Algblomning i Bang Saen, fiskar dör och turisterna flyr stranden

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Bang Saen Sea Dyed Green by Plankton Bloom, Many Dead Fish Found​

1694153105739.jpeg

375022524_706678934820487_1433976129047210142_n.jpg

Mvh isan lover

Hej

Bang Saen Sea Dyed Green by Plankton Bloom, Many Dead Fish Found​

1694153105739.jpeg

375022524_706678934820487_1433976129047210142_n.jpg

Mvh isan lover
Bang Saen???? Nä kan inte vara möjligt 55555

Du tror inte övergödning av hav, sjöar och vattendrag hjälper till?

Jo det gör det säkert men behöver också höjda temperaturer. Typexemplet är Östersjön med sina algblomningar som kommer tidigare och tidigare eftersom tempperaturen höjs och ytterligare bevis är avsaknaden av problematisk algblomning i Östersjön i år eftersom det var så kallt i juli

Jo det gör det säkert men behöver också höjda temperaturer. Typexemplet är Östersjön med sina algblomningar som kommer tidigare och tidigare eftersom tempperaturen höjs och ytterligare bevis är avsaknaden av problematisk algblomning i Östersjön i år eftersom det var så kallt i juli
Ja Östersjön har ju aldrig varit ”misshandlad” :rolleyes: Så gott som död hela Östersjön, snacka om miljöförstöring.

Ja men men samma nivå av miljöförstöring blommar den väldigt olika olika år och skillnaderna hänger ihop med yttemperaturens växlingar
Självklart är temperaturen en avgörande faktor annars skulle det lika gärna blomma mitt under smällkalla vintern. Detta förstår ju tom en förstaklassare. Om Östersjön inte hade blivit övergödd och miljöförstörd tror du på allvar att problemet hade varit lika stor?

Självklart är temperaturen en avgörande faktor annars skulle det lika gärna blomma mitt under smällkalla vintern. Detta förstår ju tom en förstaklassare. Om Östersjön inte hade blivit övergödd och miljöförstörd tror du på allvar att problemet hade varit lika stor?

Nej absolut inte. Algblomning finns inte alls i friska vatten med normala temperaturer och normala nivåer av kväve och fosfor

Men även vatten med höga nivåer av fosfor och kväve kan vara algblomningsfria. Det är först efter en period av lungt väder och höga temperaturer som tillväxten sker.

Nej absolut inte. Algblomning finns inte alls i friska vatten med normala temperaturer och normala nivåer av kväve och fosfor

Men även vatten med höga nivåer av fosfor och kväve kan vara algblomningsfria. Det är först efter en period av lungt väder och höga temperaturer som tillväxten sker.
Ja men dåså då kan vi inte påverka ett skit. Bara ge upp. Vi fortsätter ösa ut skit i naturen så länge vi slutar andas ut Co2 :)

När växtplankton massförökas kallas det algblomning.
Algblomning är en naturlig process som inträffar under vår och höst.
Övergödning av hav och sjöar leder till kraftigare algblomning,
särskilt under högsommaren.
För några år sedan hade vi algblomning nära några badstränder på Teneriffa
och man specialtillverkade två båtar som skulle rensa ytorna.
Båtarna ligger i malpåse. Vattentemperaturen är 25,1 grader och temperaturen i luften 23 grader.

När växtplankton massförökas kallas det algblomning.
Algblomning är en naturlig process som inträffar under vår och höst.
Övergödning av hav och sjöar leder till kraftigare algblomning,
särskilt under högsommaren.
För några år sedan hade vi algblomning nära några badstränder på Teneriffa
och man specialtillverkade två båtar som skulle rensa ytorna.
Båtarna ligger i malpåse. Vattentemperaturen är 25,1 grader och temperaturen i luften 23 grader.
Alg blomning inträffar under vår och höst, kraftigare alg blommnining sker under högsommaren ?

100% säker på att det var avundsjuka svenskar i Pattaya som startade algblomningen.

100% säker på att det var avundsjuka svenskar i Pattaya som startade algblomningen.

Om det nu är så att det enbart bor välbeställda nordiska pensionärer i Bangsaen så är det absolut inget att vara avundsjuk på.

Jag har ju läst om deras olika aktiviteter och bouletävlingar och bridgekvällar och att simma runt i en 800 meters pool är inget jag tänder på i alla fall.

Bangsaen känns inte som en plats där ungdomar roar sig i alla fall. Snarare som ett äldreboende som man flyttat till Thailand.

BTT

Om det nu är så att det enbart bor välbeställda nordiska pensionärer i Bangsaen så är det absolut inget att vara avundsjuk på.

Jag har ju läst om deras olika aktiviteter och bouletävlingar och bridgekvällar och att simma runt i en 800 meters pool är inget jag tänder på i alla fall.

Bangsaen känns inte som en plats där ungdomar roar sig i alla fall. Snarare som ett äldreboende som man flyttat till Thailand.

BTT

Att simma runt i en 800 meters pool vore dock jävligt coolt, garanterat världens överlägset längsta pool :)

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp