Aktier

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
B

BaBoo

Gäst
Köpte en flock aktier i Banco Santander för några månader sedan som har fin utdelning 4 ggr om året. Nu i Augusti var det utdelning.. men fick nya aktier i stället för pengar :( Tydligen kan man välja vilket man vill ha på deras hemsida (som va snårig o stor som fan), prövade sända ett mejl till dem och hoppas det blir cash nästa gång (nov) istället för fler aktier :)

"BaBoo " sa:
Köpte en flock aktier i Banco Santander för några månader sedan som har fin utdelning 4 ggr om året. Nu i Augusti var det utdelning.. men fick nya aktier i stället för pengar :( Tydligen kan man välja vilket man vill ha på deras hemsida (som va snårig o stor som fan), prövade sända ett mejl till dem och hoppas det blir cash nästa gång (nov) istället för fler aktier :)

Men om utdelningen per aktie blir högre nästa gång så gör det väl inget.

"andrejsdenruskige " sa:
Men om utdelningen per aktie blir högre nästa gång så gör det väl inget.

Iofs så tror jag på aktien men av princip vill jag nog ha pengar och själv välja vilka aktier jag skall köpa för utdelningarna. Men kommer kanske att ta en runda aktier i November för att sedan gå över till cash!

"BaBoo " sa:
Iofs så tror jag på aktien men av princip vill jag nog ha pengar och själv välja vilka aktier jag skall köpa för utdelningarna. Men kommer kanske att ta en runda aktier i November för att sedan gå över till cash!

Ja, med stålarna så hade du ju kunnat välja att köpa samma aktie.
Man borde få påslag med ett antal % om man valde att få aktier istället för pengar.

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, med stålarna så hade du ju kunnat välja att köpa samma aktie.
Man borde få påslag med ett antal % om man valde att få aktier istället för pengar.

Fick svar från dem nu och tydligen är det på Avanza man meddelar om man vill ha stålar istället för aktier :) (Om man har avanza alltså ;)).

"Golden " sa:
Undrar om BaBoo vill bli den nya stinsen.

Ja aktiestinsen har det gått bra för :)

Men personligen är jag mest intresserad av gamla stabila bolag som gått med vinst i alla tider och har minst 10 års utdelningar på raken :)

"BaBoo " sa:
Ja aktiestinsen har det gått bra för :)

Men personligen är jag mest intresserad av gamla stabila bolag som gått med vinst i alla tider och har minst 10 års utdelningar på raken :)

Har varit intresserad av aktier i ett 20-tal år...och visst, stabila bolag är bra på lååång sikt. Gäller att ha IS i magen när det är nedgångar och tro på framtiden.Nu plockar jag ut lite...med ålderns rätt...men bara lite...för det stiger o stiger!!! :nod:

"areeya " sa:
Har varit intresserad av aktier i ett 20-tal år...och visst, stabila bolag är bra på lååång sikt. Gäller att ha IS i magen när det är nedgångar och tro på framtiden.Nu plockar jag ut lite...med ålderns rätt...men bara lite...för det stiger o stiger!!! :nod:

Tyvärr tar det tid, numera drömmer man mest om finanskriser så att man kan handla billigt :) Viktigast är kanske att handla för pengar man inte behöver.. då kan man sova gott om natten :)

Undrar om man skall gå in i en massa Rysslandsfonder i morron när de tokrasar pga nedskjutnigen av planet idag??

Kanske kan sälja de om nån vecka när världen kom på att även denna gång så kom inte jordens undergång :)

"BaBoo " sa:
Undrar om man skall gå in i en massa Rysslandsfonder i morron när de tokrasar pga nedskjutnigen av planet idag??

Kanske kan sälja de om nån vecka när världen kom på att även denna gång så kom inte jordens undergång :)

Kanske ett bra tips!

Ett inte lika bra tips är att köpa aktier i Malaysian Airlines. Det är inget vidare bra år för dom.

Man undrar ju vad som kan hända härnäst. Vad fn vinner terrorister på att skjuta ner ett passagerarplan? Det är bara att hoppas att USA och Ryssland får fast dom skyldiga och gör processen kort.

Malaysia Airlines skulle jag nog inte heller satsa på.

"Berralund " sa:
Man undrar ju vad som kan hända härnäst. Vad fn vinner terrorister på att skjuta ner ett passagerarplan? Det är bara att hoppas att USA och Ryssland får fast dom skyldiga och gör processen kort.

Malaysia Airlines skulle jag nog inte heller satsa på.

Terrorister=ett gäng okunniga människor med för avancerade vapen.

Ren jävla klantighet var det.

Heder åt Karl Bild som igår pekade ut ryska separatister som de skyldiga och kallade dådet ett gangster-attentat.
Många ledande AIDS forskare omkom på planet.
Putin är en galning och vi vet inte hur detta slutar.

Det viktigaste är att inte dra förhastade slutsatser. Man skall se till att ha tillgång till säkra fakta innan man uttalar sig i en eldfängd situation

"Berralund " sa:
Det viktigaste är att inte dra förhastade slutsatser. Man skall se till att ha tillgång till säkra fakta innan man uttalar sig i en eldfängd situation
Karl Bildt verkade mycket säker på sin sak och har nog till 100% rätt här.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp