Fonder, aktier, pensionsspar etc som boende i Thailand

Har träffat många i Filippinerna, främst amerikaner ( ej pensionärer) som har fonder och aktier i Singapore och Hong Kong och lever på avkastningen.

Hur dom tar ut vinster och för in dom i landet vet jag inte.

Belopp över 250.000p ska anmälas till Bank of Philippe varje gång men beskattas inte.
Över 250k 6% på överskjutande belopp.
Skatteparadisen är dock på väg ut. OECD och bankernas rapporterings skyldighet sätter käppar i hjulen för internationella skattesmitare.

Hej @hsdx ! Välkommen hit! Jag flyttade din tråd till en annan tavla där du själv kan stoppa någon från att skriva genom att meddela oss. Detta är en bra funktion om någon ev förstör eller spammar sönder densamma. Ämnet är säkert intressant för boende i Thailand. :wai:
Tack!
Har du samtliga placeringar i Svenska ISK nu?
Ja
Ja hade man ”sluppit” betala skatt så hade jag varit mångdubbel dollar miljonär och slutat jobba för länge sedan.
Är man villig att bosätta sig i och lägga sina företag i vissa länder så finns det en del kreativa lösningar. Kolla in lite Youtube-videos med t ex Nomad Capitalist.

Nja, det regleras även vem, vilket land, som har beskattningsrätt. Och det kan vara exklusivt.

Det finns såna på forumet som iof tror att man kan välja var, eller om, man ska betala skatt. Ofta gäller det då Thailändskor som är obegränsat skattskyldigs i Sverige och driver businness i Thailand. Det stämmer naturligtvis inte utan är bara skattebedrägeri.

Ok, jag hade uppfattat det som att om t.ex. inkomstskatten var 10% i Sverige men 20% i Thailand så fick Sverige ta 10% först och sedan tar Thailand nästa 10% upp till deras 20%. OM man nu är skattskyldig i Thailand?
Alltså i det här fallet inte att Sverige tar 10% och sedan tar Thailand sina 20%.
Det handlar inte om var man vill skatta utan hur skatten ska tas ut alltså,

Bra att du reder ut det, länge sedan jag skattade så har inte full koll på allt :)

/ SatanG

Ok, jag hade uppfattat det som att om t.ex. inkomstskatten var 10% i Sverige men 20% i Thailand så fick Sverige ta 10% först och sedan tar Thailand nästa 10% upp till deras 20%. OM man nu är skattskyldig i Thailand?
Alltså i det här fallet inte att Sverige tar 10% och sedan tar Thailand sina 20%.
Det handlar inte om var man vill skatta utan hur skatten ska tas ut alltså,

Bra att du reder ut det, länge sedan jag skattade så har inte full koll på allt :)

/ SatanG
Japp så funkar det, oftast, om man är skattskyldig för inkomsten i bägge länderna.

Om en Thailändare som är bosatt i Sverige har inkomst i Thailand från ex.vis jordbruk eller annan näringsverksamhet så ska den deklareras både i Thailand och Sverige och skattas på så sätt.

Japp så funkar det, oftast, om man är skattskyldig för inkomsten i bägge länderna.

Om en Thailändare som är bosatt i Sverige har inkomst i Thailand från ex.vis jordbruk eller annan näringsverksamhet så ska den deklareras både i Thailand och Sverige och skattas på så sätt.
Där har IL mycket att lära. Betala skatt gäller bara andra och helst så höga som möjligt för andra än sig själv. :cool:

