 2026 ombord vet alla men jag har rätt och bli full hemma när ledig ibland, att jag väljer göra det på nätet är upp till mig.

Jag är väl medveten om min alkoholoism jag vet att blir ibland sena kvällar ibland och uppmärksammas här men införstådd så aldrig påverkar barnens vardag.
Vissa påstår att eget påhitte ord inte har.
Att jag dricker alkohol är ingen hemlighet, att jag kör runt med familjen på dagarna är heller ingen hemlighet, att noll tolerans 2026 ombord vet alla men jag har rätt och bli full hemma när ledig ibland, att jag väljer göra det på nätet är upp till mig.
Min onycktertid är ca deras sovtid, och är det vardag, så oftast 0 då jag gör yngste klar och kör till skolan kl 0745 och jag sköter förmiddags sysslorna.
Men händer ofta att blir dyngad ofta under helgen men efter barntid.
Sen flyger jag på jobb om 3 dagar med noll tolerans i arbetet 4 veckor.
Inget alko men med som motsvarar vanlig arbetare så blir det mer när jag är hemma och har ledigt, 0 ansvar, jag har full betald semester varannan månad.
Hade man bara vart ungkarl, nettot denna månaden var 54k men ensam hade det vart bra ;)

Har ni som har barn tillsammans med thailändska kvinnor reflekterat över hur ett rasistiskt samhälle påverkar och behandlar era barn?

Ja till det bättre, ser ingen rasism emot Thai/svenska barn utan tvärtemot positiv särbehandling mycket ofta.

Tvärtom vad det gäller t.ex. svarta (Farang dam dam), indier/pakistanier(Kääk) och till viss del araber, där är det officiellt vedertaget att se ner på dom. Det är fullständigt normalt, eller var iaf att även kasta öknamn på mörkhyade thailändare, särskilt på landsbygden som inte riktigt hängt med i utvecklingen (likt ö-bor på västkusten i Sverige).
Det handlar alltså om hudfärg, inte nationalitet. Inte så länge sedan då thailändare i många fall placerade sig själva under vita, vita blandbarn ansågs vackrare och hade förtur inom film/tv/musikbranschen.

/ SatanG

Min onycktertid är ca deras sovtid, och är det vardag, så oftast 0 då jag gör yngste klar och kör till skolan kl 0745 och jag sköter förmiddags sysslorna.
Men händer ofta att blir dyngad ofta under helgen men efter barntid.
Sen flyger jag på jobb om 3 dagar med noll tolerans i arbetet 4 veckor.
Inget alko men med som motsvarar vanlig arbetare så blir det mer när jag är hemma och har ledigt, 0 ansvar, jag har full betald semester varannan månad.
Hade man bara vart ungkarl, nettot denna månaden var 54k men ensam hade det vart bra ;)

Hur är det med bakfyllan då?

Kanske inte så roligt alla gånger för resten av familjen att se dig bakfull varje lördagsmorgon.

BTT

Liknande trådar

A
Svar
39
Visningar
4 K
Sir One
S
A
Svar
0