Det finns en gammal (2014) snarlik tråd (Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc. | Allmänt thailandforum) här redan, men det går inte längre att posta i den så jag skapar en ny tråd. Jag är svensk medborgare och bor i Sverige och vill flytta till Thailand (eller Filippinerna, men det får jag diskutera i något annat forum) så snart som möjligt och eftersom jag har jobbat i flera länder kommer jag bara få kaffepengar i statlig pension. Därför har jag sparat i globalindexfonder i flera år och avser leva på dem istället. En viktig sak att ta hänsyn till är beskattningen när jag börjar ta ut pengar från fonderna; slipper jag skatt kan jag flytta imorgon men om jag måste betala ??% kapitalvinstskatt får jag nog jobba några år till. Jag har spenderat hundratals timmar på all googla, titta på Youtube-videor och läsa på diverse forum och Facebook-grupper och kan konstatera att detta är en djungel. Nu till mina funderingar:
1. Jag har förstått att jag inte kan behålla min ISK om jag skriver ut mig, men vill jag då verkligen skriva ut mig? Kan jag inte köpa en billig bostadsrätt som jag har för att förbli obegränsat skatteskyldig i Sverige fastän att jag bor på heltid i Thailand?
2. Om jag säljer av allt i ISK:n och lägger i en kapitalförsäkring istället, kommer jag då att få betala avgift ("kapitalförsäkringsskatt" i folkmun) i Sverige och dessutom kapitalvinstskatt i Thailand och dubbelbeskattningsavtalet kommer inte att gälla eftersom avgiften för kapitalförsäkringen juridiskt sett inte är en skatt?
3. Känner någon till mer avancerade upplägg, t ex lägga fonderna i någon skattefri (amerikansk?) LLC som betalar ut lön till mig och eftersom Thailand har territorial tax system så beskattas inte lönen alls?
4. Ska jag först flytta till något annat EU-land (Malta?) innan jag flyttar till Thailand, om det kan ge mig några fördelar?
5. Känner någon till någon expert som kan hjälpa till med de här frågorna med ett svenskt/EU-perspektiv? De firmor jag har hittat verkar mest vara fokuserade på nordamerikaner.
6. Något annat jag bör tänka på?
Jag tackar ödmjukast på förhand för all hjälp jag kan få.
”1. Jag har förstått att jag inte kan behålla min ISK om jag skriver ut mig, men vill jag då verkligen skriva ut mig? Kan jag inte köpa en billig bostadsrätt som jag har för att förbli obegränsat skatteskyldig i Sverige fastän att jag bor på heltid i Thailand?”

———
Det beror på vilken bank man har om man kan få behålla sitt ISK eller inte. För skattemyndighetens sida är det OK att du behåller ditt ISK, som inte kommer att schablonbeskattas som begränsat skatteskyldig i Sverige.

Avanza svarade mig så här: ”Om du av Skatteverket anses som begränsat skatteskyldig i Sverige kommer du kunna ha kvar ditt ISK hos oss men det kommer inte längre att schablonbeskattas. Vi kommer då att skicka kontrolluppgifter till Skatteverket vid försäljning samt kupongskatt för utdelningar och Skatteverket beslutar sedan om eventuell skatt. Vi har krav på oss att rapportera detta till Skatteverket och är inget du som kund kan välja bort utan det kommer skickas till dem oavsett.”

enl Skatteverkets internationella avd ska man med ett ISK och fonder inte beskattas för vinsten. Om man får en deklarationsblankett får man under övriga upplysningar tala om att man är begränsat skatteskyldig och inte ska betala skatt i Sverige på kapitalvinster.

Sedan ska dock ev vinst vid försäljning beskattas i Thailand med troligen 15%? Men det vet jag inte hur det går till.

enl Skatteverkets internationella avd ska man med ett ISK och fonder inte beskattas för vinsten. Om man får en deklarationsblankett får man under övriga upplysningar tala om att man är begränsat skatteskyldig och inte ska betala skatt i Sverige på kapitalvinster.

Sedan ska dock ev vinst vid försäljning beskattas i Thailand med troligen 15%? Men det vet jag inte hur det går till.
Låter ju som en dröm för de som är utskrivna. Om de kan behålla sitt ISK och smiter undan ev. skatt i Thailand, så blir det ju helt skattefritt vid utdelning och reavinst på aktier etc? :p

Förutsätter naturligtvis att banken/Skattemyndigheten rapporterar till Thailand.

Låter ju som en dröm för de som är utskrivna. Om de kan behålla sitt ISK och smiter undan ev. skatt i Thailand, så blir det ju helt skattefritt vid utdelning och reavinst på aktier etc? :p

Förutsätter naturligtvis att banken/Skattemyndigheten rapporterar till Thailand.

Istället för schablonskatt blir det kupongskatt på ISK (30%) på utdelningar. KF inga problem, fortsatt schablonbeskattning.
Tog detta från "Copilot" så osäker på hur det fungerar i verkligheten.

/ SatanG

”1. Jag har förstått att jag inte kan behålla min ISK om jag skriver ut mig, men vill jag då verkligen skriva ut mig? Kan jag inte köpa en billig bostadsrätt som jag har för att förbli obegränsat skatteskyldig i Sverige fastän att jag bor på heltid i Thailand?”

———
Det beror på vilken bank man har om man kan få behålla sitt ISK eller inte. För skattemyndighetens sida är det OK att du behåller ditt ISK, som inte kommer att schablonbeskattas som begränsat skatteskyldig i Sverige.

Avanza svarade mig så här: ”Om du av Skatteverket anses som begränsat skatteskyldig i Sverige kommer du kunna ha kvar ditt ISK hos oss men det kommer inte längre att schablonbeskattas. Vi kommer då att skicka kontrolluppgifter till Skatteverket vid försäljning samt kupongskatt för utdelningar och Skatteverket beslutar sedan om eventuell skatt. Vi har krav på oss att rapportera detta till Skatteverket och är inget du som kund kan välja bort utan det kommer skickas till dem oavsett.”

Alla banker gör som Avanza. Men en del kan tekniskt göra om ISK till en vanlig depå eller avsluta ISK och öppna vanlig depå. Andra hanterar ISK som vanlig depå. Skatteverket delar med sig av försäljningsinformationen till det land där du skattar, och det är upp till det landet att beskatta dig. Kupungskatt på utdelningar innehålls av banken och skickas till Skatteverket. Beroende på det land där du beskattas kan du i vissa fall återkräva en del av kupongskatten.

Istället för schablonskatt blir det kupongskatt (30%) på utdelningar.
Tog detta från "Copilot" så osäker på hur det fungerar i verkligheten.

/ SatanG
Som en svensk och har värdeppaper på vanlig depå, betalar du preliminärskatt på utdelningar i svenska värdepapper. En utlänning (skattestatus) betalar kupongskatt. Sedan för att komplicera till det så kan det enligt diverse skatteavtal medföra att kupongskatten kan vara mindre än 30 procent. Utländsk källskatt.

Ja, det blir billigare att inte beskattas i Sverige, men vinsten måste förmodligen då skattas i Thailand. Sedan om det är smart att smita undan beskattningen i Thailand, eller vad påföljderna kan bli vet jag inte?

Om man har sparande på sitt ISK så ska de i alla fall inte beskattas i Sverige när man är begränsat skattskyldig, men om man istället har en Kapitalförsäkring så måste man tyvärr betala en schablonbeskattning som banken kräver in av dig, även när du är utflyttad från Sverige. Så jag antar att en Kapitalförsäkring är sämre för en begränsat skattskyldig som flyttat till Thailand?

Har man aktier på ett Aktie o fondkonto ska dessa dessa beskattas för vinsten som begränsat skattskyldig, men inte om aktierna sitter på ett ISK enl Inkomstskattelagen.

Ja, det blir billigare att inte beskattas i Sverige, men vinsten måste förmodligen då skattas i Thailand. Sedan om det är smart att smita undan beskattningen i Thailand, eller vad påföljderna kan bli vet jag inte?
Jag skrev lite fel förut, skulle naturligtvis varit "Förutsätter naturligtvis att banken/Skattemyndigheten inte rapporterar till Thailand."

Frågar är ju, som du säger, att det är en chansning, men om det inte rapporteras till thailändska myndigheter så verkar det möjligt att få det helt skattefritt på ISK. Ett bättre (men "olagligt") alternativ än kapitalförsäkring i så fall.

Jag skrev lite fel förut, skulle naturligtvis varit "Förutsätter naturligtvis att banken/Skattemyndigheten inte rapporterar till Thailand."

Frågar är ju, som du säger, att det är en chansning, men om det inte rapporteras till thailändska myndigheter så verkar det möjligt att få det helt skattefritt på ISK. Ett bättre (men "olagligt") alternativ än kapitalförsäkring i så fall.
Sedan borde väl Kapitalförsäkringen även den beskattas i Thailand på samma vis som ISK o AF? Du gör ju kapitalvinster vid försäljningar. Och i så fall är väl inte Kapitalförsäkringen ett bättre alternativ? Då måste du schablonbeskattas i Sverige + betala skatt på vinst du gör på försäljningar i Thailand.

Är det då inte bättre oavsett med ett ISK som bara beskattas i Thailand och där kanske endast 15% av vinsten beskattas?

1. Jag har förstått att jag inte kan behålla min ISK om jag skriver ut mig, men vill jag då verkligen skriva ut mig? Kan jag inte köpa en billig bostadsrätt som jag har för att förbli obegränsat skatteskyldig i Sverige fastän att jag bor på heltid i Thailand?

Jag är tveksam om att det räcker med att t.ex. bara äga en bostadsrätt i Sverige för att inte bli räknad som utskriven som du kan bli om du bor på heltid i Thailand? Du bör även titta på begreppet att ha sin Stadigvarande Vistelse i Sverige (2024 fliken) som nu bifogat med exempel på tolkningar av rättsfallen som kommer på slutet.

Inget råd! utan bara hur jag personligen tänker utifrån hur det ser ut för närvarande men är beredd på att det kan komma ändringar och att man då får vara beredd på att kanske anpassa sig till sådana. Jag tänker personligen vara fortsatt skriven och obegränsat skatteskyldig i Sverige och vistas något mera i Sverige än i Thailand. Jag kommer dock se till att jag är i Thailand i mindre än 180 dagar per kalenderår med marginal vid bokningar av flyg för att inte bli räknad som skatteskyldig i Thailand enligt de regler som trädde i kraft redan 1 januari 2024. Jag och min fru (som är thailändsk samt svensk medborgare) tycker om att bo både i Sverige och Thailand beroende på årstid.

Om man avser att inte vara skriven i Sverige och vill bo i Thailand mycket så kanske det även kan vara ett alternativ att bo i Thailand mindre än 180 dagar per kalenderår och i något eller några andra länder? Exakt hur de förändrade skattereglerna i Thailand kommer att tillämpas återstår dock att se och har heller inte läst vad som står i det befintliga dubbelbeskattningsavtalet emellan Sverige och Thailand.

Jag har tämligen stor del av del i det jag kallar min pension insatt i kapitalförsäkringar efter att arbetat till sjöss på s.k IT-avtal under många år. Vad det gäller "allmän pension och tjänstepensioner" så kommer dessa att komma ifrån Sverige och Norge. Jag har kommit till slutsatsen (rätt eller fel) att för mig personligen så är det bäst för mig att vara folkbokförd och räknad som att ha min "stadigvarande vistelse" samt att vara "obegränsat skatteskyldig" i Sverige. Jag har utöver detta ett behov av regelbunden sjukvård och enbart av den anledningen skulle det vara oklokt att skriva ut mig från Sverige.

Men klagar inte för jag tycker efter att rest mycket i mitt liv att både Sverige som Thailand är två fantastiskt fina länder att bo i :D

Tillbaka
Topp